Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
W25

Vilket smörjmedel till reglagewire?

Rekommendera Poster

Vilket smörjmedel använder ni till era gas- och växelreglage? Jag behöver smörja reglagen till en utombordare, för de går trögt, men jag känner inte till fabrikatet på reglagen. De är till en 20 hk yogastudior 4takt utombordare som sitter på en gammal ht, så antagligen något standard. För och nackdelar med olika smörjmedel och fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev W25:

Jag behöver smörja reglagen till en utombordare, för de går trögt

Är det själva reglaget eller vajern ?  Problemet är att om de går trögt i vajern är det ofta redan försent. Då har det ofta gått in vatten/fukt och orsakat rost. Visst kan man kanske få det lite bättre genom att smörja, men grundproblemet finns nog kvar...

 

Men är det i reglaget kan det lösas genom att rengöra så mycket som går, gärna ta isär. Sedan fetta in alla rörliga ytor och återmontera. Visst kan det bli lite bättre ett tag med olika sprayoljor (inte 5-56, den smörjer inte på lång sikt, tvärtom) men det enda varaktiga är som sagt att ta isär och göra det ordentligt.

Och samtidigt fundera på varför det går så trögt - är det fukt som trängt in och gjort det rostigt, är det allmän ihopbeckat ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är en nyköpt begagnad båt och jag vet inte om det är reglaget, vajern, eller både och som spökar. Tänkte plocka isär och undersöka alltihop i veckan och passa på att smörja allting. Låter mycket vettigt det du skriver. Om det är vajern som är trög (hoppas inte) så får jag testa att smörja den och annars byta.
 

Visst borde någon växellådeolja från bensinmacken fungera till reglaget? Funderar dock på om det behövs något mer lättflytande till vajern eller inte. Det finns många videor på olika knep för att smörja in vajern inuti sitt hölje, och de brukar använda sprayoljor. Men jag funderar på om sprayoljor snabbt blir dåliga just för att de är så lättflytande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev W25:

Det finns många videor på olika knep för att smörja in vajern inuti sitt hölje, och de brukar använda sprayoljor. Men jag funderar på om sprayoljor snabbt blir dåliga just för att de är så lättflytande

Anledningen till sprayolja är nog att de måste vara så lättflytande att det verkligen tränger in. Helst långt in. Men visst kan du ta vanlig olja om du t ex via en injektionsspruta kan få in den i vajern.

Att trögheten ofta återkommer snabbt beror nog mer på att vajern inte längre är tät och att det inte är några fina, jämna ytor inuti p.g.a. rost än på att oljan skulle bli "dålig". 

 

1 timme sedan skrev W25:

Visst borde någon växellådeolja från bensinmacken fungera till reglaget?

Vilken motorolja som helst är väl likvärdig, men till reglagen brukar det vara bättre med fett. Det kräver dock att man tar isär så det blir rent och fettet hamnar på glidytorna. Dvs det är svårare att få på plats än olja om man inte tar isär och gör rent först, men om du vill ha ett långvarigt bra resultat så bör du som sagt ta isär reglaget så långt det går och göra rent. Och då kan du ju lika gärna fetta in.

Oljan tenderar också att med tiden följa gravitationen, och med lite otur har du fult oljesöl under reglaget och kanske på inredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ju försöka att smörja upp reglagekablarna, men det är som redan sagts relativt meningslöst, har du tur blir det bra i en säsong, sedan är det lika trögt igen.

Moderna reglagekablar är helkapslade, det är svårt att få in olja mellan vajern och höljet.

 

Reglagekablar är ju annars ”förbrukningsmaterial”. Dom slits rätt bra, bör väl hålla i mellan fem och tio säsonger, beroende på hur utsatta dom är för fukt och väta och solens UV-strålar.

Rappa ur kablarna, men knyt en klen lina i kabeln först, så blir det lättare att dra fram en ny kabel.

Mät kablarna och köp nya! Reglagekablar finns i olika längder i 10cm intervaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...