Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bliachrille

Hydralstyrning

Rekommendera Poster

Jag tycker att du ska byta av egen erfarenhet gick vår styr vajer av en riktig otäck händelse när vi kom åkande i ca: 25 knop och utombordare Yamaha 100hk ställer sig i 90 grader en riktig tvär vändning  och alla trillade omkull i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bliachrille:

Tänkte byta ut styrningen till hydralstyrning, är det nån som har erfarenhet av nedan ?

 

image.png.7cd90a9a3f1484a9db8e9cbe6ac7ff1e.png

Glömde skriva att jag har en Yamaha F115.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pagge:

Jag tycker att du ska byta av egen erfarenhet gick vår styr vajer av en riktig otäck händelse när vi kom åkande i ca: 25 knop och utombordare Yamaha 100hk ställer sig i 90 grader en riktig tvär vändning  och alla trillade omkull i båten

Ja, det var otäkt, och jag ska byta till Hydral, tänkte om just denna modell funkar bra "Baystar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baystar (seastar) är marknadsledande och absolut populärast i både efter- & originalmonteringar. 

 

Så jag skulle absolut rekommendera byte. Hydraulstyrning har många fördelar, men det har du säkert redan koll på. 

 

Den är väldigt enkel att installera, enligt mig iaf som gjort det många gånger, men i vissa fall måste man lyfta av motorn 20 cm för kunna montera (om det är trångt i motorbrunnen) och sedan montera tillbaka.

 

Rekommenderar att låta verkstad i närheten lufta styrningen med Seastar's egna elektriska "power purge". Då vet du att det är 0 chans att det finns luft i systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baystar är bra, Seastar har bättre känsla och känns (av naturliga skäl) mer påkostad.
 

För en 115hk hade jag nog ändå nöjt mig med Baystar, prisskillnaden är ett antal tusenlappar.

 

Jämfört med en glappoflex är det en stor uppgradering även om man inte skall överdriva. Jag har haft vanlig teleflex på 200hk och nu senast 115hk. Inga problem om grejerna är i bra skick, men gillar man som jag att köra, så är bytet en given om än kostsam uppgradering.

 

Angående säkerhet så kan även en hydraulstyrning ge sig. Min första tappade trycket i 49knop och motorn la sig relativt snabbt åt ena hållet. Jag hade som tur var lite tryck kvar, så kunde räta upp den innan jag drog av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade detta kit förr året. Funkar bra och var lätt att jobba med, undantaget luftningen som var lite slabbig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seastar/Baystar är mycket bra hydraulstyrningar! Den du visar fungerar säkert alldeles utmärkt till en 115hk. Tänk dock på att det inte bara är effekten som avgör hur kraftig hudraulstyrning du skall ha. Hastigheten du planerar att köra är också avgörande. Sätter du din 115hk på en liten lätt båt och börjar åka 45-50kn så krävs stadigare grejer. I normala farter (25-35kn) så gör det inget om det finns lite flex i styrningen, det märks inte.

Håll dig borta ifrån Ultraflex hydraulstyrningar. Jag förstörde en sommar kämpandes med en ny Ultraflex. Efter flera luftningar och verkstadsbesök så gjorde butiken återköp på den. Ny sitter det en Seastar monterad och båten är bergstadig upp till 50kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-13 vid 07:23 skrev Alanningen:

Seastar/Baystar är mycket bra hydraulstyrningar! Den du visar fungerar säkert alldeles utmärkt till en 115hk. Tänk dock på att det inte bara är effekten som avgör hur kraftig hudraulstyrning du skall ha. Hastigheten du planerar att köra är också avgörande. Sätter du din 115hk på en liten lätt båt och börjar åka 45-50kn så krävs stadigare grejer. I normala farter (25-35kn) så gör det inget om det finns lite flex i styrningen, det märks inte.

Håll dig borta ifrån Ultraflex hydraulstyrningar. Jag förstörde en sommar kämpandes med en ny Ultraflex. Efter flera luftningar och verkstadsbesök så gjorde butiken återköp på den. Ny sitter det en Seastar monterad och båten är bergstadig upp till 50kn.

Tack för kommentaren. Båten är en Yamarin 59HT och maxar 35 knop, så det låter jättebra det du skriver.

//Christer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...