Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pataW

Ryds 23 dc vatten i kölsvinet

Rekommendera Poster

 Hej 

är lycklig ägare till en enligt ovan sen i juli... (2007:a mercr 4,3 mpi sötvattenkyld)

det har varit problem med vatten i kölsvinet hela tiden, så har nu försökt gå till botten med problemet med hjälp av 

kamera och trodde inledningsvis att det kanske ev skulle läcka från skölden (på insidan, om det heter det...)

eller kanske en "reduntant" genomföring som är "blocked off" som jag googlat fram ska finnas (på detta forum, och mycket riktig fanns).

Men vid filmningen såg jag ingen läcka där. Hade lite för  mycket fokus på akterspegeln (på insidan, motorrummet),

sög bort vatten, provkörde och ser att det troligen läcker från sjövattenpumpen på min 40 min långa video (ser ut att komma från axeln) och 

inte själva "impellerhuset".

Nu ska ju båten upp snart, så har man ju möjlighet att fixa problemet kanske, så tänkte om ni hade några tips...

läckage.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Niklasss:

Kan rekommendera ny eftermarknadspump från hansen marine/racing i spånga. Slippa packa om, som ibland kan vara svårt, samt de brukar även vara slitna inuti, men det är fall till fall.

 

https://www.hansenmarine.se/product/sjovattenpump-593737

Blir byte då, den sitter lite illa till vet du om den är svår att få bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går fort att få bort den bara man vet hur man gör. Bort med serpentinremmen, sedan generatorstag. Bränslefiltret är bra att ta bort för att få mer plats.

Efter det har du två (tror jag) långa bultar som håller fast hållaren till vattenpumpen, ta loss dessa. Sedan drar du fram pumpen och tar av slangarna, efter det är pumpen loss. Brukar ta ca 40-50 minuter att demontera, byta impeller och montera igen. 

Bra att veta är att remskivan brukar vara ett helvete att få bort från pumpen, man måste nästan ha hudraulpress och skivan går oftast sönder. Det resulterar alltså i ny remskiva oxå... Räkna på hur mycket du vill jobba jämfört med att köpa en ny pump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då lutar det åt en eftermarknadspump som Niklasss föreslog, hoppas det finns med remskiva 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev pataW:

Ja då lutar det åt en eftermarknadspump som Niklasss föreslog, hoppas det finns med remskiva 

Finns lösa remskivor  hos hansen. 

 

Hyfsat lätt att byta, om man har lagom utrymme framför motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en glad överraskning att Hansen M.även har renoveringssatsen med en rostfri platta att lägga mot gaveln i pumpen!Har bara hittat den på nätet innan men varit problem att få den skickad t Sverige.Tack för det.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Brawn:

Det var en glad överraskning att Hansen M.även har renoveringssatsen med en rostfri platta att lägga mot gaveln i pumpen!Har bara hittat den på nätet innan men varit problem att få den skickad t Sverige.Tack för det.//Thomas

Det där fattade jag inte riktigt…(har inte mekat båt särskilt mycket) har du lust att lägga ut texten lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort allt det som Niklasss beskrev med min pump.Bytt lager o Packbox(ar).samt impeller och monterat upp och ner pumpen från motorn flera gånger då den ändå inte funkat.Det var ett slitage i mässingsgavel som gjorde att impellern inte kunde suga upp vattnet o nu ser jag att Hansen har en rostfri plåt att montera som ersättning i befintlig pump.Jag tycker nog det är bättre att byta hela pumpen med facit från mitt jobb.Det är förstås som Niklasss skriver lite från fall till fall.Du kanske ska plocka ner din pump o se hur mkt som behöver bytas..Lycka till//Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...