Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlueCharm

Bilbåttrailerkörkortsekvationen...

Rekommendera Poster

Vilken soppa... Jag har någon slags anti-optimal kombination av bil och båt.

 

Båten är en Yamarin Cross 62 BR och nu är det dags för vinterförvaring. På firmorna i Stockholmsområdet kostar det 18k att få båten upptagen och uppställd under vintern. Det skulle vara skönt att få hjälp med det, men det känns också otroligt dyrt och borde således vara smartare att köpa en trailer (som man ju faktiskt även kan använda för transport till andra fiskesjöar etc. ibland under sommarhalvåret).

 

Problemet är att man med B-körkort får ha ett totalekipage om 3500 kg och med en 1500 kg vagn och 2100 kg bil så överskrider jag denna vikt med 100 kg. Går jag ner på en 1350-vagn så är vagnen istället underdimensionerad till båten med ca 100 kg.

 

Funderar på att ta utökat B-körkort men då lär man ju träna lite med släp samt så måste man ha med sig (?) ett tungt släp till uppkörningen, ditkört av någon med rätt behörighet, lalala, vilket meck... Bråttom är det ju också såklart.

 

Vad skulle ni gjort eller missar jag något smart alternativ?

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev BlueCharm:

Bråttom är det ju också såklart.

 

Vad skulle ni gjort eller missar jag något smart alternativ?

Det smarta alternativet är att vara med i en båtklubb och nyttja deras vinterförvaring. 
 

Om vi backar bandet lite och börjar i den ena änden; hur såg planen för vinterförvaring ut från din sida när du skaffade båten?

Och var har du båten sommartid? 
Om du har båten på en trailer, var tänkte du ställa den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 30-kärra. Dock minskar ju möjligheterna att köra runt med båten på sommaren.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/#:~:text=För en båttransportvagn som är,köra på motorväg eller motortrafikled.

 

Och på frågan vad ni hade gjort - jag hade satsat på ett E körkort för att få dra allt och slippa ta hänsyn när man byter bil (vet inte hur svårt det är att ta, fick mitt på köpet med CE)

Redigerad av Dsl
Felstavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Det smarta alternativet är att vara med i en båtklubb och nyttja deras vinterförvaring. 
 

Om vi backar bandet lite och börjar i den ena änden; hur såg planen för vinterförvaring ut från din sida när du skaffade båten?

Och var har du båten sommartid? 
Om du har båten på en trailer, var tänkte du ställa den?

Tack för svar!

 

Vi hade letat länge efter rätt båt och när chansen kom så slog vi till. Sommarplats var lätt att få via Blocket. Vinterplatsen har vi inte riktigt...hunnit med förrän nu... Står i kö till ett par klubbar men det är som allt annat i Stockholm helt värdelöst/opraktiskt att bo här då det gäller såna här saker. 

 

Har man båten på trailer så verkar det finnas en del ställen lite överallt att ställa den på. Tyvärr verkar jag ju inte få köra dit den.

 

Har ju alltid 18k-alternativet i bakfickan, det kanske är så det slutar nu i vinter även om det känns sjukt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dsl:

Tack! Bra! Typ den här måste ju fungera då? Tiki 1250

 

Väger under 1500 kg och får dra 200 kg mer än båten väger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev BlueCharm:

Sommarplats var lätt att få via Blocket. Vinterplatsen har vi inte riktigt...hunnit med förrän nu...

Oftast finns det ju en koppling mellan sommar- och vinterplatser. Där ni ligger nu; finns det inga vinterplatser?


Lite längre ut brukar det vara kortare köer till klubbarna. Prova också att kontakta de här; tror de har fler vinterplatser än sommarplatser. https://margretelundsbs.se

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Oftast finns det ju en koppling mellan sommar- och vinterplatser. Där ni ligger nu; finns det inga vinterplatser?


Lite längre ut brukar det vara kortare köer till klubbarna. Prova också att kontakta de här; tror de har fler vinterplatser än sommarplatser. https://margretelundsbs.se

Nej tyvärr är det en privat sommarplats vi har nu och de har ingen vinterförvaring.

 

Tack för tipset Peter, toppen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte problemet, skaffa den trailer som passar behovet bäst. Ta upp och transportera båten och fixa ett E kort under vintern. 100 kg är inget att fundera över och poliser med våg längs vägarna är det ont om, och om det känns som ett grovt brottsligt tilltag kan du ju alltid försöka låna en större bil.

Mvh Andréas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Seahunter:

Jag ser inte problemet, skaffa den trailer som passar behovet bäst. Ta upp och transportera båten och fixa ett E kort under vintern. 100 kg är inget att fundera över och poliser med våg längs vägarna är det ont om, och om det känns som ett grovt brottsligt tilltag kan du ju alltid försöka låna en större bil.

Mvh Andréas

Jag håller med. Tycker bara att det kan vara lite onödigt dyrt och krångligt mad e-kort. Det räcker med utökat, b96, kort. Jag tog en körlektion och fick efter det hyra körskolan släp som de då ställde upp vid platsen för uppkörningen. Tot kostnad 2000kr och värt varenda krona.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att ställa båten på din egen tomt? I så fall ringer du din lokala bilbärgare och kollar om han har ett båtsläp. Någon av de närmaste har nog det. Enklare och billigare än att köpa trailer och skaffa behörighet, om man bara ska göra manövern två gånger om året!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett B96 / utökat B för 2v sedan. Gillinge utanför Stockholm tog 1200kr för färdiglastat släp + 800kr för kontrollant från Trafikverket. Tog 1h och var väldigt enkelt. 

 

Svarade på frågor om vikt, maxvikt, lastvikt, fick visa båda registreringsbevisen och redogöra för de olika posterna på bil och släp. 

 

Koppla släpet. Säkerhetsgenomgång. Köra lite. Backa runt ett hörn. Köra lite landsväg. Parkera. Koppla ifrån. Klart. 

 

Tillkommer kostnad för fotografering till nya kortet samt det nya kortet på någon hundring. 👌

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-10 vid 20:34 skrev BlueCharm:

Vilken soppa... Jag har någon slags anti-optimal kombination av bil och båt.

 

Båten är en Yamarin Cross 62 BR och nu är det dags för vinterförvaring. På firmorna i Stockholmsområdet kostar det 18k att få båten upptagen och uppställd under vintern. Det skulle vara skönt att få hjälp med det, men det känns också otroligt dyrt och borde således vara smartare att köpa en trailer (som man ju faktiskt även kan använda för transport till andra fiskesjöar etc. ibland under sommarhalvåret).

 

Problemet är att man med B-körkort får ha ett totalekipage om 3500 kg och med en 1500 kg vagn och 2100 kg bil så överskrider jag denna vikt med 100 kg. Går jag ner på en 1350-vagn så är vagnen istället underdimensionerad till båten med ca 100 kg.

 

Funderar på att ta utökat B-körkort men då lär man ju träna lite med släp samt så måste man ha med sig (?) ett tungt släp till uppkörningen, ditkört av någon med rätt behörighet, lalala, vilket meck... Bråttom är det ju också såklart.

 

Vad skulle ni gjort eller missar jag något smart alternativ?

 

Tack!

Var ska båten från - till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-13 vid 22:24 skrev Brandten:

Var ska båten från - till? 

Inom södra Stockholm bara, inga långa sträckor alls just nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-13 vid 22:24 skrev Brandten:

Jag tog ett B96 / utökat B för 2v sedan. Gillinge utanför Stockholm tog 1200kr för färdiglastat släp + 800kr för kontrollant från Trafikverket. Tog 1h och var väldigt enkelt. 

 

Svarade på frågor om vikt, maxvikt, lastvikt, fick visa båda registreringsbevisen och redogöra för de olika posterna på bil och släp. 

 

Koppla släpet. Säkerhetsgenomgång. Köra lite. Backa runt ett hörn. Köra lite landsväg. Parkera. Koppla ifrån. Klart. 

 

Tillkommer kostnad för fotografering till nya kortet samt det nya kortet på någon hundring. 👌

Tack för bra tips! Jag kommer nog att köpa en 80-trailer att ha båten på under vintern och se till att ta utökat B-körkort till våren. 

 

Tänker mig även använda trailern till några fiskeresor så att den ger lite mer value. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-11 vid 08:08 skrev Seahunter:

Jag ser inte problemet, skaffa den trailer som passar behovet bäst. Ta upp och transportera båten och fixa ett E kort under vintern. 100 kg är inget att fundera över och poliser med våg längs vägarna är det ont om, och om det känns som ett grovt brottsligt tilltag kan du ju alltid försöka låna en större bil.

Mvh Andréas

Njaej är väl inte så rädd för poliser med våg, mer huruvida försäkringen gäller om det skulle ske en olycka etc. och man kört olovligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...