Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pannkaka

Vilken motorseglare är detta?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Såg den här, som känns som ev nästa båt för mig.

Någon som vet vad det är?

 

 

motorseglare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Johnsson 30, stavas ibland med ett s, ibland med två.

Vill minnas att dessa kanske fanns i två olika skrovlängder, och såldes som halvfabrikat. Längd 30 eller 35 fot men där kan jag ha fel.

Dom förekommer med olika riggar, med eller utan mesanmast, det finns även dom som är rena motorbåtar. Även ruff, däckshus och styrhytt kan vara av olika typer.

Men jag kommer inte ihåg vem som var konstruktören och var de tillverkades, men den känns väldigt bohusländsk.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är en Johnson 30, fanns också som Johnson 900 med högre fribord. Det finns också en Johnson 24. Vad jag minns är konstruktören Bo Johnsson, höll på senare tid till på Styrsö

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack Georg!

 

Det finns några i Maringuidens Sjöbod, olika konfigurationer precis som du sa. Alla 30 fot.  Någon med stor sittbrunn istf akterruff (det gillar jag). Konstruktör arkitekt Bo Johnson, Göteborg. Undrar om de har genuint plastskrov, på min bild ser det lite ut som träbord under plasten?

 

För min del är riggad ett måste, både för att kunna segla och njuta emellanåt och för att motverka rullandet. I motvind o stiltje trivs jag utmärkt med motorgång:) Ketchrigg verkar vettigt t ex för segelytan. Räcker enbart mesanseglet mot rullningen tro?

 

Ja visst ser den Bohuslänsk ut, med ett skrov som ser ut som en riktig gammal träfiskekutter fast i miniatyr, en fröjd för ögat!

 

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pannkaka:

 

 

Tack Georg!

 

Det finns några i Maringuidens Sjöbod, olika konfigurationer precis som du sa. Alla 30 fot.  Någon med stor sittbrunn istf akterruff (det gillar jag). Konstruktör arkitekt Bo Johnson, Göteborg. Undrar om de har genuint plastskrov, på min bild ser det lite ut som träbord under plasten?

 

För min del är riggad ett måste, både för att kunna segla och njuta emellanåt och för att motverka rullandet. I motvind o stiltje trivs jag utmärkt med motorgång:) Ketchrigg verkar vettigt t ex för segelytan. Räcker enbart mesanseglet mot rullningen tro?

 

Ja visst ser den Bohuslänsk ut, med ett skrov som ser ut som en riktig gammal träfiskekutter fast i miniatyr, en fröjd för ögat!

 

Skrovet är i plast, det kan vara solreflexer i din bild.

Jag var ombordbjuden på kaffe i en Johnsson 30 (med en mast) en gång för några år sedan. Det var ett par i pensionsåldern som ägde den. Dom hade varit runt i Skagerack, Kattegatt och i södra och mellersta Östersjön liksom genom Göta kanal och andra kanaler under de åren de hade haft den. Mannen var pensionerad inrednings- och finsnickare, och han hade gjort om hela interiören några gånger. Det satt en fyrcylindrig pentadiesel under durken. Den båten hade ingen akerruff, utan istället en väldigt rymlig sittbrunn.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-10 vid 17:27 skrev pannkaka:

 

 

Räcker enbart mesanseglet mot rullningen tro?

 

 

 

Enbart mesansegel borde göra bra nytta mot rullning. Många mindre fiskebåtar har en mesan på styrhytten i det syftet.

Redigerad av MarkusF
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Enbart mesansegel borde göra bra nytta mot rullning. Många mindre fiskebåtar har en mesan på styrhytten i det syftet.

Javisst!

En annan anledning till att fiskebåtar ofta för mesansegel är att detta hjälper till att hålla båten mot vinden vid stillaliggande, när redskap skall sättas eller tas in. Men det är "antirullningen" som är den främsta orsaken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...