Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ronnienr10

Grön Diesel

Rekommendera Poster

Har varit i Danmark några veckor , Tankat på Danska sjömackar för en kostnad av 27 kronor litern ,denna diesel är Grön, syns i vattenfilter .om jag får kontroll på diesel hur blir det då.Har ungefär 60 liter förbrukar ca 15 liter per år .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på din egentliga fråga, men jag är nyfiken på varför du tankade i Danmark om du bara använder en kvarts tank per år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga stiltje 7 timmars motor till Läsö .Sedan gick jag upp i Limfjorden .Du måste ha bränsle så att du klarar dig,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på det betalade med kontokort det måste gälla jag har ju betalat skatt på bränslet .men det tar 4-6 år innan jag förbrukat detta bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Förbudet gäller dock inte om oljeprodukten har förts in till Sverige i bränsletanken och fyllts på i ett land där bränsletanken får innehålla en sådan produkt (2 kap. 9 § andra stycket LSE)."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.9/323440.html#h-Forbud-mot-anvandning-av-markta-oljeprodukter
 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Raol

Om jag läser det rätt  ligger inte min båt inom dessa normer 11meter lång 2,45 bred

Kan det bli et problem o ca 5 år om jag får en bränslekontroll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Tack Raol

Om jag läser det rätt  ligger inte min båt inom dessa normer 11meter lång 2,45 bred

Kan det bli et problem o ca 5 år om jag får en bränslekontroll

Om du har tankat utomlands är det sak samma hur stort fartyget är. Om din båt är 11 m lång och 2.45 m bred, är den med god marginal inom definitionen för "båt" i lagens mening. Men regeln jag citerar gäller oavsett storlek.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar alltid i Danmark - Jag har aldrig fått grön diesel.

Dragör, Lynetten* och Skovhoved*.

 

(*) Om jag kan tankar jag Shell GTL, som är som Ecopar syntetisk diesel gjord på naturgas. Det kostade i sommar 24 svenska riksdaler per liter - helt transparent, luktfri och rökfri.

I Dragör var det marin rykdiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tankade på Läsö grön diesel ,sedan i fredrikshamn  också grön diesel .Jag ligger i Tångudden Göteborg .På andra sidan piren ligger Polisen och kustbevakningen .det är ca 15 meter mellan oss, om dom vill göra en kontroll har dom en promenad på ca 5 minuter runt staketet.Därför denna fråga ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...