Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aders

bygga racerbåt

Rekommendera Poster

Hej! Har länge funderat lite till o från på att bygga en riktig racerbåt (se bild) och nu i vinter ska jag göra det. Den kommer inte att ligga i vattnet permanent, utan under en presenning. Därför har jag tänkt kanske vanlig plywood som plastas både inifrån och utifrån. Förstår att det bästa är att använd någon form av vattentålig plywood men tror inte att budgeten tillåter det. Något annat förslag på material i samma prisklass? Hur tjockt tycker ni att skrovet ska vara?  Är det någon som har byggt något liknande som har tips på saker man ska tänka på? Har googlat runt lite men svårt att hitta ritningar på sådana båtar Är det någon som har det? All hjälp tas gärna emot! 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag låter pessimistisk, du ska alltså bygga en "riktig racerbåt" men du har inte ett hum om hur du ska bygga den?

Det kanske låter som ett kul hobbyprojekt, men jag tycker det verkar vara en dålig idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Aders:

Har googlat runt lite men svårt att hitta ritningar på sådana båtar Är det någon som har det?

Tror detta är den springande punkten och något du behöver ha löst innan du funderar vidare.

 

Inte bara för att det kommer besvara dina frågor om byggprincipen, utformningen av skrov m.m. är inget man bara hittar på eller bygger på känn och sedan automatiskt får bra.

Och ju högre fart och mindre marginaler, desto mer kritisk är utformningen av båtskrovet. Så är du ingen expert på båtdesign så är det dumt att lägga så mycket arbete utan att ha någon "hint" om slutresultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det är en ganska orimligt bygge. Var kanske lite otydlig i mitt första inlägg. Min tanke var att bygga mest för att det är kul. Det är ju bara ett plus om det blir en sjöduglig båt. Jag ska inte tävla eller åka långa sträckor med den utan kommer mer köra runt hamnen som är i lä bakom en ö. Om det blir såpas bra kanske man kan bygga en liknande som man mer tänker på skriv form o.s.v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Aders:

Förstår att det är en ganska orimligt bygge. Var kanske lite otydlig i mitt första inlägg. Min tanke var att bygga mest för att det är kul. Det är ju bara ett plus om det blir en sjöduglig båt. Jag ska inte tävla eller åka långa sträckor med den utan kommer mer köra runt hamnen som är i lä bakom en ö. Om det blir såpas bra kanske man kan bygga en liknande som man mer tänker på skriv form o.s.v

Ok, om det är på den nivån så kan du ju ta lite hjälp av tex. den här videon:

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-08 vid 20:21 skrev Aders:

Hej! Har länge funderat lite till o från på att bygga en riktig racerbåt (se bild) och nu i vinter ska jag göra det. Den kommer inte att ligga i vattnet permanent, utan under en presenning. Därför har jag tänkt kanske vanlig plywood som plastas både inifrån och utifrån. Förstår att det bästa är att använd någon form av vattentålig plywood men tror inte att budgeten tillåter det. Något annat förslag på material i samma prisklass? Hur tjockt tycker ni att skrovet ska vara?  Är det någon som har byggt något liknande som har tips på saker man ska tänka på? Har googlat runt lite men svårt att hitta ritningar på sådana båtar Är det någon som har det? All hjälp tas gärna emot! 

image.png

Jag tänker så här:

Bygg och lär dig av dina misstag. Finns massor med videos på Youtube, titta och apa efter. Om du inte testar så kommer du aldrig att lyckas. 

Satsa på ditt bygge, lägg gärna upp här i en ny tråd, mycket kompetenta personer finns här med gedigen kunskap om tex plastning osv. som kommer att dela med sig om sin kunskap.

Alla vi är nybörjare och lär oss hela tiden.

Lycka till!

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev No_jah:

Ursäkta att jag låter pessimistisk, du ska alltså bygga en "riktig racerbåt" men du har inte ett hum om hur du ska bygga den?

Det kanske låter som ett kul hobbyprojekt, men jag tycker det verkar vara en dålig idé.

Kan man vara mer stödjande och livsbejakande än så? 🙂

Kanske det inte handlar helt om den slutliga produkten? Många av oss gillar att bygga, dona, testa, misslyckas, bryta samman och stiga på det igen för att sedan en dag ha den där grejen man kan använda i åratal. Det finns få tillfällen i livet som är så stora som när något man byggt med egna händer är klart och användbart.

Det är liksom resan som är målet.

 

Jag känner folk som hittat något dammigt båt- eller bilprojekt som de jobbat på i garaget i åratal. När de sedan är klara och lacken glänser kan det faktiskt gå så att objektet används ganska lite. Grejen var att slippa stirra på en massa dålig TV och hänga på nätforum hela sin fritid :⁠-⁠)

 

TIll Aders: Leta fram bra ritningar till något du vill bygga och gör och lär. Det är inte lika enkelt som att bygga Ikeamöbler men när du sjösätter och dragit några repor är du på nätet och letar ritningar till nästa projekt :⁠-⁠)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all kloka ord. Har kollat runt efter ritningar och annat utan att finna något men ger inte upp så lätt. Någon som har en idé om var man kan hitta sådana? Hade också tänkt starta en ny tråd, där jag beskriver hur jag och lägger upp processens gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Aders:

Tack för all kloka ord. Har kollat runt efter ritningar och annat utan att finna något men ger inte upp så lätt. Någon som har en idé om var man kan hitta sådana? Hade också tänkt starta en ny tråd, där jag beskriver hur jag och lägger upp processens gång.

Har du kontaktat den här personen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Har du kontaktat den här personen? 

 

Nej men tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...