Jump to content
Monday 05 December 2022
Zaphir

propelleraxel

Recommended Posts

hej 

jag har numera en gammal plastad lotsbåt från 1925

den plastades på 80talet och i min ägo dom senaste 6 åren har den varit kruttorr i skrovet 

i vintras där jag låg i vattnet som vanligt fick jag en läcka på 3 dl per dygn. 

ser att den kommer nerifrån kölsvinet under propphylsan som är fullknökad med fett. 

jag ska upp 1 vecka snart och då behöver jag info om min axel. 

framför propellern har jag 2 hål. 

har tryckt in fett aå det kommer ut i ena hålet men det andra är igenproppat. 

kan det orsaka läckan? 

här är en bild på en liknande. 

har tyvärr bara en vecka på mig att fixa aå all info är bra. 

ska även kolla roderfästena 

mvh

Zaphir numera Vulcan

DSC_0214.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, appropå hålen framför propellern så är de tillför att vatten skall strömma in där och igenom slitsarna i lagerhylsan så att den får kylning, att trycka i fett där är nog inte så lyckat

Det bör inte göra så att det läcker, en kan nog göra att lagret slits i onödan.

 

Var någonstans såg du att det läcker, är det mellan propelleraxeln och axeltätningen, eller läcker det snarare mellan skrovet och stävlagerhållaren?

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev No_jah:

Hmm, appropå hålen framför propellern så är de tillför att vatten skall strömma in där och igenom slitsarna i lagerhylsan så att den får kylning, att trycka i fett där är nog inte så lyckat

Det bör inte göra så att det läcker, en kan nog göra att lagret slits i onödan.

 

Var någonstans såg du att det läcker, är det mellan propelleraxeln och axeltätningen, eller läcker det snarare mellan skrovet och stävlagerhållaren?

 

 

jag är rätt nervös för att det kan läcka mellan skrov och stävlagerhållaren..vetefanken hur jag ska plasta det i så fall för det hinner ju inte torka.

att trycka in fett så det kommer ut lite i hålet var tydligen ingen fara men ena sidan var igentäppt så det har inte kunnat "tvättas" ut.

axeln är kruttorr och fin i maskinrummet och för övrigt är allt kruttort sånär som längst bak, längst ner i kölsvinet

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, jo... Men det kanske läcker in nån annstans ifrån. 

Uppifrån är väl inte heller helt omöjligt. Läckande tätningar på kylvattenpumpen o s v. 

 

Men båten kanske är framtung och du ser vart det läcker in? Alltså där du beskriver. 

 

Och varför hinner det inte att torka? Ska båten ligga i sjön hela vintern? 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Hybro:

Jo, jo... Men det kanske läcker in nån annstans ifrån. 

Uppifrån är väl inte heller helt omöjligt. Läckande tätningar på kylvattenpumpen o s v. 

 

Men båten kanske är framtung och du ser vart det läcker in? Alltså där du beskriver. 

 

Och varför hinner det inte att torka? Ska båten ligga i sjön hela vintern? 

båten är kruttorr överallt förutom nämnda ställe.

allt är genomgånget i hela skrovet, hela maskin, däcket.

gått igenom allt med strålkastare..haft tena sängskydd i hela altet,,,kruttorrt.

och svar på din vinterfråga är ja.

hon ligger isfritt och jag har ringt runt och det finns ingen landplats där jag kan ligga över vintern utan att köpa en vagga först.

skutan väger 11 ton så jag kan ligga en vecka bredvid kranen i bua hamn

allt annat är upptaget eller så tar dom numera bara in egna jobb.

förra gången var jag på gamla vindilevarvet vid göta älv bron.

gothenius har stoppat landplatsliggande

hinsholmen också

öckerö också

fiskebäck osv osv

i värsta fall får jag väl vänta till sommaren.

får ju lite tid  den veckan att kolla vad som hänt när jag ändå skulle upp för att byta anoder

läckan kommer definitivt från aktern.

inte omöjligt heller att den kommer från nedersta roderfästet

109528259_10218643252927558_7340724310529239956_n.jpg

Edited by Zaphir

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zaphir:

jag är rätt nervös för att det kan läcka mellan skrov och stävlagerhållaren..vetefanken hur jag ska plasta det i så fall för det hinner ju inte torka.

att trycka in fett så det kommer ut lite i hålet var tydligen ingen fara men ena sidan var igentäppt så det har inte kunnat "tvättas" ut.

axeln är kruttorr och fin i maskinrummet och för övrigt är allt kruttort sånär som längst bak, längst ner i kölsvinet

 

Det andra hålet på stävlagret bör du rengöra, bägge de hålen ska vara öppna för att få vattencirkulation genom propelleraxellagringen.

 

Det låter ju som om du har läcka mellan stävlager/stävrör och skrov.
Quick fix borde väl vara att bara kladda på ett lager sikaflex på och runt stävlagret (förutom hålen dom ska vara öppna), massera in det ordentligt i skarven och runt om. En chansning på kortsiktig lösning som kan fungera.......eller inte. Slutar det läcka vet du att det är där det läcker och kan planera för permanent åtgärd. Dock ett helvete att få bort sikaflexen när du sedan ska laga. 
En riktig nödlösning alltså!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Träskrov ska inte tätas med Sikaflex. 

"Ettan" är ett bra tätningsmedel som funkar för träbåtar. Fäster även på fuktiga ytor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger nåt i detta😉

 

Minns en snubbe som en vår tätade en träeka med silicone innan sjösättning. 

Ja, det gick ju bra första sommaren. 

Men inte nästa.

Man kan säga, att bordläggning var och förblev sprängd. 

Slutade på en majbrasa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina tankar kring detta... 

 

 

- Nu var det väl en inplastad träbåt... 

 

Enligt beskrivningen kruttorr, förutom vid axelgenomföringen. 

 

Då är det väl ordentligt plastat även runt axeltrumman, för att bl a ta upp krafter, typ i sidled?

Plasten som även är tänkt att stå emot vatteninträngning, inte träet?

 

Nu är väl plasten också drygt 40 år. 

Kanske sprickor eller annat. Vad tätar då? Isärtorkat trä? 

 

- Att täta runt axelrör mot "plastskrovet" har beskrivits på nätet som så att hål borrades i plasten, in till axelröret från sidan på några ställen. 

Hur man undvek att borra genom metallröret framgick inte. 

 

I plasten borrade hål gängades / plastades smörjnipplar fast, måhända det var i änden på rör.

Så trycktes Sikaflex in med smörjspruta. Injektering. 

Det blev tydligen ordentligt tätt. 

 

Men som sagt, detta har jag sett beskrivet på nätet. 

 

Jag kan tro att skutan måste lyftas, för att utföra detta. 

 

Hur som helst hjälper det inte att kleta nåt på insidan. 

En kompis har en båt, där man försökt detta... Inget lyckat resultat. Började läcka igen. 

 

Tätning bör alltid ske från den sida som vattnet trycker på ifrån.

D v s utifrån. 

 

Men kanske det läcker på nåt annat ställe än just runt axelröret. 

 

40 år är dock en lång tid. Plast blir skört med tiden. 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ju här på detta forum jag läste detta ovan. 

 

Flera, trådar dessutom... 

 

Nån hade jag skrivit i... 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det andra hålet på stävlagret bör du rengöra, bägge de hålen ska vara öppna för att få vattencirkulation genom propelleraxellagringen.

 

Det låter ju som om du har läcka mellan stävlager/stävrör och skrov.
Quick fix borde väl vara att bara kladda på ett lager sikaflex på och runt stävlagret (förutom hålen dom ska vara öppna), massera in det ordentligt i skarven och runt om. En chansning på kortsiktig lösning som kan fungera.......eller inte. Slutar det läcka vet du att det är där det läcker och kan planera för permanent åtgärd. Dock ett helvete att få bort sikaflexen när du sedan ska laga. 
En riktig nödlösning alltså!

det är nog lite åt det hållet jag tänker fast då med tec7 kanske..tec7 har jag använt en del och det fäster på våta ytor och blir som gummi och sen plasta

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Hybro:

Mina tankar kring detta... 

 

 

- Nu var det väl en inplastad träbåt... 

 

Enligt beskrivningen kruttorr, förutom vid axelgenomföringen. 

 

Då är det väl ordentligt plastat även runt axeltrumman, för att bl a ta upp krafter, typ i sidled?

Plasten som även är tänkt att stå emot vatteninträngning, inte träet?

 

Nu är väl plasten också drygt 40 år. 

Kanske sprickor eller annat. Vad tätar då? Isärtorkat trä? 

 

- Att täta runt axelrör mot "plastskrovet" har beskrivits på nätet som så att hål borrades i plasten, in till axelröret från sidan på några ställen. 

Hur man undvek att borra genom metallröret framgick inte. 

 

I plasten borrade hål gängades / plastades smörjnipplar fast, måhända det var i änden på rör.

Så trycktes Sikaflex in med smörjspruta. Injektering. 

Det blev tydligen ordentligt tätt. 

 

Men som sagt, detta har jag sett beskrivet på nätet. 

 

Jag kan tro att skutan måste lyftas, för att utföra detta. 

 

Hur som helst hjälper det inte att kleta nåt på insidan. 

En kompis har en båt, där man försökt detta... Inget lyckat resultat. Började läcka igen. 

 

Tätning bör alltid ske från den sida som vattnet trycker på ifrån.

D v s utifrån. 

 

Men kanske det läcker på nåt annat ställe än just runt axelröret. 

 

40 år är dock en lång tid. Plast blir skört med tiden. 

 

 

 

 

 

 

jomensan..hade en långedragsjulle som jag lyckades täta med multifog..gick bra hela sommaren  tills jag skänkte bort den..Vulcan är väldig välplastad och jag känner mig väldigt trygg med skutan. hon plastades av en varvsarbetare och köptes sen av en erkänd båtbyggare som jag tror är den som byggde om hytten. hon är även isolerad så vinterturer är goa därute utan fullsatta hamnar mm.

om det finns möjlighet att injektera blir det enklare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Hybro:

Det var ju här på detta forum jag läste detta ovan. 

 

Flera, trådar dessutom... 

 

Nån hade jag skrivit i... 

 

det ska jag kolla efter..

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Rascal:

Träskrov ska inte tätas med Sikaflex. 

"Ettan" är ett bra tätningsmedel som funkar för träbåtar. Fäster även på fuktiga ytor.

ettan låter för fet att plasta på.

ettan används på rena träbåtar och trycks ut när trät sväller.

på den tiden använde jag fårtalg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Zaphir:

det är nog lite åt det hållet jag tänker fast då med tec7 kanske..tec7 har jag använt en del och det fäster på våta ytor och blir som gummi och sen plasta

Med avseende på lite resktioner så kan jag förtydliga att jag menade att sikaflexa som nödlösning ska göras på utsidan, alltså mot plast och inte insida mot trä. Och det är en nödlösning. En nödlösning är per definition inte en optimal och helt korrekt lösning.

 

Nu vet jag inte vad tec7 är, men om det är typ sikaflex  så bör du nog inte plasta utanpå det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Zaphir:

ettan låter för fet att plasta på.

ettan används på rena träbåtar och trycks ut när trät sväller.

på den tiden använde jag fårtalg

 

Håller med om att Ettan är för träbåtar!

Jag missuppfattade skrovmaterialet, att den var plastad.🙏

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det kanske inte alls handlar om läckage runt nån skrovgenomföring, t ex propelleraxeltrumman. 

 

40 år gammal plast kan ju börjat läcka var som helst efter t ex vanligt åldrande, lätt bottenkänning eller annat. 

 

Träskrovet är torrt och gistet, ej hopsvällt. 

Kan inte själv stå emot vatteninträngning längre? 

 

Blir nog att lyfta båten. 

Fylla med lämplig mängd färgat vatten och kolla var det kommer ut. Kanske 100 liter räcker om du lyfter fören lite. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-09 vid 11:43 skrev Hybro:

Men det kanske inte alls handlar om läckage runt nån skrovgenomföring, t ex propelleraxeltrumman. 

 

40 år gammal plast kan ju börjat läcka var som helst efter t ex vanligt åldrande, lätt bottenkänning eller annat. 

 

Träskrovet är torrt och gistet, ej hopsvällt. 

Kan inte själv stå emot vatteninträngning längre? 

 

Blir nog att lyfta båten. 

Fylla med lämplig mängd färgat vatten och kolla var det kommer ut. Kanske 100 liter räcker om du lyfter fören lite. 

absolut 

blir spännande att se

skutan är epoxybehandlad så det är så att säga uppdaterat

finns en uppsjö av eventuella anledningar mem jag är åtminstone 99 %säker på att det kommer i aktern. 

jag håller tummarna 😊

tackar alla för tips och trix👍

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

det har börjat torka!

vågar knappt skriva något för osäkerheten är fortfarande hög.

senaste 2 veckorna har kölsvinet börjat torka upp igen..

det enda som inte varit under vatten på den tiden är ett roderfäste som är lätt att komma åt.

detta brukar hamna under vatten när jag kör.

annars hade jag en knappnålsstor läcka i färskvattentanken men jag har fortfarande svårt att tro att vattnet kommer därifrån.

tanken revs ut direkt och är på reparation.

kompisen tror att vattnet kommer från den.

men har svårt att tro att det kommer från den då det kommit olika mängder, typ mellan 2 liter och 5 dl vid olika tillfällen, och tanken varit ute en månad.

men inget är omöjligt när det gäller vatten :)

cutlesslagret tycks må fint då det inte finns något glapp alls.

ska ändå upp en sväng på backen i bua och byta anoder och göra rent kylningen för nämnda lager.

ett tips förresten

jag kör på matolja sedan början på säsongen.

funkar klockrent och förvärmare behövs inte då jag börjat späda ut den så sakteliga inför kallare väder.

billigt och bra och luktar godare :)

återigen tack för all hjälp

mvh

Vulcan

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Zaphir:

....

annars hade jag en knappnålsstor läcka i färskvattentanken men jag har fortfarande svårt att tro att vattnet kommer därifrån.

tanken revs ut direkt och är på reparation.

kompisen tror att vattnet kommer från den.

men har svårt att tro att det kommer från den då det kommit olika mängder, typ mellan 2 liter och 5 dl vid olika tillfällen, och tanken varit ute en månad.

men inget är omöjligt när det gäller vatten :)

.....

mvh

Vulcan

 

Har du smakat på det inläckta vattnet?

 även om båten inte ligger i saltvatten, brukar man ju kunna känna skillnaden på havs-/sjövatten och färskvatten.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du smakat på det inläckta vattnet?

 även om båten inte ligger i saltvatten, brukar man ju kunna känna skillnaden på havs-/sjövatten och färskvatten.

jo. det smakar fan kan jag säga..lite fisk och lite (onämnbart här).

men jag ligger i göta älvmynningen just nu så svårt att avgöra.

och så är det ju ett träskrov från 1925 som är marinerat i lite av varje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Zaphir:

jo. det smakar fan kan jag säga..lite fisk och lite (onämnbart här).

men jag ligger i göta älvmynningen just nu så svårt att avgöra.

och så är det ju ett träskrov från 1925 som är marinerat i lite av varje :D

Men alltså ingen övervägande sälta i smaken? I Götaälvs mynning är det rätt så salt.

Klart gammal trä ger en bitter eftersmak, inte direkt "en kryddig örtig ton härledd till en södersluttning med kalkfattig jord"...🤮

Edited by Georg_Ohm
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej
Har du kollat med Björlanda kile?
De brukar alltid ha plats och deras kran lyfter 16 ton.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Hej
Har du kollat med Björlanda kile?
De brukar alltid ha plats och deras kran lyfter 16 ton.

Ja fråga.

Det finns en likadan kran i Hinsholmskilen, det kanske är närmare dit från älvmynningen, så slipper du köra runt halva "Skott-land".

Grefab kan vara litet aviga mot "ickekunder"  och även mot etablerade kunder som vill göra ett extra lyft på våren eller hösten, då man har fullt upp att göra. Men man kan lyfta båtar akut om det är risk att dom sjunker. Nu råder det ju "upptagningssäsong"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

björlanda har jag inte ringt för min slutstation för vintern är Åsa i Halland så Bua passar bättre eftersom det gått så långt på säsongen.

nu behöver jag bara byta anoder hoppas jag

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

fortfarande torrt :)

återstår bara att ta en rejäl sväng i skärgården efter byte av kranar till ena bränsletanken och kolla vidare.

börjar undra hur länge den där vattentanken har läckt för efter fyllning av båda hopkopplade tankar handlar det om minst 100 liter varje gång jag har fyllt upp och jag är noga att alltid ha gott om vatten med mig :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...