Jump to content
Thursday 02 February 2023
Niklas-ES

Axeltätning PSS?

Recommended Posts

Hej.

Som nybliven båtägaren och båten ärvd av säljaren så står jag med mycket funderingar på garagetuppfarten. Man lär sig dagligen hur saker och ting fungerar, dock är det tur det finns kunniga här.

så nu jag en fundering på min axeltätning.

hittade installtionsmanuel i en låda i båten.

verkar vara nånting som heter PSS High speed, vattensmord.

hittade lite info på nätet, men ingenting vad som krävs (om det krävs) i serviceväg?

någon som har samma tätning?

D764DEBD-9BFD-4A8C-86DA-FF0185F43E2F.jpeg

Edited by Niklas-ES

11 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Hej.

Som nybliven båtägaren och båten ärvd av säljaren så står jag med mycket funderingar på garagetuppfarten. Man lär sig dagligen hur saker och ting fungerar, dock är det tur det finns kunniga här.

så nu jag en fundering på min axeltätning.

hittade installtionsmanuel i en låda i båten.

verkar vara nånting som heter PSS High speed, vattensmord.

hittade lite info på nätet, men ingenting vad som krävs i serviceväg?

någon som har samma tätning?

D764DEBD-9BFD-4A8C-86DA-FF0185F43E2F.jpeg

En bild på tätningen hade ju varit bra!

• Haha 1

10 minuter sedan skrev Rascal:

En bild på tätningen hade ju varit bra!

Såklart! Ursäkta 

1A5C3ADB-C694-4E2F-A36D-DF8FDE3F0CBE.jpeg

Jag bytte till PSS på förra båten och hade sedan PSS i 15 år. Bytte till PSS på den nya också.

Enligt mig en av de bästa axeltätningarna du kan ha (men inte den billigaste). I princip underhållsfri och håller hur länge som helst. Kanske därför det inte står så mycket om underhåll 😉. Inget fett eller annat klabb, och är normalt heltät.

Du verkar ha varianten med forcerad vattensmörjning/kylning, dvs med nippel på grafitringen. Då behöver du inte göra någonting. Om du har varianten utan nippel (klenare axlar och långsamma båtar) skall du efter sjösättningen pressa grafitringen bakåt (komprimera bälgen) så det strömmar ut vatten. Detta för att säkerställa att det inte ligger en luftkudde överst, utan det är vatten ända upp.

Med ett antal års intervall rekommenderas att byta gummibälgen då den kan bli hård och oelastisk. Verkar den bra är det dock inte nödvändigt att göra det förrän den börjar kännas stum (eller se illa ut). Jag bytte först efter 10 år på den gamla båten, och då mest för att jag ändå hade isär det i samband med motorbyte. Den hade fungerat många år till.

• Like 2

Enig i allt IngemarE skrivit. En allmän visuell kontroll att allt ser fint ut är allt som behövs. Dvs kolla att slangklämmor ser bra ut, att gummit ser friskt ut, att metallklumpen på axeln sitter fast och inte flyttat på sig. Speciellt den transparenta PVC slangens anslutning kan ägnas lite extra visuell uppmärksamhet då jag skulle säga den biten är den klena länken i systemet.

• Like 1

Håller med föregående talare, detta är troligtvis den bästa tätningen som finns på marknaden. Läcker den inte, så rör den inte, finns som sagt inga servicepunktet.

Jag har en sådan tätning och den har fungerat helt felfritt.

Haft båten 3 säsonger och vid två tillfällen har jag haft en Auktoriserad Cummins-verkstad som gjort service och sett över allt och de har varken haft anmärkning eller någon anledning att se över tätningen.

Inte heller har jag vid något tillfälle sett att det läcker.

Härligt att slippa fylla på med fett.

• Like 1

Tackar för alla svar. 

Gummit ser bra ut och allt verkar vara på sin plats. Så jag förutsätter att den kommer göra sitt jobb :)

• Like 1