Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-ES

Axeltätning PSS?

Rekommendera Poster

Hej.

Som nybliven båtägaren och båten ärvd av säljaren så står jag med mycket funderingar på garagetuppfarten. Man lär sig dagligen hur saker och ting fungerar, dock är det tur det finns kunniga här.

så nu jag en fundering på min axeltätning.

hittade installtionsmanuel i en låda i båten.

verkar vara nånting som heter PSS High speed, vattensmord.

 

hittade lite info på nätet, men ingenting vad som krävs (om det krävs) i serviceväg?

någon som har samma tätning?
 

D764DEBD-9BFD-4A8C-86DA-FF0185F43E2F.jpeg

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Hej.

Som nybliven båtägaren och båten ärvd av säljaren så står jag med mycket funderingar på garagetuppfarten. Man lär sig dagligen hur saker och ting fungerar, dock är det tur det finns kunniga här.

så nu jag en fundering på min axeltätning.

hittade installtionsmanuel i en låda i båten.

verkar vara nånting som heter PSS High speed, vattensmord.

 

hittade lite info på nätet, men ingenting vad som krävs i serviceväg?

någon som har samma tätning?
 

D764DEBD-9BFD-4A8C-86DA-FF0185F43E2F.jpeg

En bild på tätningen hade ju varit bra!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

En bild på tätningen hade ju varit bra!

Såklart! Ursäkta 

1A5C3ADB-C694-4E2F-A36D-DF8FDE3F0CBE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till PSS på förra båten och hade sedan PSS i 15 år. Bytte till PSS på den nya också.

 

Enligt mig en av de bästa axeltätningarna du kan ha (men inte den billigaste). I princip underhållsfri och håller hur länge som helst. Kanske därför det inte står så mycket om underhåll 😉. Inget fett eller annat klabb, och är normalt heltät.

 

Du verkar ha varianten med forcerad vattensmörjning/kylning, dvs med nippel på grafitringen. Då behöver du inte göra någonting. Om du har varianten utan nippel (klenare axlar och långsamma båtar) skall du efter sjösättningen pressa grafitringen bakåt (komprimera bälgen) så det strömmar ut vatten. Detta för att säkerställa att det inte ligger en luftkudde överst, utan det är vatten ända upp.

 

Med ett antal års intervall rekommenderas att byta gummibälgen då den kan bli hård och oelastisk. Verkar den bra är det dock inte nödvändigt att göra det förrän den börjar kännas stum (eller se illa ut). Jag bytte först efter 10 år på den gamla båten, och då mest för att jag ändå hade isär det i samband med motorbyte. Den hade fungerat många år till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig i allt IngemarE skrivit. En allmän visuell kontroll att allt ser fint ut är allt som behövs. Dvs kolla att slangklämmor ser bra ut, att gummit ser friskt ut, att metallklumpen på axeln sitter fast och inte flyttat på sig. Speciellt den transparenta PVC slangens anslutning kan ägnas lite extra visuell uppmärksamhet då jag skulle säga den biten är den klena länken i systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, detta är troligtvis den bästa tätningen som finns på marknaden. Läcker den inte, så rör den inte, finns som sagt inga servicepunktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan tätning och den har fungerat helt felfritt.

Haft båten 3 säsonger och vid två tillfällen har jag haft en Auktoriserad Cummins-verkstad som gjort service och sett över allt och de har varken haft anmärkning eller någon anledning att se över tätningen.

Inte heller har jag vid något tillfälle sett att det läcker.

 

Härligt att slippa fylla på med fett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. 

Gummit ser bra ut och allt verkar vara på sin plats. Så jag förutsätter att den kommer göra sitt jobb :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag måste lyfta den tråd igen då det utkom lite funderingar för mig.

Det var så att jag noterade att det droppade där axeln går ut från skrovet.

Tyckte det såg lite blått ut så jag smakade och märkte det var glykol. 

Jag har funderat länge på detta innan det slog mig att det måste vara så att vattentillförseln till PSS, är kopplat på sjövatten intaget, och när jag konservade i höstas med glykol, så körde jag även glykol i PSS axeltätningen.. Startade motorn för någon dag sedan och började det krypa lite där.

Min första fundering är, om jag kan ha förstört nånting genom att kört glykol till den över vintern

min andra är det uppbyggt på det viset att det kan krypa ut genom skrovlagret eller vad man skall säga. 

Min första större båt med PSS så jag varken vad som är rätt eller fel.

Min förhoppning är dock att det inte fara, men vill kolla med mer kunnande.

 

 

IMG_20230507_074432.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kommer vatten ur den plats du ringat in är normalt. Lagret är ett vattensmort cutlass/cutless lager och ska inte vars tätt. Ytterst är det en mässingsring (eller komposit) och inuti den själva gummilagret som propelleraxeln går igenom. Gummit har några millimeter breda spår i axelns längdriktning så sjövattnet kan komma in och fylla hylsröret hela vägen fram till axeltätningen (PSS tätningen). Vattnet smörjer hylslagret vid propellern (det du ringat in på bilden) och smörjer även axeltätningen. 
 

Att det kommit glykol där bör inte spela någon roll och bör inte skada något.

 

Du måste dock vara noga med att inte slabba med färg runt självs hylslagret (den yta du ringat in) eftersom man inte får klegga igen rillorna i lagrets gummi då vatten hindras att smörja lagret. Googla "cutlass bearing" eller "cutlass lager" så ser du hur lagret ser ut och ska fungera

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som @Boanjohan redan skrivit så kan du vara lugn.

 

Jag har som sagt haft PSS på förra båten i 15 år och bytte direkt ut det fettsmorda simmeringsskräpet från Bosvik mot PSS på nya båten. Upprepar kanske lite nedan vad som redan skrivits, men ändå:

 

PSS-tätningen består ju av en polerad stålring som tätar mot en grafitbussning. Detta far inte illa av glykolblandning. Jag har vinterkonserverat båda mina PSS-båtar på "vanligt" sätt genom alla år (dvs köra genom glykolblandning), och eftersom lite av kylvattnet tappas av och går genom tätningen som kylning, är det naturligt att det också blir glykolblandning här vid vinterkonserveringen.

 

Tidiga och framförallt PSS-tätningar för små axlar hade inte forcerad kylning, utan förlitade sig på att vattnet just trängde in ner/bakifrån hela vägen upp till tätningen och inte bara till cutlesslagret, precis som beskrivits ovan. Numera tror jag dock även de mindre har nippel och skall anslutas till kylvattnet. Utan forcerad kylning kunde det lätt bli kvar en luftficka i tätningen som ju ofta är högst upp, även om det i instruktionen stod att man skulle "lufta" denna efter varje sjösättning. Med forcerad kylning försvinner även detta underhållsmoment som var lätt att glömma.

 

Men eftersom det är öppet "ut" (och skall så vara, läs varningen/risk om färgslabb ovan) så kommer ju denna glykolblandning ut genom cutlesslagrets ribbor. På min båt - som inte är sjösatt än - har jag t.o.m. en hel liten pöl av glykolvatten under båten där axeln kommer ut. Inga konstigheter, det skall vara/blir så.

 

Så med detta kan det försiktiga "bör" i förra inlägget strykas och tolkas som att det inte kommer skada något. Det är t.o.m. helt i sin ordning 🙂

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tyvärr lyfta denna tråd en sista gång. 😀

Jag har sökt var vattentillförseln till denna går, men blir inte riktigt klok, hittar inte. Trodde den var kopplad efter sjövattnen filter, men icke. Men nånstans där jag inte ser sitter den ihop, iochmed att jag hade glykol där som jag skrev om i tidigare inlägg. (Efter vinterkonservering) Hursom.  Har kollat på slagen som går till tätningen medans jag kör. Jag ser det är vatten i slangen, men ser inte att den pumpar vatten framåt.

Utan ser stillastående ut.

Efter kört närmare 2 timmar så känns varken gummit eller nånting runt omkring varmt på någotvis.

Visst borde det innebär att vatten smörjningen fungerar som den ska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen måste vara ansluten i alla fall efter impellerpumpen (på dess trycksida), annars har någon tänkt lite fel. Är den ansluten kring sjövattenfiltret (som vanligen är på sugsidan) kanske man tänkt att lite vatten skall sugas in via tätningen också. Men det blir fel, då där riskerar att istället bli undertryck när båten körs då den rör sig framåt och propellern strax bakom axelutgången "suger" vatten för att trycka bakåt.

En PSS skall alltså sitta på trycksidan så den fylls på med vatten för kylning inifrån, som sedan kommer ut via cutlesslagret och ut i sjön.

 

Även om det inte känns varmt (det är grafitringen du skall känna på, inte gummit) är det ingen garanti för att allt är rätt. Beror ju på hur du kört. Förr hade PSS en serie tätningar för långsamtgående båtar där man inte hade den forcerade vattenkylningen, så visst finns det säkert marginaler - om man kör i deplacementfart.

 

Eftersom slangen du har är lite annorlunda än de svarta gummislangarna kring motorn borde det inte vara omöjligt att hitta vart den går. Och du bör göra det alldeles oavsett, om inte annat för att lära känna båten. Det är ju dessutom en slang som inte gillar varma ytor och därför lite tveksamt att köra i alla fall uppvärmt kylvatten i, så försvinner den kring motorn är det nog extra viktigt att "hitta" den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...