Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
eriwah-0

Matarpump funktion kamaxel?

Rekommendera Poster

Hej!

 

vad har matarpumpen för funktion på en vp 41? Är den kopplad till kamaxeln?  Pumpar den isf regelbundet fram bränsle?
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matarpumpen är en membranpump driven av kamaxeln och suger bränsle från tanken (via extern primärfilter). Efter det går bränslet via ett bränsle finfilter monterat på blockets babordsida till insprutningspumpen. Det bränsle som insprutningspumpen inte använder går tillbaka till tanken via en returledning. Vissa matarpumpar har ett filter på ingången som kan sättas igen. De har alltid ett mekanisk handtag för manuell pumpning för avluftning.

IMG_7249.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

 

Är det något man måste tänka på om man vill montera bort matarpump samt ”bränslefilter - enheten” ?

 

jag tror att det ev kan vara något stopp. Så jag tänkte kolla efter eventuellt stopp i systemet. Motorn stannade idag på tomgång. Då jag pumpade matarpumpen kom det inget bränsle i luftningshålet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev eriwah-0:

Tack för bra svar!

 

Är det något man måste tänka på om man vill montera bort matarpump samt ”bränslefilter - enheten” ?

 

jag tror att det ev kan vara något stopp. Så jag tänkte kolla efter eventuellt stopp i systemet. Motorn stannade idag på tomgång. Då jag pumpade matarpumpen kom det inget bränsle i luftningshålet

Symtomen tyder på att tanken är tom!

Kolla det innan du river isär något!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Men förfiltret är fullt av diesel. Borde det inte komma soppa då jag pumpar? Men jag ska kolla tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa vrid motorn typ ett 1/4 varv så matarpumpen ”greppar” bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen ett bränsleproblem.

jag brukar ta oljetömmarhandpumpen och suga i bränsle slangen som jag tar av på matarpumpen. Kommer det gasblåsor i sugslangen så är bränsleledningen igensatt. Hos mig var det dieselalger o smuts i rörböjarna från tanken.

det står alltid bränsle i förfiltret, det betyder inget.

koppla slangen till matarpumpen direkt ned i bränsle o se om du med handpumpen får ut bränsle vid avluftningen på finfiltret.

matarpumpen är inte dyr . Typ 600kr, men den går sällan kaputt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...