Jump to content
Monday 05 December 2022
Niklasss

Välja nya förbrukningsbatterier

Recommended Posts

1 minut sedan skrev Kojak77:

Vilken avsaknad av laddning?

Det är mer än högst troligt att din solpanel inte alls laddat batteriet så som du tror. Annars borde din voltmeter visa en bra bit över 12,7 volt med solpanelen inkopplad, vilket det vad jag förstår inte gjorde. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Kojak77:

Jag är inte en fullständig idiot, så batteriet är mätt med allt bortkopplat. Verkar vara en känslig fråga att ett biltema batteri ev är defekt. Det tidigare batterier laddade som sagt upp till max, inga fel på volten där, och det har inte varit mindre sol denna sommaren. Har inga direkta förbrukare, använder inte kyl eller belysning, det är enbart gps sändaren och den drar minimalt. Även om vissa har svårt att acceptera det så kommer jag att reklamera det och om jag får pengarna tillbaka skaffa Tudor Marin batteri. Jag klankar inte ned på någon som har biltema batterier och är glad att det fungerar för er, men tyvärr så hade jag inte samma tur och väljer om möjligt att gå tillbaka till det batteri som fungerade utmärkt för mig senast.

Lugn och fin nu.

Det är inte alls frågan om Biltema - inte för oss i alla fall. Det är ju du som nämner Biltema och trycker på att du minsann skall köpa Tudor igen, nästan i vart och vartannat inlägg.

 

Det vanliga är att man just laddar upp batteriet (oavsett om det heter Varta, Biltema eller Tudor) som har låg spänning med något "känt" utanför båten innan man drar slutsatsen att batteriet är kasst. Helst även provbelastar under en tid.

Sedan kollar man om vilken strömförbrukning ur batteriet som finns i båten när man "tror" allt är avstängt. I synnerhet som du bara mätt spänning och den verkar dessutom bara gå utför tyder dels på att du har ett snart helt urladdat batteri men även att något ligger och drar. Och du har ju några förbrukare, men vet du vad dessa "försumbara" förbrukare egentligen drar ?

 

Argument som att du klarade dig med solpanelens laddning förra sommaren med ett annat batteri (fabrikatet viktigt) och att solen borde lyst lika mycket denna sommar är inget du kan ta fasta på. Paneler kan gå sönder (du har ju redan ett byte bakom dig, eller hur ?).

 

Det handlar inte om batterifabrikat. Vi försöker bara tipsa dig om enkel felsökning som bör göras alldeles oavsett batterifabrikat, inte minst för att hitta vad som kanske orsakar att batteriet går ner sig så det inte händer med nästa också.

 

Varför vägrar du ta ur batteriet och ladda upp det med vanlig laddare, kanske testurladda och göra i alla fall några av de vanliga tester som är rent sunt förnuft ?  Du skriver ju att du inte är fullständig idiot.....🙄

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj här har det spårat ut lite från ämnet.... Men ingen fara, vi är här för att hjälpa varandra!

 

Jag har träffat på en bekant som är van med import från kina, så nu kanske ni förstår, det kommer till 99% att ändå blir LiFePO4 konvertering. 

 

Har lite kunskap av det men det ska bli kul att bygga ett system kring det och använda fördelarna med litium. 

 

Jag kommer starta en ny tråd senare, för att få mer hjälp så man inte gör någon tankevurpa i installationen, om inte annat dokumentera för att hjälpa framtida MG användare.

 

Som det ser ut nu så kan man få samma användbar kapacitet till nästan samma krona per Ah, kanske 20% dyrare i inköp (utan att då räkna på livslängd!!). 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev raol:

Vid låg belastning, som när lite instrument och lampor är tända, tycker jag att 12.3 är absolut undre gräns för urladdning. Då är det under 50 procent. Vid hög belastning trycks ju spänningen ner mer, så då blir det svårare att sätta en gräns. Ett startbatteri kan ju lätt vara nere på 9-10 V när startmotorn drar som mest, t ex.

Nu gäller ju spänningarna i figuren med voltmetern, ett batteri som är obelastat och bortkopplat från alla typer av laddare och förbrukare.
Om spänningen sjunker, vilket den enligt någon elektrisk lag gör, då man belastar batteriet är ju det inte så konstigt, konstigare vore ju det om spänningen inte sjönk något alls, motsatsen då när man laddar, då höjs ju spänningen, eftersom laddaren måste ge mer spänning än batteriets spänning. Här går vi från den ena klarheten till den andra.

 

Men som det brukar skrivas i sådana här elektriska diskussionstrådar; ”att mäta är att veta”…

Så det är väl alltid bra att förvissa sig om att såväl spänningen och strömmen är vad den borde vara, att solcellsregulatorn ger spänning ut och att då se om batterispänningen håller sig även någon, några timmar efter det att laddningen kopplats bort. Om den inte gör det utan sjunker så blir det ju reklamation, om inte så  är ju allt ok…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det laddar ju när jag kör båten samt med solpanelerna, det är fullt tillräckligt för ett friskt batteri.  Kollade nu vad gps larmet drar 20mA, vilket är min enda förbrukare sen går det till 2st cigguttag där inget är inkopplat, det borde inte kunna suga ur batterier då jag är ute med båten åtminstone en gång i veckan samt solpanelerna. Så är inte riktigt med hur jag skulle kunna orsaka detta själv. Det förra batteriet stod kvarglömt under vintern med gps som larmade hela vintern där är det inget tvivel om att det är mitt fel. Men i detta fallet ser jag inte något annat än att det är defekt även fast det uppenbarligen är teoretiskt omöjligt. Kanske någon vält det på på biltema, kanske skakat sönder i transport. Ja inte vet jag, men inte är det kul att ha ett nytt batteri som inte har max kapacitet efter några månader. Jag hoppas biltema har en vettig felsökning/reklamation så vi får reda på om det var defekt eller ej. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Kojak77:

Det laddar ju när jag kör båten samt med solpanelerna, det är fullt tillräckligt för ett friskt batteri.  Kollade nu vad gps larmet drar 20mA, vilket är min enda förbrukare sen går det till 2st cigguttag där inget är inkopplat, det borde inte kunna suga ur batterier då jag är ute med båten åtminstone en gång i veckan samt solpanelerna. Så är inte riktigt med hur jag skulle kunna orsaka detta själv. Det förra batteriet stod kvarglömt under vintern med gps som larmade hela vintern där är det inget tvivel om att det är mitt fel. Men i detta fallet ser jag inte något annat än att det är defekt även fast det uppenbarligen är teoretiskt omöjligt. Kanske någon vält det på på biltema, kanske skakat sönder i transport. Ja inte vet jag, men inte är det kul att ha ett nytt batteri som inte har max kapacitet efter några månader. Jag hoppas biltema har en vettig felsökning/reklamation så vi får reda på om det var defekt eller ej. 

Fast det måste väl ändå vara lättare att ladda upp batteriet med en riktig batteriladdare och sedan låta batteriet stå i 24h med batterpolerna fria för att sedan mäta vilospänning, än att montera ur, åka t&r till biltema och vänta på en reklamation? 

 

Det kan ju vara så att likriktaren/regulatorn i din motor är defekt eller att regulatorn till solpanelerna packat ihop. Du skriver i tidigare inlägg att det visa 11.9V? 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv "investerade" jag i en enkel sån där batteritestare av något kinesiskt märke för någon hundralapp. Vet inte hur pålitliga de är?

Mätte i våras mina då 2 år gamla förbrukare som hade en "hälsa" på 75-80 %. Känns lågt efter 2 säsonger med 50W solcell inkopplad (även vintertid) och sparsamt snvänt för förbrukning under säsongerna. Dock med billigaste PWM regulatorn (om det kan ha betydelse).
Mätte även startbatteriet som hade 55% i hälsa, också 2 år. Men där har skiljerelät varit inkopplat två vintrar och utan laddning på batteriet. Liten strömförbrukning men under lång tid, så det kan ju ha blivit djupurladdat. 
 

Noterade också att testaren var extremt känslig för hur krokodilklämman sattes på polen. Om man satte den utanpå polkabelskon blev det rejält avvikande värden (till det sämre) än om man satte dem direkt på själva polen.

 

Om märket har betydelse så är alla tre inköpta på samma Biltema varuhus våren 2020. Vet inte statusen på dem som nya då jag inte hade en mätare då.

 

Detta tillförde kanske inte diskussionen så mycket, mer menat som allmän info för den som kanske hittar något intressant i det🙂

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Kojak77:

Det laddar ju när jag kör båten samt med solpanelerna, det är fullt tillräckligt för ett friskt batteri.

Så, när solen skiner och batteriet är inkopplat i systemet och du mäter på batteriet visar voltmetern… hur mycket?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Kojak77:

Det laddar ju när jag kör båten samt med solpanelerna, det är fullt tillräckligt för ett friskt batteri.

Hur vet du det ?  Hur vet du att t ex laddsammankoplling till förbrukarsidan fungerar ?  Och hur vet du hur mycket av det iladdade du sedan förbrukar när du är ute ?

Du behöver dessutom köra väldigt länge för att helt ladda upp ett urladdat batteri (ett dygn eller så), och det tror jag inte du gjort. Ett blybatteri tar nämligen tid att ladda.

Läs dessutom @Peter_K:s förnuftiga inlägg ovan.

 

8 timmar sedan skrev Kojak77:

 Kollade nu vad gps larmet drar 20mA, vilket är min enda förbrukare sen går det till 2st cigguttag där inget är inkopplat, det borde inte kunna suga ur batterier då jag är ute med båten åtminstone en gång i veckan samt solpanelerna. Så är inte riktigt med hur jag skulle kunna orsaka detta själv.

Men allt det där är teoretiskt och "tro". Att mäta är att veta.

 

Att det skall vara så svårt att göra som alla andra - sätta ett dåligt laddat batteri på laddning.....

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Kojak77:

Men i detta fallet ser jag inte något annat än att det är defekt även fast det uppenbarligen är teoretiskt omöjligt

Tror inte det är vad flera har skrivit och menat.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Boanjohan:

Noterade också att testaren var extremt känslig för hur krokodilklämman sattes på polen. Om man satte den utanpå polkabelskon blev det rejält avvikande värden (till det sämre) än om man satte dem direkt på själva polen

Testaren mäter inre resistansen (dvs hur det hanterar strömuttag på ett antal A) på batteriet genom att lasta det väldigt kraftigt men under mycket kort tid (ms) och kan på så sätt räkna fram ett rätt bra värde utan att elda upp sig själv.

 

För att testaren skall ha en chans att ge en hyfsat rättvisande bild av batteriet bör man:

- Haft det bortkopplat från laddning/urladdning under lång tid, minst ett halvt dygn eller så.

- Inte testa det inkopplat i fordonet (även om det ofta finns en sådan mode)

- Se till att den är ansluten med god kontakt och på själva batteriet.

 

Det faktum att du får sämre värde om du mäter på batterikabelskorna tyder på att kontakten inte är optimal mellan batterikabelsko och batteri. Alternativt att du haft oxid på kabelskons yta mellan testarens klämma och batterikabelskon.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Det faktum att du får sämre värde om du mäter på batterikabelskorna tyder på att kontakten inte är optimal mellan batterikabelsko och batteri. Alternativt att du haft oxid på kabelskons yta mellan testarens klämma och batterikabelskon.

Nja, känns inte så. Batterierna är två år gamla (i våras) och batterikabelskorna likaså. De sitter torrt och fint och allt är i nyskick fortfarande.
Däremot så får man ju väldigt liten kontaktyta mot krokodilklämmorna när man försöker klämma fast dem på kabelskorna som ju inte har någon slät optimalt greppvänlig yta som klämmorna passar på. De kläms ju fast lite på tre kvart så att säga. Så jag tänker att det är det faktumet som ger rappakalja resultat. Medan när man tar bort kabelskorna och klämmer dem direkt på polen så klämmer ju hela klämmans "rundning" runt polen med mer optimal kontaktyta som resultat. Vad tror du om den teorin?

 

Batterierna har varit obelastade vid test, men bara 1 timme vila från laddning.

 

Nu är vi ju off topic från TS tråd, men det är ju så det kan tendera att bli ibland när diskussioner drar igång🙂

Edited by Boanjohan
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom batteritestaren testar med en väldigt hög ström, om än under kort tid, kan jag tänka mig att motståndet blir väldigt högt om kontaktpunkterna är väldigt små. Direkt på blypolerna kan tänderna gräva sig in och få stora kontaktytor.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Boanjohan:


 

Noterade också att testaren var extremt känslig för hur krokodilklämman sattes på polen. Om man satte den utanpå polkabelskon blev det rejält avvikande värden (till det sämre) än om man satte dem direkt på själva polen.

 

 

Jag ser att även andra kommenterat detta fenomen.

Det är så med alla typer av mätinstrument egentligen, att kontakten mellan mätsladdens krokodilklämma eller vad det nu är för anslutning, verkligen får en bra kontaktyta, det är rätt så känsligt.

Sedan vad jag upptänkt.. och det gäller då mätinstrument med löstagbara mätsladdar, att om instrumentet legat i båten en tid så kan det/ blir det oxid i "anslutningshålen" på instrumentet och på kablarnas kontaktstift. Möjligen är det bättre kvalitét i dessa anslutningar på dyra instrument som Fluke och så men ett sådant dyrbart instrument lämnar man väl sällan kvar ombord, så det finns ju anledning till att vrida runt kontakterna för att få bättre kontakt. Särskilt väl ser man detta då man mäter motstånd, resistans eller då som en del uttrycker sig angående andra storheter, då man mäter "ohmen".

 

Om jag någon gång kommer på tanken att köpa mig en segelbåt, blir det en O(h)mega!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Kojak77:

Kanske någon vält det på på biltema, kanske skakat sönder i transport.

Om detta sker, så går ju minst en cell sönder.
Batteriet innehåller 6 celler, varje cell ger c:a 2 volt, med en trasig cell skulle du då ligga omkring 10 volt i batteriet, inte 11,9 volt så som ditt gör. Det tyder snarare på urladdning, inte ett batterifel.

Urladdningen gissar jag bero på att något är fel med din laddning och du har en liten förbrukning. Kanske har något hänt med solpanelen, kanske regulatorn? Kanske är all laddning kopplat till startbatteriet, men du har missat att montera tillbaka avkänningskabeln till ett skiljerelä (har hänt mig) så de inte kopplas ihop då motor och solpanel laddar? Kanske har regulatorn eller solpanelen pajat? Kanske är det ett kabelbrott?

Oklart.

 

20mA är 0,02 A.
Du tömmer ett batteri på 60 Ah helt och hållet på tre månader med sådan förbrukning om laddningen inte funkar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Kojak77:

Det laddar ju när jag kör båten samt med solpanelerna, det är fullt tillräckligt för ett friskt batteri.  Kollade nu vad gps larmet drar 20mA, vilket är min enda förbrukare sen går det till 2st cigguttag där inget är inkopplat, det borde inte kunna suga ur batterier då jag är ute med båten åtminstone en gång i veckan samt solpanelerna. Så är inte riktigt med hur jag skulle kunna orsaka detta själv. Det förra batteriet stod kvarglömt under vintern med gps som larmade hela vintern där är det inget tvivel om att det är mitt fel. Men i detta fallet ser jag inte något annat än att det är defekt även fast det uppenbarligen är teoretiskt omöjligt. Kanske någon vält det på på biltema, kanske skakat sönder i transport. Ja inte vet jag, men inte är det kul att ha ett nytt batteri som inte har max kapacitet efter några månader. Jag hoppas biltema har en vettig felsökning/reklamation så vi får reda på om det var defekt eller ej. 

Om du känner dig säker på att all laddning fungerar och att det är batteriet som är paj så tycker jag att du ska ignorera gänget här som tjatar och tjatar om att ladda det med extern laddare istället för att bli irriterad på att de tjatar om det. Åk och köp ett nytt batteri då istället!
 

Men som du själv skriver så är det inte kul med nytt batteri som inte levererar och det skulle ju bli dubbelt surt om du nu köper dig ett fint Varta och det också visar under 12 volt om en månad. Så är du trots allt inte 100% bombsäker på att laddningen fungerar som den ska (framgår inte om du verkligen har dubbelkollat detta) så borde du nog ändå faktiskt lyssna på det tjatiga gänget.

 

De tjatar i all välmening🙂

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-13 vid 21:40 skrev Boanjohan:

Om du känner dig säker på att all laddning fungerar och att det är batteriet som är paj så tycker jag att du ska ignorera gänget här som tjatar och tjatar om att ladda det med extern laddare istället för att bli irriterad på att de tjatar om det. Åk och köp ett nytt batteri då istället!
 

Men som du själv skriver så är det inte kul med nytt batteri som inte levererar och det skulle ju bli dubbelt surt om du nu köper dig ett fint Varta och det också visar under 12 volt om en månad. Så är du trots allt inte 100% bombsäker på att laddningen fungerar som den ska (framgår inte om du verkligen har dubbelkollat detta) så borde du nog ändå faktiskt lyssna på det tjatiga gänget.

 

De tjatar i all välmening🙂

Tjata och tjata...

Det är väl bara det att ett alldeles nytt batteri i en väl använd batteribank sällan blir bra. Eller kanske inte dålig heller. Elektronerna kommer att vandra mellan batterierna så att det blir lika (dålig-)laddning i dem alla. 

Så om det skall vara riktigt korrekt skall alla batterierna bytas till likadana, helst även med samma batchnummer, eller tillverkade samtidigt iallafall, de flesta är ju märkta med tillverkningsdatum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tjata och tjata...

Det är väl bara det att ett alldeles nytt batteri i en väl använd batteribank sällan blir bra. Eller kanske inte dålig heller. Elektronerna kommer att vandra mellan batterierna så att det blir lika (dålig-)laddning i dem alla. 

Så om det skall vara riktigt korrekt skall alla batterierna bytas till likadana, helst även med samma batchnummer, eller tillverkade samtidigt iallafall, de flesta är ju märkta med tillverkningsdatum.

Men den @Boanjohan riktar sin uppmaning till i det du citerar är inte TS utan @Kojak77, som bara verkar ha ett batteri i sin förbrukarbank. Så att det hamnar ett nytt batteri där är nog i sig inget problem.

 

Däremot tyder ju allt på att laddningen av detta inte fungerar, i alla fall inte tillräckligt bra. Men @Kojak77 envisas ju med att det är fel på batteriet och tänker reklamera det istället för att försöka ladda upp det.

 

Tänk om man skulle reklamera hela bilen varje gång bränslet var slut, istället för att tanka....

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Men den @Boanjohan riktar sin uppmaning till i det du citerar är inte TS utan @Kojak77, som bara verkar ha ett batteri i sin förbrukarbank. Så att det hamnar ett nytt batteri där är nog i sig inget problem.

 

Däremot tyder ju allt på att laddningen av detta inte fungerar, i alla fall inte tillräckligt bra. Men @Kojak77 envisas ju med att det är fel på batteriet och tänker reklamera det istället för att försöka ladda upp det.

 

Tänk om man skulle reklamera hela bilen varje gång bränslet var slut, istället för att tanka....

Ok, hursomhelst, jag står fast vid det jag skrivit.

Men det blir ju litet snurrigt när diskussionerna blir spretiga.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är batteriet inlämnat till biltema, de ville byta det över disk direkt, men krävde felsökning så det kan ta ett par veckor. Men vad gör man inte för att få reda på vad som är fel. Tänk om man skulle köpa en ny bil och den börjar gå knackigt efter ett par veckor, ska man då börja reparera den själv? Nej knappast, man lämnar in den på reklamation och låter original verkstaden avgöra om det är fabrikationsfel eller handhavande fel. Så jag ber att få återkomma när jag fått besked från biltema. Till trådstartaren så är mitt råd att ta ett välkänt märke om det är liten prisskillnad, är det stor ta biltema.

Edited by Kojak77

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Kojak77:

Men vad gör man inte för att få reda på vad som är fel. Tänk om man skulle köpa en ny bil och den börjar gå knackigt efter ett par veckor, ska man då börja reparera den själv?

Nej, inte reparera själv. Men visar bränslemätaren på nästan tomt brukar de flesta i alla fall kolla om det hjälper att fylla på bränsle i bilen. Även om de tycker bränslet skulle räckt eftersom det gjort det förr.....

Och parallellen med ditt fall är ju fortfarande att prova att ladda upp batteriet, eftersom spänningen just visar att det är dåligt laddat. 😛

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kojak77:

Så jag ber att få återkomma när jag fått besked från biltema.

Det är bra, det är uppskattat när man skriver hur något problem har löst sig🙂👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kära besserwissrar, översittare och övriga förståsigpåare. Nu är reklamationen avslutad och batteriet har bedömts defekt och de har återbetalat hela beloppet. Fick inget mer detaljerat än i jag fick i butiken vid inlämnandet. I butiken så tog de fram en stor läsare som de kopplade till polerna. Om jag tolkar det rätt så bör det finnas någon slags "intelligens" i batteriet som de kan läsa av, antar att det är för att kunna se om det är handhavande fel eller ej.  Det kom upp på displayen, defekt utbyte, de pratade om något med kortslutning. Vilket kan stämma, då jag prövade med min smartladdare hemma innan jag lämnade in batteriet, den kunde inte ens ladda batteriet och visade ett felmeddelande som enl bruks skall vara kortslutning celler. Ska nämna att när jag väl plockade ur batteriet hemma så mätte jag det till 11,1V och enl Biltema så har de mätt det till 5,2V så av någon märklig anledning verkar det ladda ur sig själv. 

 

Känns oerhört skönt att det nu är konstaterat att batteriet är defekt trots att det skulle vara teoretiskt omöjligt. Många blev upprörda när jag nämnde att jag inte haft problem med "märkesbatterier" tidigare, jag kan lugna er, kommer med största sannolikhet köpa biltema igen, då jag anser att deras 3-åriga garanti är guld värd. Batteriet var köpt i April förra året, så hade det varit ett märkesbatteri köpt hos någon annan hade det varit kört om man inte orkar hävda reklamationsrätt.

  • Thanks 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Kojak77:

Känns oerhört skönt att det nu är konstaterat att batteriet är defekt trots att det skulle vara teoretiskt omöjligt. Många blev upprörda när jag nämnde att jag inte haft problem med "märkesbatterier" tidigare,

Ingen har sagt att det skulle vara "teoretiskt omöjligt" att batteriet var defekt. För ett batteri som inte laddas upp blir defekt väldigt snabbt av att bara stå.

Tyvärr missar du fortfarande vår poäng, vilket är tråkigt: Kolla upp din laddning i båten, om inte annat så att du inte står där med ett defekt batteri om ett tag igen - oavsett fabrikat.

 

8 minuter sedan skrev Kojak77:

Om jag tolkar det rätt så bör det finnas någon slags "intelligens" i batteriet som de kan läsa av, antar att det är för att kunna se om det är handhavande fel eller ej.

Nej, det finns ingen "Intelligens" i vanliga bly/syrabatterier. Däremot är vissa företag mer generösa än andra på att acceptera reklamationer.

  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laddningen kontrollerad i båten, inget fel. Batteriet defekt, case closed.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...