Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklasss

Välja nya förbrukningsbatterier

Rekommendera Poster

Hej,

 

Då va det dags att byta batteribanken i båten. Det ska införskaffas ca 400 ah totalt (12v) är tanken. Plats finns det gott om.

Mina kunskaper i 12v el är goda men har fortfarande mycket att lära. 

 

Båten har "normal" förbrukning och vi ligger ofta i naturhamnar eller på svaj. Solpaneler finns på ca 160w. Ingen 230V inverter, även om jag är sugen framöver. Kanske man skulle utöka kapaciteten mer i batterierna om man funderar på inverter framöver. Vi förbrukar ca 80-120ah per dygn. 

 

Jag har smartshunt installerad och använder ALDRIG mer än 50% av min kapacitet. 

 

Nu till min fråga. Vart handlar jag bäst batterier? Vad hade ni valt? Vill såklart ha så mycket batteri för pengarna som möjligt. 

Lifepo4 konvertering är inte aktuellt i denna båt. AGM tycker jag är onödigt dyrt och jag ser inte alls fördelarna i det. Hade helst haft 6v trojan batterier i serie/pararellt då dessa har mycket goda egenskaper som förbrukningsbatterier men i sverige är de tyvärr för dyra för att väga över fördelarna. 

 

Det lutar åt vanliga våta batterier men jag vill inte köpa vilket skit som helst. Priserna skiljer rejält på nätet för samma vara, ibland det dubbla mellan olika webshopar. 

 

Biltema batteri 120Ah: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-smf-12-v-120-ah-2000045928

 

Sedan råkade jag springa över det här batteriet. 240Ah och mycket bra pris, nästan för bra. Absolut det är ett startbatteri till lastbilar, men som enligt Bosch passar ypperligt i lastbilar med sovhytt där de har hög elförbrukning. Stort, tungt och klumpigt. Men jag ser inga problem att få ner de i båten. https://www.mekster.se/bosch-te-088-240-ah.html?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMTGBT0tZ9U02FoF-YImfUT_BqNA91kmVhmrhJFY13cOGWbGGg6wPC4aAmHLEALw_wcB

 

Har ni tips på andra batterier ni kan rekommendera? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM från autobatterienbilliger.de är ungefär lika billigt som vanliga våta batterier hemma i Sverige ifall du tycker de höga priserna är ett viktigt kriterium i valet däremellan. 

 

De är billiga på våta batterier också men frakten är bara billig för AGM och GEL av uppenbara skäl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Virvelvind:

AGM från autobatterienbilliger.de är ungefär lika billigt som vanliga våta batterier hemma i Sverige ifall du tycker de höga priserna är ett viktigt kriterium i valet däremellan.

Köpte mina AGM därifrån, och priset var inte mycket högre än ett "vanligt" Biltema i samma storlek.

Så valet var ganska enkelt.

 

Fungerat väldigt bra i båten. Leverans hem, vilket dock tog några dagar extra innan alla var hemma eftersom postbudet tydligen bara orkade ha med sig ett batteri per tur och dag....🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag rekommendera våta ”golfbilsbatterier” dessa brukar vara på 160-300Ah. Dom är traktionära och tål en hel del. Jag ser på Batterilagrets hemsida att utbudet varierar en hel del, jag har 280Ah, men dessa finns idag inte med på hemsidan.
Batterilagret finns på många ställen i landet.

MEN… dessa batterier är bara på 6volt, så du får seriekoppla två för att få 12volt, kapaciteten blir den samma. För större kapacitet seriekopplar du parvis, som sedan parallellkopplas. 
Och som du vet skall alla batterierna vara likadana och helst tillverkade samtidigt.

Jag brukar kolla syranivån tre-fyra gånger per säsong och någon, några gånger om vintern, emellanåt får jag fyll på litet destvatten.

Batterier är ju dyra, det är väl dagspriset på Pb som styr kan jag tänka mig, men dessa batterier blir vanligare när nu golfbilar och liknande fordon blir vanligare i stan och ffa på våra skärgårdsöar.

Man får många Ah per tusenlapp med sådana här gammaldags icke underhållsfria syra-blybatterier.

Måttet i basen är detsamma som de flesta andra standardbatterier, men dom är högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle beställa batterier från autobatterienbillinger i våras så ville dom inte leverera till Göteborg… (?)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

När jag skulle beställa batterier från autobatterienbillinger i våras så ville dom inte leverera till Göteborg… (?)

Nu lade du verkligen upp det för en elak kommentar.🙃

Var der våta batterier de inte ville leverera, för jag har inte hört att det skulle vara några problem att få AGM levererade även till Göteborg. 😉

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-07 vid 00:24 skrev Niklasss:

Sedan råkade jag springa över det här batteriet. 240Ah och mycket bra pris, nästan för bra. Absolut det är ett startbatteri till lastbilar, men som enligt Bosch passar ypperligt i lastbilar med sovhytt där de har hög elförbrukning. Stort, tungt och klumpigt. Men jag ser inga problem att få ner de i båten. https://www.mekster.se/bosch-te-088-240-ah.html?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMTGBT0tZ9U02FoF-YImfUT_BqNA91kmVhmrhJFY13cOGWbGGg6wPC4aAmHLEALw_wcB

Köp så många du behöver innan priset går upp!

Du kommer inte hitta något batteri med lägre pris/Ah.

 

Som du skriver verkar ju batteriet vara gjort för både att dra igång stora motorer (vilket du kanske inte behöver) OCH för förbrukning. Absolut en kompromiss och inte perfekt som förbrukningsbatteri, men kommar säkert att fungera helt okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-07 vid 08:15 skrev Virvelvind:

AGM från autobatterienbilliger.de är ungefär lika billigt som vanliga våta batterier hemma i Sverige ifall du tycker de höga priserna är ett viktigt kriterium i valet däremellan. 

 

De är billiga på våta batterier också men frakten är bara billig för AGM och GEL av uppenbara skäl. 

Kollade hemsidan, bra priser och utbud. Hade absolut kunnat tänkt mig handla där, främst Accurat batterierna, men det var mycket som var slut i lager och som är försenat. Men kanske värt ändå, batterierna ska inte i förrän vår 2023.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då kan jag rekommendera våta ”golfbilsbatterier” dessa brukar vara på 160-300Ah. Dom är traktionära och tål en hel del. Jag ser på Batterilagrets hemsida att utbudet varierar en hel del, jag har 280Ah, men dessa finns idag inte med på hemsidan.
Batterilagret finns på många ställen i landet.

MEN… dessa batterier är bara på 6volt, så du får seriekoppla två för att få 12volt, kapaciteten blir den samma. För större kapacitet seriekopplar du parvis, som sedan parallellkopplas. 
Och som du vet skall alla batterierna vara likadana och helst tillverkade samtidigt.

Jag brukar kolla syranivån tre-fyra gånger per säsong och någon, några gånger om vintern, emellanåt får jag fyll på litet destvatten.

Batterier är ju dyra, det är väl dagspriset på Pb som styr kan jag tänka mig, men dessa batterier blir vanligare när nu golfbilar och liknande fordon blir vanligare i stan och ffa på våra skärgårdsöar.

Man får många Ah per tusenlapp med sådana här gammaldags icke underhållsfria syra-blybatterier.

Måttet i basen är detsamma som de flesta andra standardbatterier, men dom är högre.

Jag har kollat mycket på 6V batterier. Enligt många en billigare lösning samt att de som du säger att de går att köra ur rätt hårt om man har koll på syranivån. Jag föredrar batterier där jag kan fylla på vatten själv, underhållsfritt faller mig inte i smaken. 

Men i sverige är 6V batterierna för dyra, enligt din länk hamnar 230Ah på 6.600 kr. I staterna går matten ihop, men inte i sverige då 90% av alla 6V batterier importeras från USA.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-07 vid 00:24 skrev Niklasss:

Hej,

 

Då va det dags att byta batteribanken i båten. Det ska införskaffas ca 400 ah totalt (12v) är tanken. Plats finns det gott om.

Mina kunskaper i 12v el är goda men har fortfarande mycket att lära. 

 

Båten har "normal" förbrukning och vi ligger ofta i naturhamnar eller på svaj. Solpaneler finns på ca 160w. Ingen 230V inverter, även om jag är sugen framöver. Kanske man skulle utöka kapaciteten mer i batterierna om man funderar på inverter framöver. Vi förbrukar ca 80-120ah per dygn. 

 

Jag har smartshunt installerad och använder ALDRIG mer än 50% av min kapacitet. 

 

Nu till min fråga. Vart handlar jag bäst batterier? Vad hade ni valt? Vill såklart ha så mycket batteri för pengarna som möjligt. 

Lifepo4 konvertering är inte aktuellt i denna båt. AGM tycker jag är onödigt dyrt och jag ser inte alls fördelarna i det. Hade helst haft 6v trojan batterier i serie/pararellt då dessa har mycket goda egenskaper som förbrukningsbatterier men i sverige är de tyvärr för dyra för att väga över fördelarna. 

 

Det lutar åt vanliga våta batterier men jag vill inte köpa vilket skit som helst. Priserna skiljer rejält på nätet för samma vara, ibland det dubbla mellan olika webshopar. 

 

Biltema batteri 120Ah: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-smf-12-v-120-ah-2000045928

 

Sedan råkade jag springa över det här batteriet. 240Ah och mycket bra pris, nästan för bra. Absolut det är ett startbatteri till lastbilar, men som enligt Bosch passar ypperligt i lastbilar med sovhytt där de har hög elförbrukning. Stort, tungt och klumpigt. Men jag ser inga problem att få ner de i båten. https://www.mekster.se/bosch-te-088-240-ah.html?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMTGBT0tZ9U02FoF-YImfUT_BqNA91kmVhmrhJFY13cOGWbGGg6wPC4aAmHLEALw_wcB

 

Har ni tips på andra batterier ni kan rekommendera? 

 

Jag behöver också byta och har funderat på dessa från Biltema istället. Något dyrare men ska vara mer optimerade för djupurladdning:

 https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-12-v-100-ah-2000045920

 

Har någon en åsikt/erfarenhet om det så hojta till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-08 vid 06:57 skrev Mackey:

Nu lade du verkligen upp det för en elak kommentar.🙃

Var der våta batterier de inte ville leverera, för jag har inte hört att det skulle vara några problem att få AGM levererade även till Göteborg. 😉

 

 

Jag gissar att speditörerna inte vill ha batterier med syra i, en miljö- och arbetsmiljöfråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag gissar att speditörerna inte vill ha batterier med syra i, en miljö- och arbetsmiljöfråga.

Undantag med ADR.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-08 vid 17:49 skrev Boanjohan:

Jag behöver också byta och har funderat på dessa från Biltema istället. Något dyrare men ska vara mer optimerade för djupurladdning:

 https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-12-v-100-ah-2000045920

 

Har någon en åsikt/erfarenhet om det så hojta till. 

Enligt beskrivningen ser det ju ut att vara nästintill det perfekta batteriet i fritidsbåt. Men Biltema är ju alltid Biltema, ibland säljer dom bra grejer, ibland säljer dom grejer som inte är så himla bra och emellanåt är det inget vidare alls. Svårt att veta med just batterier och ackumulatorer… om man vet vem som tillverkat dessa batterier åt Biltema så kanske man kan bedöma om det är någonting att ha. Man får ju alltid det man betalat för. Men jämför priserna på motsvarande batterier från Batterilagret och Batteriexperten, eller för all del med Batterienbilliger i Tyskland. Därmed inget sagt om att jämföra med Warta, Tudor eller annat känt fabrikat, eftersom dessa kanske ändå är tillverkade i samma fabrik… vem vet… ?

Hos biltema kan man ju i butiken alltid bedömma kvaliteten på exempelvis en skiftnyckel genom att titta på den och hantera den, men att bedöma kvaliteten på ett helkapslat batteri är ju omöjligt.

Så köp ett och testa, det som ändå är bra med Biltema är ju att dom är bra att ha att göra med vid reklammationsdisken (dit kön ibland är rätt så lång).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett biltema marinbatteri till förbrukningsbatteri till denna säsongen, det blev snabbt defekt under säsongen, är på 12,4V så blir att reklamera. Hade innan ett Tudor Marine batteri som fungerade utmärkt, tyvärr glömde jag på gps larmet/sändaren förra vintern så det laddade ur batteriet. Men jag kommer som sagt att reklamera batteriet till biltema och köpa annat märke till nästa säsong. Kanske hade jag otur kanske inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har biltema SMF batterier i båten. Har haft båten i 6 år och de var inte nya när vi köpte, så gissar 8-10 år. Jag har lyckats överladda (typ 17v) det ena batteriet vid ett tillfälle och dra ur det andra batteriet till ca 9 volt vid ett par tillfällen. De har klarat påfrestningarna galant😉 trots allt. Nu börjar de bli sega, så jag planerar köpa nya till nästa år. Nöjd med hur de presterat isf. 
/L

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kojak77:

Köpte ett biltema marinbatteri till förbrukningsbatteri till denna säsongen, det blev snabbt defekt under säsongen, är på 12,4V så blir att reklamera. Hade innan ett Tudor Marine batteri som fungerade utmärkt, tyvärr glömde jag på gps larmet/sändaren förra vintern så det laddade ur batteriet. Men jag kommer som sagt att reklamera batteriet till biltema och köpa annat märke till nästa säsong. Kanske hade jag otur kanske inte.

12,4V är inte ett defekt batteri, bara lite dåligt laddat. Slutsatsen att det är defekt drar man normalt genom att se på/mäta andra parametrar. Hur vet du att det "snabbt blev defekt" och att det berodde på batteriet i sig ?

 

Jag har haft flera omgångar Biltemabatterier, och de har alla hållit i 5-8 år. Visst kan man få defekta batterier, men det är också mycket lätt att förstöra ett batteris livslängd genom en enda för djup urladdning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kojak77:

Köpte ett biltema marinbatteri till förbrukningsbatteri till denna säsongen, det blev snabbt defekt under säsongen

Det är bla därför man ska ha så många batterier som man har plats och råd till.

Liten batteribank ger hög urladdningsnivå och kort livslängd.

Stor batteribank ger låg urladdningsnivå och lång livslängd.

Stor batteribank ger också snabbare laddning. Går inte in på detaljer nu, det har andra redan beskrivit bra här på forumet.

(Några gamla BT-batterier tjänstgjorde i nio år i min båt. Gav bort dem till ena sonen och till några kompisar - som fortfarande använder dem nu 12 år senare.)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

12,4V är inte ett defekt batteri, bara lite dåligt laddat. Slutsatsen att det är defekt drar man normalt genom att se på/mäta andra parametrar. Hur vet du att det "snabbt blev defekt" och att det berodde på batteriet i sig ?

 

Jag har haft flera omgångar Biltemabatterier, och de har alla hållit i 5-8 år. Visst kan man få defekta batterier, men det är också mycket lätt att förstöra ett batteris livslängd genom en enda för djup urladdning.

Jag går på vad Varta skriver om hälsan på batterier. Har solceller kopplade till start och förbrukningsbatteriet. Startbatteriet lyckas solen ladda max men inte förbrukningsbatteriet. Funkade utmärkt tills slutet på Juni, nu står biltema batteriet på 12,4V och når inte högre. Paneler och MPPT fungerar, inga brott på kablar. Så därmed drog jag slutsatsen att batteriet är defekt. Får se hur det sen går med reklamationen på Biltema, det lär ju vara samma symptom för ett missköt batteri som ett defekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - prova att ladda upp det med en laddare "utanför". Spänningen återspeglar i första hand laddstatus, inte hälsan på batteriet. 

 

Har du regulator med dubbla utgångar ?  Det är ovanligt. Eller om du har dubbla uppsättningar - hur vet du att den delen som laddar Förbrukarbatteriet verkligen fungerar ?  Ser i din inläggshistorik att du verkar ha haft fel på och fått byta en solpanel.

 

Men du verkar ju ha bestämt dig för att det (enbart) är batteriet det är fel på 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

det lär ju vara samma symptom för ett missköt batteri som ett defekt.

Nja mina misskötta batterier når upp till normal spänning, nära 13 volt och håller sig där, men när jag mäter kapaciteten (så här ungefär) så tappar de energin snabbare än de ska. Mitt 100 ah batteri funkar ungefär till hälften, som ett 50 ah. Me har som sagt slarvat med dom några gånger.

Ladda batteriet ordentligt och se vad du får ur dom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev larban:

Nja mina misskötta batterier når upp till normal spänning, nära 13 volt och håller sig där, men när jag mäter kapaciteten (så här ungefär) så tappar de energin snabbare än de ska. Mitt 100 ah batteri funkar ungefär till hälften, som ett 50 ah. Me har som sagt slarvat med dom några gånger.

Ladda batteriet ordentligt och se vad du får ur dom.

Den där gamla tråden hade jag nästan glömt. Kul att den tas upp på nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Först - prova att ladda upp det med en laddare "utanför". Spänningen återspeglar i första hand laddstatus, inte hälsan på batteriet. 

 

Har du regulator med dubbla utgångar ?  Det är ovanligt. Eller om du har dubbla uppsättningar - hur vet du att den delen som laddar Förbrukarbatteriet verkligen fungerar ?  Ser i din inläggshistorik att du verkar ha haft fel på och fått byta en solpanel.

 

Men du verkar ju ha bestämt dig för att det (enbart) är batteriet det är fel på 🤔

Korrekt mitt misstag, kollade nu har bara solpanelerna kopplade till förbrukningsbatteriet. Inget fel på solpaneler eller regulator. Multimetern visar 11,9 när jag mäter. Så lägger inte mer tid på det batteriet, blir att reklamera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

Korrekt mitt misstag, kollade nu har bara solpanelerna kopplade till förbrukningsbatteriet. Inget fel på solpaneler eller regulator. Multimetern visar 11,9 när jag mäter. Så lägger inte mer tid på det batteriet, blir att reklamera.

Om det bara visar 11,9 volt med solpanelen inkopplad är det inte batteriet det är fel på, det är laddningen. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kojak77:

Så lägger inte mer tid på det batteriet, blir att reklamera

Att reklamera tar mer tid och ork än att ladda upp det med en känd laddare och sedan kolla. Det lär också vara minimum att du gjort det för att de skall godkänna reklamationen.

 

Biltema må vara väldigt generösa med reklamation, men de är inte dumma. Och om många åkte in och reklamerade och fick pengarna tillbaka eller nya batterier p.g.a. batterier som kanske inte är felaktiga så är det vi andra kunder (eller du själv) som så småningom får betala mer för varorna.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2FEE0AE1-0F4A-408E-9C2A-4921D214F1A9.jpeg.0b23247fcbbefde3ad3a775283e44e06.jpeg

 

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har lagt ut denna bilden.

Skriv ut den, laminera den, och förvara den i båten nära båtens voltmeter.

 

Tolv komma fyra… sådan spänning har jag ofta, särskilt som det varit mulet och både kylskåpet och kylboxen varit igång samtidigt en stund. Men det är väl egentligen när spänningen sjunker under elva volt som man skall se upp, enligt bilden skall man stänga av alla förbrukare och börja ladda redan då spänningen närmar sig elva komma fyra. Men bevisligen går det ju då att rädda batterier kommit ned till nio volt… men det känns riskabelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid låg belastning, som när lite instrument och lampor är tända, tycker jag att 12.3 är absolut undre gräns för urladdning. Då är det under 50 procent. Vid hög belastning trycks ju spänningen ner mer, så då blir det svårare att sätta en gräns. Ett startbatteri kan ju lätt vara nere på 9-10 V när startmotorn drar som mest, t ex.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det är väl egentligen när spänningen sjunker under elva volt som man skall se upp, enligt bilden skall man stänga av alla förbrukare och börja ladda redan då spänningen närmar sig elva komma fyra.

Fast nu vill ju tydligen inte @Kojak77 ladda batteriet med en vanlig laddare då h*n redan vet att solpanelen & regulatorn både fungerar och laddar batteriet. Och förutsätter att det laddar med mer än vad som förbrukas....

 

För det sistnämnda är ju väsentligt också. I synnerhet som @Kojak77 (som f.ö. inte är TS) körde sönder förra batteriet p.g.a. GPS-larm som låg på när solen inte lyste på panelen.

 

Även Biltemabatterier behöver faktiskt få mer laddning än man drar ur dem, utan att det är något fel på batterierna 😛

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte en fullständig idiot, så batteriet är mätt med allt bortkopplat. Verkar vara en känslig fråga att ett biltema batteri ev är defekt. Det tidigare batterier laddade som sagt upp till max, inga fel på volten där, och det har inte varit mindre sol denna sommaren. Har inga direkta förbrukare, använder inte kyl eller belysning, det är enbart gps sändaren och den drar minimalt. Även om vissa har svårt att acceptera det så kommer jag att reklamera det och om jag får pengarna tillbaka skaffa Tudor Marin batteri. Jag klankar inte ned på någon som har biltema batterier och är glad att det fungerar för er, men tyvärr så hade jag inte samma tur och väljer om möjligt att gå tillbaka till det batteri som fungerade utmärkt för mig senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är den att ett batteri går inte sönder på det sättet du beskriver, oavsett om det är frå Biltema eller annan återförsäljare. Men vill du skaffa ett till batteri och sabba de också pga avsaknad av laddning, så är det upp til dig 🤷🏻‍♂️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Saken är den att ett batteri går inte sönder på det sättet du beskriver, oavsett om det är frå Biltema eller annan återförsäljare. Men vill du skaffa ett till batteri och sabba de också pga avsaknad av laddning, så är det upp til dig 🤷🏻‍♂️

Vilken avsaknad av laddning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...