Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Johanes

Kad 42

Rekommendera Poster

Hej jag har fairline 38 med 2st kad 42 från 94 i min båt som jag köpte i våras.

Den har varit kantad med problem.

Jag viste att tidigare ägaren de senaste åren bara fis åkt i 7knop.

Det började med när båten var full lastad inte orkade plana.

så efter lite forskning verkade det vara dax för nya turbos.

bytte turbos före semestern då kom båten upp i 25knop men den borde gå 5-10 kop snabbare än då har jag förstått.

 Nu till mitt senaste problem jag eldar upp bälgen efter turbokröken så den spricker och det läcker in avgaser och vatten.

Detta verkar inträffa efter man har kört på en stund i 25knop jag misstänker att det är gammal sot från den tidigare sur körningen som släpper.

  Är det någon som vart med om något liknande ?

 

 

1F9632EA-7449-45DC-A8AA-0611B625FF04.thumb.jpeg.ecad0b1efe1525e775ac915a33c89162.jpeg

6B9D4A03-E91D-4E25-9B1C-9F64B67A70C8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brinner bälgen upp har du sannolikt för dåligt flöde på kylvattnet (sjövattnet).
Kolla allt från intagen på dreven, slangen mellan drev och sköld samt slangen inne i båten som går från sköld till sjövattenfilltret då denna kan sugas ihop om den är gammal.

 Det kan även bero på skit i oljekylaren, värmeväxlare eller laddluftkylare.

Kolla även att avgaskröken inte rostat invändigt och stryper vattenflödet. 
Men börja med att kolla upp impellern och även om den är ok kan sjövattenpumpen vara sliten i huset om allt annat är ok.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den taken slog mig men sjö vatten filtret såg bra ut och motorerna verkar inte gå varmt jag ska kolla vidare och se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så bör du reda ut varför du inte får ut full effekt. Om det inte beror på beväxning hade jag betraktat som potentiellt mycket allvarligt och kanske hänger det ihop med att bälgen spricker. Om du tex har alldeles för hög avgastemperatur så kanske det blir för mycket för bälgen. 

Om tex motorn inte får tillräckligt med luft så tappar den effekt och avgastemperaturen blir för hög. 

 

Är problemet på båda maskinerna och varvar de samma när du kör i 25 knop/på topp?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Johanes:

Den taken slog mig men sjö vatten filtret såg bra ut och motorerna verkar inte gå varmt jag ska kolla vidare och se.

 

Om du bytt turbon och motorn inte ger förväntad effekt, så är pumpen för snålt ställd, man måste då öka på mängden bränsle. För att konstatera huruvida mycket effekt du får ut mäts med en tryckklocka på insugningsröret. Turbon ska vid full effekt ge cirka 1,7 kg i tryck. Är inte trycket i referensramen får man mata på med mer bränsle till önskat tryck erhållits. Vad gäller din bälg till avgasröret, så har du för lite kylvatten där. Oftast fel i knäet tyvärr, @Makro  har gjort ett inlägg längre upp. Felsök sjövattensidan som han beskriver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...