Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
GeBe22

Livslängd hos uppblåsbara västar

Rekommendera Poster

Jag gjorde detta inlägg i en Facebookgrupp, men lägger det här med då detta format är betydligt bättre över tid, möjligt att söka i osv.

 

Det följde med ett arv av blandade äldre (de äldsta från -98) uppblåsbara västar när jag köpte båten i vintras.

Jag litade inte på västarna, och båten köptes i Finland, så det blev investering i nya västar till besättningen inför översegling till Sverige.

Dessa västar har därefter legat nerstuvade längst ner under en av sofforna hela sommaren, i väntan på att vi nu under sensommaren kommit till hemmahamn, så att det kan fixas vilken vardagskväll som helst. Så nu är det dags för service!

 

Av 8 västar var det en som inte höll luften, så att kontrollera täthet med jämna mellanrum framstår som en mycket god idé.

4 av västarna har konventionella UML utlösningspatroner, två med utgångsdatum -09 och två -10. Alla fyra fungerade alldeles utmärkt då de släpptes i diskhon för utvärdering.

 

Jag tänker att det är ett intressant resultat, är det så att utlösningspatronen fungerar så länge den är hel, men att risken för spontan utlösning ökar med stigande ålder?

 

En av patronerna som testades kom ur ett återställningskit och västen som inte håller tätt verkar ha blivit uppblåst vid något tillfälle. Den saknade åtminstone både gaspatron och säkringsbleck till den manuella utlösningen samt att utlösningspatronen var förbrukad. Västen är också saltig och angripen av mögel, så den kan mycket väl ha varit över bord någon gång tillsammans med sin bärare. Att västen blir skadad när man tar sig ombord igen efter att ha hamnat i vattnet känns inte helt orimligt.

 

Kontentan är att dessa 24 år gamla uppblåsbara västar fungerade alldeles ypperligt i originalutförande, så länge delarna var i ordning, men nu måste jag skaffa nya utlösningspatroner...

 

Fler som har erfarenhet av äldre västar och funktionen hos dess patroner?

 

De fyra västar som har utlösningsmekanismer av annat fabrikat har jag inte undersökt närmare ännu.

20220905_194603.jpg

20220905_194546.jpg

20220905_194515.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se att sjöräddningens frivilliga personal inte använder uppblåsbara västar.

Vi har 2 upplåsbara (2018, patroner säkrade) och 3 fasta seglarvästar ombord.

 

Spinlock 5D västarnas fordral slits mot kardborrband på seglarjackorna, det blir kanske triggern till byte men till vad.

Har inte sett några rekommendationer för uppblåsbara västar när det är dax att ersätta dem för allting åldras. Plast och tyg i salt/fuktig miljö tar säkert stryk.

 

Valet av väst styrs nog beroende på hur man seglar:

• kustsegling vs havssegling

• riskbenägenhet, stannar i hamn när prognos säger att vädret blir stökigt

• solosegling/flera vakna ombord

• status 😎

 

Ser ett mönster med risker vid val av personlig nödsändare som även påverkar val av väst.

 

Kloka/försiktiga familjeseglare klarar sig med traditionella västar.

Andra kanske har behov av uppblåsbara västar som har huva med sprayvisir i stormigt väder.

 

Det har nog varit lite av mode/status grej att ha uppblåsbara västar vilket är okey om det ökar användandet av västar men då är det viktig att den inte läcker luft och att patronen sitter fast samt fungerar. Uppblåsbara västar kräver TLC.

 

(En annan modegrej är kappseglingshandskar på cruisingbåtar.)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

 

 

(En annan modegrej är kappseglingshandskar på cruisingbåtar.)

Hur skiljer sig kappseglingshandskar från vanliga seglarhandskar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

Valet av väst styrs nog beroende på hur man seglar:

• kustsegling vs havssegling

• riskbenägenhet, stannar i hamn när prognos säger att vädret blir stökigt

• solosegling/flera vakna ombord

• status 😎

 

Kloka/försiktiga familjeseglare klarar sig med traditionella västar.

Andra kanske har behov av uppblåsbara västar som har huva med sprayvisir i stormigt väder.

Själv använde jag inte flytväst förrän jag hade möjlighet att köpa en självuppblåsbar.

Riktiga räddningsvästar är oerhört obekväma. De skaver, tar plats, skymmer sikten i sidled, är varma, skjuter upp i ansiktet när man sitter och fastnar i saker genom sin storlek och otymplighet.
Seglarvästar är bara marginellt bättre, för de skymmer inte sikten och tar inte fullt lika mycket plats, men har räddningsvästarnas alla övriga nackdelar, plus att de har nackdelen att de inte ger särskilt bra "hjälp" om man hamnar i vattnet. De funkar bara om man är vid medvetande och klarar att simma. Med de temperaturer vi har i havet skulle jag förlora förmågan att simma efter ganska få minuter.
Jag fastnade och höll på att ramla så mycket med "vanliga" västar att jag bedömde det som för farligt, så jag använde inga alls under flera år. Eftersom jag så gott som alltid seglar ensam finns ingen större chans att bli räddad ändå om jag skulle hamna i vattnet, med undantag för juli månad när det är så tätt med båtar att man nästan kan gå torrskodd mellan öarna...

Med uppblåsbara är det helt annorlunda. De tar nästan ingen plats, är luftiga och ganska bekväma, och fastnar inte i nåt så som jag rör mig på båten.
 

 

9 timmar sedan skrev skippeer:

(En annan modegrej är kappseglingshandskar på cruisingbåtar.)

Förstår inte heller vad du menar med detta. Om "kappseglingshandskar" innebär att fingertopparna saknas, så är det nog för att det knappt går att få tag i fullfingrade. De fullfingrade som jag har hittat, sen Biltema slutade sälja de utmärkta neoprenhandskar de hade, är rena vinterhandskar som blir alldeles för varma sommartid, och på tok för dyra.
Mina Biltema-handskar lever än, men jag vill ha nåt likvärdigt när de ger upp, och just nu finns inget på marknaden, om man vill ha täckta fingertoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två gånger senaste året råkat ut för att flytvästar har löst ut av sig själva när jag inte varit i båten. Båda hade utlösare som passerat sitt bäst-före-datum, men ingen av dem med mer än ett år. Vid båda tillfällena har det varit väldigt torrt men också väldigt varmt i båten. Så nu är jag fortsättningsvis väldigt noggrann med att byta utlösarna innan datumet har passerats för att slippa investera i gaspatroner i onödan.

 

Vad gäller användande eller icke användande av uppblåsbara västar så håller jag helt med @raol, skulle aldrig vilja gå tillbaka till någonting annat. Jag gjorde även ett test i somras, "ramlade i" på flit med västen på för att se hur den funkade, resultatet var över förväntan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare talare, skulle aldrig gå tillbaka till något annat. Varma sommardagar skulle enda alternativet vara att låta flytvästen ligga i stället för att ha den på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan bara hålla med övriga. Jag vill dock tillägga något, vi har i SXK Västkustkretsen servat och främst monterat säkringar på ca 2 700 uppblåsbara västar sedan vi började 2016. Den klart största orsaken till att västen inte fungerar, som vi sett, är att gaspatronen skruvar ur sig. En säkring av gaspatronen löser detta, alla nya västar skall ha denna säkring idag. Bor ni nära Göteborg har vi nästa träff på måndag den 12 september där vi monterar säkringar på gamla västar, anmälan här https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/sakring-pa-uppblasbar-flytvast medlem eller inte spelar ingen roll.

Vi har en risk till och det är att bli rammad av en stor båt, då vill jag ha en väst som jag vet vänder mig i rätt läge om jag inte är vid medvetande. Vi har varit väldigt nära att ha blivit rammade.

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...