Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wildeside

Är det så stor skillnad Eniro/Navionics

Rekommendera Poster

Sitter och drömmer om den ultimata navigationsappen.

Jämförde  Navionics och Eniro sjökort som man kan titta på gratis på nätet.

Blev förvånad över vilken skillnad det va på sjökorten.

Är det verkligen sån skillnad på om man köper sjökorten om man betalar för appen?

 

Sjökortsbild1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro har samma i appen som på nätet.

Jag antar att du syftar på skillnaden i djupinformation. Det är förmodligen så att Eniro har uppdaterat till de nya sjökorten, efter det infama "sjökortslyftet", som fått mörkblått på massa ställen som tidigare visat rejäla djup. Detta beror på att Sjöfartsverket bara bryr sig om handelssjöfarten (pga en idiotisk finansieringsmodell för myndigheten där avgifter från kommersiell sjöfart finansierar myndighetens verksamhet), och anpassar allt efter dem. Fritidssjöfarten ses som nåt besvärligt som man helst vill ha bort helt. Sjökorten har helt enkelt fått mörkblått över allt där man anser det vara "dåligt" sjömätt. Inte för att man tror att det är så grunt, utan för att man garderar sig. Handelssjöfarten går ändå inte på drabbade platser, och med de nya sjökorten kan man stolt påstå att de nya sjökorten är säkrare. Jojo, ännu säkrare vore förstås att markera allt utanför farlederna som mörkblått. Tänk vad man skulle spara pengar på sjömätning sen!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då behöver man bara titta på Navionics eller C-map och hoppas att dom inte följer efter sjökortlyftet.

Får man behålla Navionics eller c-map sjökorten efter prenumerationen på 1 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Eniro har samma i appen som på nätet.

Jag antar att du syftar på skillnaden i djupinformation. Det är förmodligen så att Eniro har uppdaterat till de nya sjökorten, efter det infama "sjökortslyftet", som fått mörkblått på massa ställen som tidigare visat rejäla djup. Detta beror på att Sjöfartsverket bara bryr sig om handelssjöfarten (pga en idiotisk finansieringsmodell för myndigheten där avgifter från kommersiell sjöfart finansierar myndighetens verksamhet), och anpassar allt efter dem. Fritidssjöfarten ses som nåt besvärligt som man helst vill ha bort helt. Sjökorten har helt enkelt fått mörkblått över allt där man anser det vara "dåligt" sjömätt. Inte för att man tror att det är så grunt, utan för att man garderar sig. Handelssjöfarten går ändå inte på drabbade platser, och med de nya sjökorten kan man stolt påstå att de nya sjökorten är säkrare. Jojo, ännu säkrare vore förstås att markera allt utanför farlederna som mörkblått. Tänk vad man skulle spara pengar på sjömätning sen!

 

När gjordes det stora sjökortslyftet på ostkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med abonnemang ser Eniro ut såhär där hydrographica finns tillgängligt 

C38B78C9-F292-492E-9078-22E1E06A4916.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Wildeside:

När gjordes det stora sjökortslyftet på ostkusten?

Det sker gradvis. Publiceringsschemat fanns på Sjöfartsverkets sida, men nu hittar jag det inte längre. De har väl plockat bort det efter den enorma kritiken som kom när de nya sjökorten för Stockholm kom förra året.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Lasker:

Med abonnemang ser Eniro ut såhär där hydrographica finns tillgängligt 

C38B78C9-F292-492E-9078-22E1E06A4916.jpeg

bara synd att hydrographica inte täcker så stora områden än, men om 10 år så kanske det bli bra😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Wildeside:

Får man behålla Navionics eller c-map sjökorten efter prenumerationen på 1 år?

Ja, iallafall Navionics. Det du inte får är uppdateringar under året och autorouting, framförallt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Wildeside:

bara synd att hydrographica inte täcker så stora områden än, men om 10 år så kanske det bli bra😁

Tyvärr inte. Sjöfartsverket har börjat hindra publicering av Hydrographicas sjökortsdata. Så räkna inte med att det kommer så mycket nytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Ja, iallafall Navionics. Det du inte får är uppdateringar under året och autorouting, framförallt.

Såg att jag ställde frågan lite fel.

Kan man behålla och använda nedladdade sjökort på appen efter abonnemanget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev raol:

Tyvärr inte. Sjöfartsverket har börjat hindra publicering av Hydrographicas sjökortsdata. Så räkna inte med att det kommer så mycket nytt.

 

Som med det mesta då är något bra så ska det inte vidare utvecklas🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Wildeside:

Såg att jag ställde frågan lite fel.

Kan man behålla och använda nedladdade sjökort på appen efter abonnemanget?

Jag förstod frågan så, och jag hade fått uppfattningen att så är fallet men nu hittar jag ingen definitiv källa på att det funkar så, så jag blir osäker. Köper du Navionics+ på SD-kort så finns kartan kvar även efter ett år men utan uppdateringar och premiumfunktioner, men oklart hur det står till i Boating egentligen. När jag googlar hittar jag diverse inlägg som säger att kartorna i Boating fortsätter funka, men inläggen är ett par år gamla så vem vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Jag förstod frågan så, och jag hade fått uppfattningen att så är fallet men nu hittar jag ingen definitiv källa på att det funkar så, så jag blir osäker. Köper du Navionics+ på SD-kort så finns kartan kvar även efter ett år men utan uppdateringar och premiumfunktioner, men oklart hur det står till i Boating egentligen. När jag googlar hittar jag diverse inlägg som säger att kartorna i Boating fortsätter funka, men inläggen är ett par år gamla så vem vet...

Tack för svar!

Får väl forska vidare och skicka ett e-post till dom om det går att nå dom.

Kanske går att köpa på SDkort och tanka över till surfplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Wildeside:

Sitter och drömmer om den ultimata navigationsappen.

Jämförde  Navionics och Eniro sjökort som man kan titta på gratis på nätet.

Blev förvånad över vilken skillnad det va på sjökorten.

Är det verkligen sån skillnad på om man köper sjökorten om man betalar för appen?

 

Sjökortsbild1.jpg

Jämförelsen är till viss del orättvis eftersom du jämför en "betalltjänst" (Navionics) med en grstistjänst (Eniro utan abonemang). Skillnaden är väl att i Navionics ingår  Hydrographicas djupdata där sådan finns, medan Eniros gratis tjänst är utan Hydrographicas djupdata. Det blir alltså till viss del som att jämföra äpplen och päron. 
Men om du tar Eniros betal version för omkring 200 kr/år så får du Hydrographicas djupdata även där, det var den bild Lasker visade och det är den version det bör vara relevant att jämföra Navionics med.

 

Om du tar ett utsnitt över ett område där Hydrographica inte har djupdata så bör Navionics och Eniro visa relativt lika. Med förbehåll för områden där Sjökorts"lyftet" är genomfört och om Navionics har uppdaterats med det. Eniro tror jag är uppdaterade med den skiten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro funkar bäst online. Offline funkar men de detaljerade Hydrographica kartorna förlorar ibland en del upplösning i offlineläget, riktigt irriterande. I alla fall hör de det på min gamla budget surfplatta som är några år nu, men det är kanske Samsungs fel och inte Eniro🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Boanjohan:

Eniro funkar bäst online. Offline funkar men de detaljerade Hydrographica kartorna förlorar ibland en del upplösning i offlineläget, riktigt irriterande. I alla fall hör de det på min gamla budget surfplatta som är några år nu, men det är kanske Samsungs fel och inte Eniro🙂

Det va lite min fråga om det va så stor skillnad på sjökorten, va liksom tvungen att använda den informationen jag hitta på nätet.

Hydrographica kort finns långt ifrån för alla farvatten jag vistas på och ska jag vänta på dom, så hinner jag nog självdö innan dom är klara😁.

Eftersom informationen är svår att hitta/få reda på om vad man får för pengarna i respektive navigationsprogram och vad som händer efter att abonnemanget tar slut, så är det ganska svårt att välja vad man ska använda sig av.

Det slutar väl med att jag fortsätter med transas sjökort på laptoppen.

Gamla sjökort i pappersform  och på Garmin plottern.

Surfplattan får jag väl rama in och ha som foto ram🤔

Vad det gäller navigation så känns det inte som att utvecklingen går åt rätt håll, inte just nu iaf.

Plottern får jag väl fixa till så att jag kan ta med i jollen och göra egna sjökort över vikar och sund som jag är nyfiken på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Wildeside:

Det va lite min fråga om det va så stor skillnad på sjökorten, va liksom tvungen att använda den informationen jag hitta på nätet.

Hydrographica kort finns långt ifrån för alla farvatten jag vistas på och ska jag vänta på dom, så hinner jag nog självdö innan dom är klara😁.

Eftersom informationen är svår att hitta/få reda på om vad man får för pengarna i respektive navigationsprogram och vad som händer efter att abonnemanget tar slut, så är det ganska svårt att välja vad man ska använda sig av.

Det slutar väl med att jag fortsätter med transas sjökort på laptoppen.

Gamla sjökort i pappersform  och på Garmin plottern.

Surfplattan får jag väl rama in och ha som foto ram🤔

Vad det gäller navigation så känns det inte som att utvecklingen går åt rätt håll, inte just nu iaf.

Plottern får jag väl fixa till så att jag kan ta med i jollen och göra egna sjökort över vikar och sund som jag är nyfiken på.

Jag hade Navionics för många herrans år sedan. Det störde mig enormt att grund etc hade så små symboler så de var svåra att se, det var visserligen på liten surfplatta.  Idag kör jag på Eniro som jag gillar bättre och lättmanövrerad på surfplatta. Negativa sidor är att surfplatta är värdelöst i stark sol, där är en hederlig plotter oslagbart. Men snål som jag är vill jag inte lägga flera 1000 på en riktig plotter, föredrar då årliga abonnemanget på Eniro. Sjökorten på Eniro är superbra tycker jag, men det är smaksak🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Wildeside:

Det va lite min fråga om det va så stor skillnad på sjökorten, va liksom tvungen att använda den informationen jag hitta på nätet.

Hydrographica kort finns långt ifrån för alla farvatten jag vistas på och ska jag vänta på dom, så hinner jag nog självdö innan dom är klara😁.

- - -

Då beror det nog på var längs kusterna du håller till. "Sjökortslyftet" (vilket bluffuttryck för försämrade sjökort) startade i Bottenviken och har sedan fortsatt söderut för att i år förstöra sjökorten i Stockholmsområdet. Planen var att fortsätta söderut för att avsluta i Strömstad.

 

Så håller du till på Norrlandskusten så är det redan kört med sjökorten. Håller du till neråt Smålandskusten så är det nog fortfarande "gamla oförstörda sjökort".

 

28 minuter sedan skrev Wildeside:

- - -

Vad det gäller navigation så känns det inte som att utvecklingen går åt rätt håll, inte just nu iaf.

- - -

Plottrarnas utveckling tycker jag går åt rätt håll. Ta exempelvis möjligheten att själv loda och kunna få ett sjökort med djupkurvor som resultat.

 

Utvecklingen på sjökortssidan går dessvärre åt fel håll med anledning av Sjöfartsverkets agerande. Att inom verket sabotera det arv av djupdata de äger och samtidigt hindra utgivning av Hydrographicas uppdaterade sjökort är kriminellt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den information jag fått från Garmin är att om jag har plotter och sjökort registrerade hos dem i samband med tidigare köp, så

Kan jag uppgradera sjökort som släpptes senast 2021.

 

Köper jag nytt nu, så sas det att då mister jag Hydrographicas kort.

Blir Säker Sjö. 

 

Detta sagt under senvåren. 

Nu har det väl svängt fram och åter vad som gäller sen dess. 

 

Jag är mycket rädd om det jag köpte och registrerade för två år sedan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med Garmin support idag och hydrographics ingick i deras sjökort Bluechart G3.

Lösningen blir nog att köpa nya kort till plottern och

vänta på svar från Navionics och C-map vad som händer med sjökort och app efter att abonnemanget slutar att gälla efter 1 år.

Ska ut i helgen och leka lite med quickdraw se hur det fungerar.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att loda egna kort låter ju grymt, om det funkar som det ska?

 

Någon som testat? Vore ju perfekt att ta jollen eller supen och haka på mätutrustning och loda favoritviken t.ex. Misstänker att det inte är så enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev -PLM-:

Att loda egna kort låter ju grymt, om det funkar som det ska?

 

Någon som testat? Vore ju perfekt att ta jollen eller supen och haka på mätutrustning och loda favoritviken t.ex. Misstänker att det inte är så enkelt?

Jag kan återkomma efter helgen och ge mitt omdöme om Garmin quickdraw.

Inte så enkelt att lossa min plotter och ekolodsgivare och flytta över till jollen.

Jag får nöja mig med att smyga runt med stora båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag kan återkomma efter helgen och ge mitt omdöme om Garmin quickdraw.

Inte så enkelt att lossa min plotter och ekolodsgivare och flytta över till jollen.

Jag får nöja mig med att smyga runt med stora båten.

Gärna.

Det borde väl loggas på minneskort eller på molnet, så min tanke var att lösa det med en separat enhet som komplement och ett ekolod fäst på något som flyter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quickdraw blev jag inte imponerad av.

Provade att scanna botten i ån som jag har båten i och den ritade bredare än ån är i verkligheten.

Så att det blev farbart vatten bredare än ån, så till navigation/fiske nära land är den helt oanvändbar.

Ute på öppet vatten är Quickdraw säkert användbart till att söka upp/scanna grund och djuphålor för fiska men det måste vara vattendjup så att man inte riskerar att åka på grund med båten.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad håller Sjöfartsverket på med!!!! Är det någon som blivit befordrad över sin kompetensnivå? Eller någon som hatar båtar? Antagligen både och!

 

Med sämre kort och utan Hydrographicas detaljrikedom som möjligt tillval minskar säkerheten på sjön. 

 

Vem ringer sin politiker? Lokalt och i riksdagen? 

 

Ligger dessa frågor under Trafikutskottet?

 

Upprörande av Sjöfartsverket som statlig myndighet!

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Stormfocken:

Vad håller Sjöfartsverket på med!!!! Är det någon som blivit befordrad över sin kompetensnivå? Eller någon som hatar båtar? Antagligen både och!

 

Med sämre kort och utan Hydrographicas detaljrikedom som möjligt tillval minskar säkerheten på sjön. 

 

Vem ringer sin politiker? Lokalt och i riksdagen? 

 

Ligger dessa frågor under Trafikutskottet?

 

Upprörande av Sjöfartsverket som statlig myndighet!

 

 

 Kryssarklubben, Marinen, m.fl har redan uttryckt sin oro kring "förbättringen" tidigare i år
https://www.sxk.se/artiklar/sjofartsverkets-nya-sjokort-en-sakerhetsrisk-fritidsbatar
https://batunionen.se/wp-content/uploads/2022/03/Skrivelse-till-GD-Sjofartsverket-220314-1.pdf
https://www.sxk.se/artiklar/sjofartsverket-gor-om-era-nya-sjokort-och-gor-ratt
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste Båtliv kommenterar SBU att, beroende på att Sjöfartsverkets uppdrags bestäms av regeringen, stöta på den nya regeringen i detta.

Verkar som ni söder om Stockholm inte kommer få samma haveri vi andra.

image.thumb.png.b6c8f463f2ac633562d4868ac7f5056b.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som inte riktigt framkommer i artikeln, och som kanske Sjöfartsverket också missar, är att det sker en hel del yrkessjöfart i områden som inte omfattas av lots- och farledsbestämmelser och därmed inte genererar några intäkter till Sjöfartsverket.

Varenda ö utan landförbindelse är helt beroende av denna sjöfart.

Hoppas, dock inte utan alltför stort hopp, att sjökorten blir bättre med tiden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

- - -

Hoppas, dock inte utan alltför stort hopp, att sjökorten blir bättre med tiden.

Hans Rosling uttryckte det på ett bra sätt (kanske inte exakt rätt citerat men det här var andemeningen):

 

Vad de onda gör det vet jag, det jag är mest orolig för är vad de goda ställer till med.

 

Att Sjöfartsverket ville enas med Lantmäteriverket om var strandlinjen finns var nog vällovligt. Men hur kunde de helt okritiskt även låta Lantmäteriverkets uppfattning om djupförhållanden (från dålig flygbildstolkning) styra ändringarna i sjökorten. Ursäkterna o förklaringarna om internationella standarder för att de tillåtit detta kaos verkar efterhandskonstruktion. Å nu vill de ha ytterligare anslag för att i långsam takt rätta till sina egna dumheter inom begränsade delar av skärgårdarna... Suck!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Kane:

stöta på den nya regeringen i detta.

 

Japp, viktigt! Särskilt som den är ny, så då borde det inte finnas någon gammal prestige i det hela.

 

Men sedan handlar detta också om spridningstillstånden för kort med information som är mer detaljerad, dvs gjord med annan teknik och på ett bättre sätt än Sjöfartsverket klarar (tänker specifikt på Hydrographica men det kanske finns andra företag också). Det verkar ju inte som det är militära anledningar till att inte ge spridningstillstånd dels för uppgifterna redan spridits i tidigare utgåvor, dels för att det inte handlar om militärstrategiska detaljer eller ens områden (vad jag förstår). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...