Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
LottaN

Högtrycksfett tii trissor och schackel

Rekommendera Poster

Står i t.ex. seldéns anvisningar att man ska silikonspray. Någon nackdel ta högtrycksfett (som vi råkar ha)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ska smörjas? Sen är det aldrig fel att ha silikonspray ombord. Block, storsegeltravare och storskotsvagnar brukar behöva det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar om falltrissor på mast och i schackel. Storen har blivit tung att hissa och tänkte börja med sånt som är lätt att åtgärda och eftersom vi har högtrycksfett men inte silikonspraj och har en bit att köra för att skaffa så ville jag veta om det kan vara nackdel med högtrycksfett. Tänkte också fästa en svamp på en lös travare och hissa för att rengöra och smörja likrännan. Aldrig gjort detta, så tacksam också för råd om tillvägagångssätt och lämpligt rengörings-/smörjmedel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså för att smörja falltrissor som sitter monterade i masten så tror jag att det blir väldigt bökigt och grisigt att använda fett. Silikonsprayen har ju en förmåga att hitta dit den gör nytta. " I schackel" förstår jag inte. Jag skulle inte använda fett i likrännan. Lev med att att storseglet är tungt att hissa tills du får tag på silikonspray och tills i höst och avmastningen. Då kan du rengöra och smörja det som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - får väl bli så. Kör lite ny teflonspraj på travarna bara. Fick lite brått pga skadad hand, som gör det svårt att ta i + det fina seglingsvädret nu + att högtryckssprayen var skyltad för marint bruk. Men blir kanske klet som samlar smuts. Och - oj skrev schackel när jag menade block 🤭. Kör parallell tråd om schackel.

Redigerad av LottaN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...