Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MYYsan

Ompackning av drev

Rekommendera Poster

Hej Vänner,

 

Tänkte fråga den samlade intelligentian här:

  • Vad bör utföras om en ompackning av drev ska göras?
  • Någon som lämnat in sitt till varv, vad kostade det ungefär (jag har ett penta dph)?
  • hur ofta bör detta göras?


/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ompackning DPH omfattar byte alla tätningar som tätar ut mot vattensidan samt även de mot knutkorset i överhuset. Önska även att man mäter propelleraxeln.

 

Normal kostnad för det är ca 10-13.000 kr (om du monterar av själv och lämnar till verkstad). MEN, oftast så hittas mer saker som ska åtgärdas. Exempelvis ha DPH dreven plastschims original som ska bytas ut till metall. Växelmekanismen finns en uppdaterad version som bör bytas. 

 

DPH har intervall på 5 år/600 h, det som infaller först, på att packa om drevet. 

Många tycker detta är överdrivet då det ibland lätt kan hålla 10 år. Men problemet är om man inte har tagit isär ett drev på 10 år så kan det sitta fast, ordentligt. Och kostnaden kan bli bra mycket dyrare än att packa om vart 5:e år. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet börjar närma nig 600h timmar så skulle jag överväga att byta konan för backslaget också. Den konan brukar ge sig i DPH-drev efter 600-700 timmar. Om du bara packar om drevet så och får ett konbyte de närmaste åren så vill verkstaden gärna packa om drevet igen.

Om du bara packar om överdelen, som endast behövs vid konbytet, så kommer du ofas med ompackningen av underdelen. 

För mitt DPH-drev lyckades jag får tre år mellan första ompackningen till konbytet. 

Det sista kostade 20kSEK med för av och påmontering, konbyte och ompackning. 😕 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...