Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
D6an

Problem med Volvo Penta D6

Rekommendera Poster

Har fått problem med min VP D6, år 2014.

 

När jag slår på huvudbrytare för motorn så lyser vissa intrument upp bara någon sekund sedan slocknar allt.

 

har laddat batterierna hela hela natten.

 

Jag har provat att koppla förbi startbatteri och köra direkt på förbrukarbanken. Symptomen är exakt samma.

 

Jag kör alltså inte startmotorn.

 

känns som dålig strömtillförsel, någon säkring eller att något elektriskt är trasigt.

 

Är det någon som har tips på vad som är fel eller hur jag kan felsöka vidare?

 

/Martin

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De mest basic är väl att införskaffa en voltmeter. Inledningsvis duger BT:s billigaste. 

 

Dra dig till minnes åk 9 fysiklektioner, eller senare. 

 

Ställ in Instrumentet på VDC 20 Volt. Konsultera bruksanvisningen hur du ansluter mätsladdar/prober och utför spänningsmätning. 

 

Men du kanske redan har ett mätinstrument som du trakterar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren gissning med anledning av vad du beskriver, så är det dålig kontakt. 

Dålig kontakt ger varmgång i den felande punkten och det blir avbrott. 

Kan vara både på den positiva och negativa sidan... 

 

Så nu gäller det att lägga upp en plan, som Sickan sa. 

 

Halveringsmetoden kan vara bra, eller steg för steg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag. Har provat att dra jord direkt från minus på batteri till motorblock. Ingen skillnad.

 

Multimeter har jag och vet hur den ska användas. U=R*I P=U*I 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godkänt😁😅

 

Antar att du mätte från batterierna plus. 

Du försökte alltså inte köra startmotorn, när du mätte på blockets skruv för minuskabeln. 

 

Kanske detta: Så länge jag inte belastar så har jag minus på motorblocket i förhållande till pluspol på batteri? 

 

Vad är då nästa steg tro? 

Och vad drar du för slutsats av din mätning? 

 

Spännande... Men inget omöjligt problem. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går det bygla motorns strömbrytare (frånskiljare) kanske dålig förbindelse däri. ska det lysa jämt tar väl batteriet slut?  

är det något som inte fungerar efter instrumenten slocknat?  beskriv mera vad som inte funkar ,hur det varit förut .B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...