Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Askeladden16

Mercury 25 hk tidig 80 talare startar endast när det är varmt ute

Rekommendera Poster

Hej
Behöver hjälp med min Mercury 25 hk tidig 80 talare

Den har gått som en klocka i alla år  men nu börjar den att krångla, när det är kallt  så har jag ingen gnista på båda stiften ,mitt på dagen när det blir varmare så får jag gnista på nedre stiftet och den startar, efter ytterligare någon timma så har jag gnista på bägge stiften och den tuffar på  som vanligt,
min fråga blir vad kan tänkas vara fel är det cdi boxen eller vad den heter som krånglar?
Detta att jag inte har gnista på stiften har även varit så  i sommar ,kallt ingen gnista ,soligt o varmt gnista på stiften och det är nya stift i  motorn.
Tacksam för tips 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Natten till i går var det mellan 4 och 5  +grader 

natten till i dag ca 14+ och den startade bara på ett stift men mitt på dagen när det blev varmare så startade den på båda stiften.

Jag använder biltemas tändningsprovare för att kolla om stiften får ström 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett långskott, men det är inte så att det blir överslag någon stans pga fukt/kondens på kablarna när det är kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har stått under tak + väggar hela året endast provstartat motorn  har inte haft möjligheter att vara ute  på sjön , ser inga gnistbildningar när den går och inget händer när jag rör i kablarna  dom verkar vara hela  samt att allt sitter åtskruvat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tillgång till tillverkningsnummer kan man med hj.a. sprängskisser kolla upp hur tändsystemet är uppbyggt, tyvärr duger inte årsmodell till detta. 
https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/25hp

 

CDI-electronics har nedanstående info om den motor som skulle kunna passa in på din motor.

Du kan själv ladda ner deras felsökningsguide CDI electronics trouble shooting guide. 7the Edition sidan 90.
Med din felbeskrivning tillsammans med nedanstående text är det mest troligt är att Switchboxen är trasig.
=========================================================

WARNING!! DO NOT START AND RUN THIS ENGINE ON A FLUSHING ATTACHMENT OR EAR MUFFS AND ACTIVATE THE STOP CIRCUIT. This system operates with the Orange stop wire normally shorted to ground. When you activate the stop circuit, you open the Orange’s connection to ground. The resulting backlash into the stator may damage the electronics. You must use the choke to stop the engine. In the water, the back pressure from the exhaust will slow the engine quickly enough to prevent damage to the stator. (Note) The insulator blocks used with this stator are very important. You are strongly advised to closely inspect the Brown and White points wires and insulator blocks for cracking or arcing. This system operates at a much higher voltage than the normal systems and what would be acceptable on other systems will cause arcing problems. SERVICE NOTE: These engines require the Orange, Red or Green Ignition coils. The Black or Blue ignition coils use a common ground connection internally for the primary and the secondary side of the coils. This system requires that the primary and the secondary side of the coils be separate as the points drive the negative side of the coil to ground, causing the coil to generate spark on the secondary side.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motornr 9345762 made in Belgium

Jag urusel på engelska men får försöka med google översättning men ibland blir det pannkaka av det. jag återkommer med mera frågor

Tack för tipset 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Med min dåliga engelska så hoppar jag över felsökning på cdi boxen.

Cdi boxens nr enligt en sprängskiss är  7452a3 och det finns en hel drös av dom på Ebay för ca 400kr+ svensk moms + postens avgifter 

Är det någon här som har köpt cdi box från kina och är nöjd ?

 

7452a3: Sökresultat | eBay

Redigerad av Askeladden16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...