Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Mer kraft i akterstagssträckaren

Rekommendera Poster

Vår båt är partialriggad, nästan exakt 3/4, och har en akterstagssträckare bestående av en vajer i hanfot genom ett block som akterstaget fäster i, och sen en 4:1-talja på ena sidan.
Men när jag drar åt så mycket jag orkar händer inte så värst mycket med mastböjen. På förra båten stod masten som en tydlig båge med ganska lätt kraft i draget.

Funderar därför på att lägga till en kaskad, så det blir dubbla kraften. Men när jag räknar på krafter och brottgränser blir jag lite nervös...
Det som sitter där nu är garanterat original från början av 80-talet. Akterstaget tror jag är 6 mm vajer (ska mäta nu under helgen) och hanfoten är också vajer, troligtvis i samma storlek. Block och andra detaljer är förmodligen dimensionerade för den konstruktion som sitter där nu. Om jag dubblar kraften hamnar jag i okänt land.

(Vajern i hanfoten kommer att bytas ut mot vanlig lina. En kardel har släppt, och jag har redan stuckit mig två gånger på fanskapet. Troligtvis betyder det att det blocket behöver bytas ut också, för det är knappast brett nog för en korrekt dimensionerad lina...)

Samtidigt är det svårt att hitta block och schacklar med väldigt höga brottgränser. Vajern klarar nominellt ca 28 kN, men förstås bör man ligga långt, långt under det i normalfallet. Säg 25 procent, så blir det ungefär 7 kN. Eller ca 700 kg om man fulräknar (brottgränser är oftast angivna så). Block och schacklar ligger oftast runt hälften av det för max arbetslast och ungefär det för brottlast. Därför måste jag anta att de gamla som sitter där inte är bättre än så i alla fall.

Då har jag ca 3-4 kN som mest in i akterstaget. Med en hanfot (räknar den som 1.5:1) och en kaskad (2:1) plus 4:1-talja, blir det ungefär 250 N, eller ca 25 kg jag kan dra med innan det slår i taket. I dag får vi anta att det är det dubbla som krävs, vilket jag nog inte faktiskt klarar att dra i den vinkeln.

Min tanke är att dra åt så hårt jag kan i hamn nu i helgen, och mäta akterstagets vajerspänning med vajerspänningsmätaren jag har (Spinlock Rig Sense 5-8 mm), och försöka räkna baklänges därifrån.

Känns det rimligt att lägga till en kaskad, förutsatt att uträkningarna ovan stämmer?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså 1:8 idag?

Jag har precis som du vill göra, dvs 1:16. Det håller fint, akterstaget är det stag och vant som har lägst last. Se till att du har ett block som tål lasten som sitter i akterstaget; där är ju största lasten. Seldéns block är rätt prisvärda, ett 60-block klarar två ton. 
https://www.benns.se/dacksutrustning/block/seldn/pbb60-single

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte nyss akterstagets spänning när jag dragit åt så hårt jag orkade. 160 "kg" bara. 5 mm vajer. Så inget problem att dubbla där! Blocket vajern löper i klarar 8 mm lina, så jag klarar detta med väldigt lite jobb. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mastböjen med full kraft i akterstaget (det gjorde ont i kroppen att dra åt så hårt!).

20220903_151607.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

 

Mätte nyss akterstagets spänning när jag dragit åt så hårt jag orkade. 160 "kg" bara.

 

Då drar du 160/8=20 kg (ungefär). 
Bra att ha i tanken när du dimensionerar grejer. Dubblar du till 1:16 har du 320 kg på akterstaget, dvs ingen fara. Du kan ha ett block till t o m, men då kanske du inte skall ta i allt du orkar. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här bilden. Jag splitsade dit ett tie-on-block i en dyneema-lina. Blev väldigt bra, om jag får säga det sjäv 

🙂 

71032548-8E02-4F74-BE9F-925CF1B4B9B5.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är akterstaget tungt att justera tycker jag sällan det blir gjort ordentligt så prova att lägga till både en och två kaskader och provdra för all del. Jag har samma lösning som Peter på en liten IF och tycker det är nånstans mellan minimum och lagom.  

 

Märker man max ansättning på tampen i taljan behöver man inte vara orolig att man ska dra för hårt. Hellre att det hela är lätt att justera från normal sittande position.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har undervanten för hårt ansatta så att de håller emot för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Bobba:

Det är inte så att du har undervanten för hårt ansatta så att de håller emot för mycket?

Nä, det skulle jag inte säga. Har undervantsspänningen på ca 50-55 procent av toppvantsspänningen. De är märkbart "mjukare" när man drar i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, så är det avmastning i morgon lördag, så några akterstagsmodifikationer blir det inte förrän till våren! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling.

Kasst väder i helgen, men jag åkte ändå upp till båten för att få gjort massa saker som inte hunnits med hittills.

En av sakerna var att få till kaskad på akterstagssträckaren. Jag bytte även ut vajern med lös och vass kardel mot en vanlig lina (baserat på det jag mätte upp i höstas bör maxbelastningen hamna som mest på 20-25 procent av linans brottgräns, så inget problem där). Nu är det betydligt enklare att dra.

astag.thumb.jpg.e8cd220085127438d154188bc61b3cfa.jpg

Men jag vet inte om det blir så värst mycket böj ändå. Det kanske är för mycket mothåll från undervanten trots allt. De är spända till ca 50 procent av toppvantens spänning.
Här är en kombinerad bild där man ser mastböjen med akterstaget helt slackt (man kan se att staget hänger lite böjt på bilden) och med hårt (inte så hårt som bara går, men rejält) åtdraget akterstag. Ingen jättestor skillnad, och i princip allt är bara i toppen, ovanför förstaget.

mastkombo.thumb.jpg.56b7eae2d05c503b49c76fb0d7e149f5.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja så, och kolla hur mycket det påverkar seglet. En liten böj gör mer än man tror när det gäller att plana ut seglet, speciellt ihop med att man sätter an cunningham. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fin bild, har legat på Brygga B i 20 år lite snett utåt från din bild. har kvar platsen men ligger i seaport nu 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...