Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kramer

Vinterkonservering på en spik.

Rekommendera Poster

Hallå. Jag har en mercury 50 hk 4-takt som är relativt ny för mig. 
 

Efter lite fix och tricks med hjälp härifrån forumet så går den nu riktigt bra. 
Tänkte se till att den håller sig fin. 
 

jag beställde fettspruta, fett och bränslefilter online. Dock fanns inte allt i lager så inget har kommit fram. Åker hem ifrån sommarstugan (där båten ligger) på söndag. 
 

Likadant med oljorna. Tänkte att jag kunde köpa det på min lokala Marina. Där var det slut på nästan allt. Meken sa att jag kan köpa 10-30w semisyntetisk på mekonomen, samma visa där. Helt slut. Biltema har jag för många dåliga erfarenheter av. 
 

så nu står jag här och ska ta upp båten och det enda jag har är en dunk Aspen att spola igenom den med. 
 

Jag har tänkt vänta till i vår med en rejäl service, ny impeller, tändstift, packningar och termostat m.m. Kan jag lika gärna vänta med allt tills dess? Fettet tänker jag är viktigast i vinter och det hinner jag kanske få i nästa gång jag är i stugan. Men vad är faran med att vänta med resten till i vår?

 

mvh//Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som minihöståtgärder köra den med färskvatten tills bensinen i motorn tar slut och motorn stannar, sedan lite 5-56/WD40 genom tändstiftshålen och dra runt något varv, kanske funkar även nuförtiden?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pannkaka:

sedan lite 5-56/WD40 genom tändstiftshålen och dra runt något varv

Inte 5-56 !  Den löser på sikt upp allt vad oljehinnor och fett heter. Det är ett fett- och rostlösningsmedel, inte smörjmedel (även om marknadsförarna lyckats få nästan en hel generation att tro det är båda - samtidigt).

 

WD-40 är lite bättre, men för att konservera i cylindrarna inför vintern bör man använda Konserveringsolja. T ex https://www.westgear.se/produkt/storage-seal-invandig-motorkonservering/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen ordentlig konserveringsolja hade jag skippat det. Bara kör rent med alkylat-bensin och sötvatten och ta resten sen till våren.

 

En gammal tråd om samma ungefär ämne 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev IngemarE:

Inte 5-56 !  Den löser på sikt upp allt vad oljehinnor och fett heter. Det är ett fett- och rostlösningsmedel, inte smörjmedel (även om marknadsförarna lyckats få nästan en hel generation att tro det är båda - samtidigt).

 

 

Bra input, var inte riktigt medveten om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kör på alkylat i vanliga fall så tror jag inte det är lämpligt att konservera med det heller. Som jag förstått det så är det byten mellan vanlig och alkylat som gör att packningar mm sväller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Daniel_K:

Om du inte kör på alkylat i vanliga fall så tror jag inte det är lämpligt att konservera med det heller. Som jag förstått det så är det byten mellan vanlig och alkylat som gör att packningar mm sväller. 

Var har du fått den infon? 
 

båten går i sötvatten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... mest på anekdotisk nivå (notera att jag skrev "tror"). Bekanta till mig som har fått problem efter byten, men det kan ju hända att de skulle fått problemen ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta ner motorn så vattnet rinner ur och och ta resten till våren, det händer inget. Väldigt många motorer (Däribland några av mina egna) får väldigt sparsamt underhåll och går alldeles utmärkt ändå. 

/Hälsningar en en som aldrig använt konserveringsspray

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byt växelhusolja nu på hösten, inget kul att upptäcka vatten där på vårkanten! O bort med propellern. Lite konserveringsolja i sprayform in i cylindrarna är heller inte fel och att använda biltema oljor går alldeles utmärkt se bara till att den håller rätt viskositet och gärna helsynt. Kör den på 98 oktan ev med lite 2 taktsolja i så klarar den delen vintern också.

 

Redigerad av Thomas-CC-Lancer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...