Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Shetland_570

AQ140A (B21) mycket svårstartad efter bränslepumpsbyte

Rekommendera Poster

Hej alla hemmamekare!

Jag har en Shetland 570 DC med en AQ140A/280-drev.

Mitt i sommaren kom jag äntligen till ända med ett 2-års renoveringsprojekt av hela båten. Jag sjösatte och upptäckte att det läckte mellan motorn och skölden, så pass mycket att jag konstaterade att jag behövde ta upp båten, men ändå skulle kunna köra en testsväng. Även det ökända sjövattenfilterlocket läckte (läcker) en del - inget fel, annat än att även det nya locket inte kan hålla emot trycket - ny avgaslimpa, genomgången värmeväxlare, etc. Jag tror jag har sett ett slags skruvförband som klämmer locket hårdare mot packningen. Någon som sett det eller vet var jag kan hitta det?

Med den nya elektroniska tändningen (123-ignition), ny bränslepump, helt genomgången förgasare (tidigare utbytt av MICAB till en Weber dubbelförgasare) etc. så gick motorn som en dröm. Den gick helt rent i tomgång på 450rpm utan belastning, men jag ställde naturligtvis upp den till idealiska 800rpm.

 

Vi kastade loss och körde runt någon kilometer fram och tillbaka i 25 minuter och motorn gick jättebra på höga och låga varv, och plötsligt så hostade den till och motorn stendog. Efter hjälp från sjöräddningen så körde vi hem båten igen. Det visade sig att armen till bränslepumpen gått av - trots bakelitdistansen på plats och pumpen rätt monterad (jag kunde se att kammens nock hade skavt en aning på ytan precis där jag förväntade mig att kontakten skulle vara). Pumpens arm var en U-formad tjock plåtbit som kanske såg lite klen ut (jag fick pengarna tillbaka utan knussel), så beväpnad med den kunskapen så köpte jag en ny pump med "solid" arm, som jag monterade.

När väl läckan i aktern var tätad så var det dags för nästa provtur. Båten läckte ingenting (vilket var uppmuntrande), men nästan vägrade att starta. När den väl gick igång så gick den uruselt: Vägrade att varva upp, sköt i förgasaren ibland, gick orent i tomgång, och efter någon minut så dog den - gång på gång.

 

Vi la båten vid båtplatsen, och jag åkte hem och tittade på båtforum och Youtube-videor. Dagen därpå så följde jag instruktionerna, vilket i princip betydde att jag ställde in förgasaren som den varit ställd innan, då den som sagt gick som en dröm. Inget hjälpte. Jag felsökte också tjuvluft/läckor och annat, men hittade ingenting som kunde vara upphovet till en sådan fullkomlig förändring i motorns beteende.

 

Det enda jag gjort vad beträffar motorn är att jag bytt den mekaniska bränslepumpen, vilket naturligtvis får mig att tro att det är något med den. Vad jag läst mig till mao. svårstartad motor som vägrar att varva, etc. så får motorn för lite bränsle, och det enda i det avseendet är att i så fall så är något fel på pumpen - att viparmen inte lyfts tillräckligt högt, eller något åt det hållet: Jag har sett på bränslepumpar för AQ140A/B21 som skall monteras utan distans - de verkar ha en böjd arm för att få en annan vinkel mot kammen, men överallt jag kunnat läsa så skall de pumparna med rak arm monterade med distans inte ha några som helst problem (och det fungerade uppenbarligen med den första pumpen). Några funderingar? Någon som upplevt och löst samma problem?

Jag funderar på att köpa en 0,2-0,25-Bars elektrisk pump, då jag läst mig till att en sådan ger "lagom" tryck. Innan första nya mekaniska pumpen så hade jag faktiskt köpt en elektrisk pump ... förmodligen för en dragster, för den gav 8 Bar! Helt uppenbart för det stod en fontän ur förgasaren, för flottören hade ju inte en chans att hålla emot det trycket. Med en elektrisk pump behöver jag ju inte bekymra mig alls om de eventuella mekaniska problemen. Jag ser andra fördelar med en elektrisk pump också, en på 0,2-0,25-Bar alltså. Tankar? Förslag? Någon som provat?

Jag vill gärna få motorn att gå rent innan jag tar upp båten för säsongen, för det är hopplöst att provköra på land, om man inte råkar kunna lägga båten i en tempererad pool.

 

Tacksam för konstruktiva förslag och erfarenheter.

 

// Magnus

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att försöka köra med separat tank och pumpblåsa alternativt biltemas billigaste elpump. För att först utesluta andra fel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har en elektrisk pump för insprutning. De ger lite högre tryck. 8 bar låter dock som väldigt mycket.

Tror du på pumpen så hade jag nog provat med en elektrisk pump.

Mekaniska pumpar är annars rätt bra och ju mindre el desto bättre kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står tändningen rätt?

Sitter tändkablarna fast och i rätt ordning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Eld-:

Börja med att försöka köra med separat tank och pumpblåsa alternativt biltemas billigaste elpump. För att först utesluta andra fel.

 

Bra idé. Min pappa har slang med blåsa och utombordartank.

Tänkte iofs. ändå köpa elpump, så kanske vägen att gå. Fungerar det med elpumpen så kan jag helt enkelt behålla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev FIATX19:

Gissar att du har en elektrisk pump för insprutning. De ger lite högre tryck. 8 bar låter dock som väldigt mycket.

Tror du på pumpen så hade jag nog provat med en elektrisk pump.

Mekaniska pumpar är annars rätt bra och ju mindre el desto bättre kan jag tycka.

Tack för svar. Jo, du resonerar som min far - som växte upp med flintlåständning 😄, och det var därför jag gav upp efter "dragsterelpumpen", till fördel för mekanisk pump, men när jag haft strul 2 gånger i följd med mekaniska pumpar - vad det verkar, så känner jag kanske att jag köper en "riktig" elpump (med rätt tryck denna gången) och en billig i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Rascal:

Står tändningen rätt?

Sitter tändkablarna fast och i rätt ordning?

Ja, inte rört något av det sedan första provkörningen när bränslepumpen gick sönder. Kollade ändå tändningen och den står rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shetland_570:

Ja, inte rört något av det sedan första provkörningen när bränslepumpen gick sönder. Kollade ändå tändningen och den står rätt.

Kollade du kablarna också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rascal:

Kollade du kablarna också?

Som sagt inte rört något på motorn bortsett från bytt bränslepumpen. Alla tänddelarna är nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:
Jag skruvade loss bränslepumpen från motorblocket idag och handpumpade genom att röra pumparmen upp och ner. Först hörde jag hur den pumpade upp lite bensin i flottörhuset, och (som det verkar) när den byggt upp ett litet tryck så "fripumpade" pumpen, dvs. den pumpade bara runt internt, vilket jag utgår ifrån att den skall göra, annars pumpar den ju bara högre och högre tryck tills något går sönder eller börjar läcka.

Direkt efter vad jag upplevde som att jag fyllt flottören och fått erforderligt tryck bakom flottörsnålen så försökte jag starta. Motorn tände direkt ett par gånger och gick några varv, men sedan var det tillbaka till att tända spontant, och sedan inte alls (eftersom pumpen var lös så pumpade den inte).

Jag var själv i båten, annars kunde ju någon pumpat medan den andre körde på startmotorn.

 

Slutsatsen är att pumpen pumpar som den skall (vad jag kunde bedöma) när man gör det manuellt.

Jag har inga läckor eller att den drar tjuvluft (det hade jag ju märkt om inte annat när jag pumpade manuellt, men jag kollade alla slangkopplingar etc. också).

Det enda jag kan tänka mig är att kolla om pumpen bygger upp rätt tryck, men vet inte hur. Jag uppfattar det som att så lågt som 0,1 Bar duger till en vanlig förgasare av den här typen.

Jag skall beställa en elpump nu, och förmodligen lämna ämnet tills jag installerat den. Fungerar det så är det något fel med den mekaniska pumpen. Fungerar det inte ... då vet jag inte. Motorn gick som sagt klockrent med den gamla mekaniska pumpen, och jag vet inte vad som skulle ha förändrat sig själv sedan sist.

Jag återkommer efter elektrisk pumpinstallation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en elektrisk bränslepump, helt rätt! En lågtrycks elpump med  sugförmåga.

 

Jag skaffade en Hüco133010 (det får inte vara den med 11 på slutet som saknar sugförmåga).

Den har inbyggd  automatisk frånslag när rätt tryck uppnåtts. Hüco 133010 hittar du på Trodo eller Amazon.se. Favoritpump hos folk som mekar med gamla MG och Triumph.


Fördelar: förgasaren får rätt tryck redan före start. Vid påslag av tändspänningen hörs att elpumpen tickar några sekunder blir sedan tyst när rätt tryck uppnåtts.

Vid start med den mekaniska pumpen måste batteriet dra runt hela stora tröga motorn flera varv för att få fram några centiliter bränsle. Verkningsgrad bråkdelar av promille. Batteriet blir utmattat redan innan motorn kan börja tända, detta förvärras givetvis med kalla svårstartade motorer som gamla Volvo rödblockare utan choke. 

Jag kopplade in elpumpen på tändspänningen via ett vanligt litet standardrelä (Biltema 42302), samma relätyp som i drevlyften. Kändes dock inte helt bra att kapa metallröret mellan pump och förgasare och ersätta med gummislang. Dubbla slangklämmor där plats fanns fick det bli. 

 

Övergångsnipplar i mässing mellan olika slangdimensioner finns i mångfald hos AliExpress (billigt men lång framkörning) eller firmor som servar veteranbilsfansen. Hos de senare hittar man också täcklock till hålet i motorblocket efter den mekaniska pumpen (för Volvo B21, B23). 

 

Jag skaffade dessutom en tändspole med förkopplingsmotstånd för att få kraftigare gnista vid start (funkar väl inte med elektronisk tändning). Startmotorn (solenoiden) visade sig vara förberedd för förkopplingsmotstånd. Med elpump och annan tändspole startar min AQ145 / B23 mycket snällare.

Kolla också att du inte har för hög utspänning från generatorn vid olika varv, då bränner man tändspolen (den ska inte vara glödhet). Dålig generator-regulator eller oxiderade kontakter mellan generator och regulator kan ställa till det.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brända tändspolar kan vara luriga. Allt kan fungera bra när tändspolen är helt kall. Motorn startar fint. När tändspolen sedan efter en stund blir varm blir det genomslag i lindningarna och motorn dör. Misstankarna riktas inte i första hand mot tändspolen eftersom motorn startar bra och tändspolen inte verkar att vara överhettad.
Samma fenomen kan uppträda med brända elmotorer: det går bra att starta med kalla lindningar men så snart lindningarna blir varma blir det genomslag någonstans och motorn stannar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering igen:
Efter montering av den elektriska bränslepumpen så är motorn fortfarande svårstartad, men nu "skjuter" den inte i förgasaren och varvar villigt upp från tomgång. Detta får mig att utesluta att bränsleluftblandningen skulle (längre) vara ett problem.

 

Elpumpen pumpar upp ett vettigt tryck mot flottörmunstycket, och verkar "hinna med" att pumpa fram bensin.

 

Vid kallstart: Behöver cirka halv choke och fullgas! Efter kanske 10-15 sekunder på startmotorn så startar den motvilligt, varvar upp och med runt halvgas så kan jag hålla varvet upp, runt 12-1400rpm+. Släpper jag ner reglaget till tomgång så går motorn lugnt ner till runt 800rpm, går någorlunda stabilt där runt 10 sekunder, och börjar sedan gå ner i varv tills den slutligen dör.

 

Vid varmstart: Samma som vid kallstart, men behöver ingen choke.

 

När motorn väl startat så går den ganska bra på högre varv, är villig att varva upp/ner med bra respons, och inget "böande" eller "skjutande".

 

Jag upptäckte att jag får gasa ganska mycket innan motorn svarar, halvvägs upp på reglaget. När motorn gick bra innan (vid första provkörningen - med den första mekaniska bränslepumpen) så svarade den direkt.

På tal om första provkörningen så har jag funderat på vad som exakt hände fram tills att bränslepumpen havererade:
Vid sjösättningen så var motorn svårstartad, men när väl bränsle fyllt flottören så startade den lätt och gick utmärkt i tomgång, varvade upp lätt, etc. Vad jag inte tänkt på tidigare var att eftersom bränslepumpen stendog när vipparmen gick av så fick jag aldrig chans att se hur motorn gick på låga varv/tomgång efter att ha kört motorn en längre stund. Det kan mycket väl vara så att den redan då gick lika dåligt som den gör nu, dvs. felet kan ha uppstått innan bränslepump nummer 2 och senare elpumpen.

Jag har ju sagt att jag inget gjort på motorn annat än att byta ut den trasiga bränslepumpen till en ny (annat fabrikat), därför misstänkte/misstänker jag att den senaste mekaniska bränslepumpen är för klen, vilket BIDRAR till att motorn är hopplös att starta och har dåliga lågvarvsegenskaper (motorn går en aning orent på lägre varv också). Med elpumpen fungerar det ju definitivt bättre, även om det fortfarande inte är bra.

 

Däremot så tror jag att med tanke på hur motorn uppträder nu, med elpumpen, så var pumptrycket bara en del av problemet, och det enda jag kan tänka mig som får motorn att uppträda som den gör är att det är skit i förgasaren. Det var kanske inte en total förändring bara för att jag bytte pump, det var bara det att jag aldrig upplevde lågvarvsproblemen med den första pumpen, för jag körde aldrig på lågvarv innan bränslepump 1 havererade.

 

Motorn går i övrigt bra på högre varv. Motortempen är något hög, men det sitter säkert fel termostat i den (tbc), för tempen håller sig stabil där. Avgaslimpan som jag upplevde som för varm är nu mycket bättre, och den nya impelleraxeln verkar nu inkörd för hela impellerhuset är kallt (helrenoverad sjövattenpump). Den nya cirkulationspumpen håller tätt, så all kylning fungerar utmärkt, bortsett från det (helt nya) läckande locket till sjövattenfiltret.

En smolk i bägaren är att kamremmen skaver i en aning vid hjälpramen till sjövattenpumpen/generatorn. Verkar vara ett udda fel. Jag skall titta på även det i vinter.

 

Planen är nu att i vinter plocka isär och göra rent förgasaren, och naturligtvis samtidigt kolla om det sitter någon skit i den. Jag kan "torrstarta" motorn på land, för det enda jag behöver veta efter jag gjort rent förgasaren (och andra åtgärder) är att den startar lika lätt som när jag bänkkörde motorn. "Resten" verkar fungera.

 

Jag återkommer när jag tagit upp båten och kollat förgasaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-06 vid 20:47 skrev JKg:

Köp en elektrisk bränslepump, helt rätt! En lågtrycks elpump med  sugförmåga.

 

Jag skaffade en Hüco133010 (det får inte vara den med 11 på slutet som saknar sugförmåga).

Den har inbyggd  automatisk frånslag när rätt tryck uppnåtts. Hüco 133010 hittar du på Trodo eller Amazon.se. Favoritpump hos folk som mekar med gamla MG och Triumph.


Fördelar: förgasaren får rätt tryck redan före start. Vid påslag av tändspänningen hörs att elpumpen tickar några sekunder blir sedan tyst när rätt tryck uppnåtts.

Vid start med den mekaniska pumpen måste batteriet dra runt hela stora tröga motorn flera varv för att få fram några centiliter bränsle. Verkningsgrad bråkdelar av promille. Batteriet blir utmattat redan innan motorn kan börja tända, detta förvärras givetvis med kalla svårstartade motorer som gamla Volvo rödblockare utan choke. 

Jag kopplade in elpumpen på tändspänningen via ett vanligt litet standardrelä (Biltema 42302), samma relätyp som i drevlyften. Kändes dock inte helt bra att kapa metallröret mellan pump och förgasare och ersätta med gummislang. Dubbla slangklämmor där plats fanns fick det bli. 

 

Övergångsnipplar i mässing mellan olika slangdimensioner finns i mångfald hos AliExpress (billigt men lång framkörning) eller firmor som servar veteranbilsfansen. Hos de senare hittar man också täcklock till hålet i motorblocket efter den mekaniska pumpen (för Volvo B21, B23). 

 

Jag skaffade dessutom en tändspole med förkopplingsmotstånd för att få kraftigare gnista vid start (funkar väl inte med elektronisk tändning). Startmotorn (solenoiden) visade sig vara förberedd för förkopplingsmotstånd. Med elpump och annan tändspole startar min AQ145 / B23 mycket snällare.

Kolla också att du inte har för hög utspänning från generatorn vid olika varv, då bränner man tändspolen (den ska inte vara glödhet). Dålig generator-regulator eller oxiderade kontakter mellan generator och regulator kan ställa till det.

Lycka till!

Tack för dina råd och funderingar.

 

Jag är faktiskt lite fundersam på den elektriska bränslepumpen (Ridex 458F0060) för den går hela tiden, även när motorn är avstängd, med tändningen påslagen, och tryck mot flottörnålen förväntas vara uppbyggt. Det kan naturligtvis finnas överströmning inne i pumpen, men jag hade som du beskrev väntat mig att pumpen skulle stänga av "när den inte behövs".

 

Jag kan inte hitta någon teknisk funktionsmanual på den pumpen (eller på någon annan liknande pump).

Alla tänddelarna verkar OK, även efter varmkörning. Tydligen så reglerar 123-ignition-elektroniska tändningen många saker för att motorn skall gå stabilt och just inte överlasta tändspolen.

 

Med det sagt, min "något" amatörmässiga voltmeter (läs "kinaskit") visar 14.1 Volt vid laddning, oavsett varvtal på motorn/generatorn. Det verkar lite högt, men batterierna var ganska urladdade, så det kanske är OK.


Mycket är det att tänka på 🙂

 

Mvh //
Magnus


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där börjar låta likadant som när jag hade problem med min B20. Till slut hittades felet i bränsletanken där en silikonklump hade hittat vägen in i bensintankens dykrör.

Ta loss slangen som matar förgasarna och sätt den i en kanister, sätt på tändningen och kolla om pumpen levererar som den skall. Om det är stopp mellan tanken och pumpen jobbar pumpen hela tiden utan att leverera ordentligt med bränsle.

 

En lite kåserande beskrivning över mina vedermödor den gången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Faderullan:

Det där börjar låta likadant som när jag hade problem med min B20. Till slut hittades felet i bränsletanken där en silikonklump hade hittat vägen in i bensintankens dykrör.

Ta loss slangen som matar förgasarna och sätt den i en kanister, sätt på tändningen och kolla om pumpen levererar som den skall. Om det är stopp mellan tanken och pumpen jobbar pumpen hela tiden utan att leverera ordentligt med bränsle.

 

En lite kåserande beskrivning över mina vedermödor den gången.

 

Intressant läsning, och jag känner mycket väl igen frustrationen när man tror att man gjort allt rätt och det fortfarande inte fungerar.

Tyvärr hade jag ingen som helst flaska att tillgå när jag provade att köra motorn sist, för min tanke var att jag skulle skruva loss bränsleslangen vid förgasaren och kolla tryck/flöde, främst flöde. Tvärtom mot problemet som du beskriver det så går min motor bra på högre varv under längre perioder (jag har ju visserligen bara kört motorn vid bryggan) och dessutom är mitt problem konstant - men jag är mer och mer övertygat att problemet är bränslerelaterat, och att det har att göra med att det kommit skit i förgasaren.

Innan jag köpte båten så stod den mer eller mindre i ur och skur på land i 4 år (de som ägde den hade mycket mer pengar än förstånd), så utsidan på motorn var i uselt skick. Detta resulterade i att jag tog ur motorn, och efter jag kontrollerat motorn underifrån (ramlager, vevlager, etc.) så tog jag av toppen, som var rejält anfrätt vid 4:ans avgasport (vanligt problem tydligen). Det resulterade i att jag köpte en betydligt fräschare begagnad topp, och fick den professionellt renoverad till "nyskick". Avgaslimpan fick också bytas, och det var bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny - en sådan köper man helt enkelt inte begagnad för man har inte mycket av en aning om i vilket skick den är.

Efter det var det dags att byta all motorelektronik, och som sagt så satte jag på elektronisk tändning (vilket jag inte ångrar). Jag har sedan också bytt cirkulationspumpen, sjövattenpumpen är helrenoverad, och värmeväxlare, generator, och annat är noga igenomgånget (tack än en gång pappa).

På bränslesidan så tog jag ur tanken (som var i helt fräscht skick) och sköljde ur det med ren bensin, lät den torka, inspekterade invändigt, satte på en ny bränslegivare (en hel historia i sig), och tillslöt den sedan fram till första tankningen (hade i en aning E85 för att binda eventuellt vatten när jag tankade, men garanterat helt onödigt).

Efter det bytta jag bränsleslangen hela vägen från tanken till (det helt nya) filtret/vattenavskiljaren, och vidare till bränslepumpen, och därifrån till förgasaren. Förgasaren togs isär och gicks igenom av min pappa, och uppenbarligen gjorde han ett bra jobb, för motorn gick klockrent både vid bänkkörning hemma, och vid första provkörningen i sjön - fram tills det att bränslepump nummer 1 havererade.

Min enda teori nu är att det på något sätt letat sig in skit i förgasaren, som sitter i ett eller flera munstycken. Den elektroniska bränslepumpen gjorde helt klart skillnad, men det kan ju lika gärna vara på sugsidan som på trycksidan det är igenkorkat. Som sagt, nästa gång som jag tar mig ner till båten så skall jag ta med mig en lämplig flaska att köra ner slangen i för att kolla flödet. Det är i och för sig konstigt om det skulle vara dåligt flöde till förgasaren, för då borde det ju bli problem när jag varvar upp motorn, och mindre problem på låga varv, inte tvärtom som det är nu.

 

"Spännande" fortsättning följer.

// Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Shetland_570:

Släpper jag ner reglaget till tomgång så går motorn lugnt ner till runt 800rpm, går någorlunda stabilt där runt 10 sekunder, och börjar sedan gå ner i varv tills den slutligen dör.

Motorer som går ner i varv från tomgång för att slutligen stanna, får oftast för mycket bränsle och "drunknar". Kolla att flottören och flottörnålen stänger helt. Är flottörnivån rätt?

Att kolla om elpumpen stänger av vid uppbyggt tryck går väl att göra genom att plugga ut slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista uppdateringen den här säsongen:

Äntligen i eftermiddags så kom jag på vad problemet med motorgången på båten var:

Felet var en så simpel sak som en trasig O-ring!

Sist jag pillade med motorn och satte i bränsleelpumpen så ville jag kolla hur mycket den pumpade och om den byggde upp tillräckligt tryck mot flottören i förgasaren, men jag hade inget att pumpa in bensinen i.
 

Idag, beväpnad med en PET-flaska, så skruvade jag loss bränsleslangen vid förgasaren och stoppade ner ändan i flaskan, slog på tändningen, och pumpen pumpade ner bensin i flaskan med god fart. Det första jag tänkte var "vad grumligt det ser ut". När pumpen fyllt halva flaskan på några sekunder så var jag nöjd med resultatet, så jag stängde av tändningen, och nästan direkt så började "bensinen" att skikta sig, och dessutom så "simmade" något runt i flaskan och la sig mellan skikten: Det var nästan 20% vatten i botten, och rostflagor som till slut la sig tillrätta!
 

Vaf-n kommer det ifrån tänkte jag. Det enda stället som det kunde komma in vatten i tanken är genom påfyllnadshålet på skarndäck. Så jag skruvade upp och öppnade påfyllnadslocket, och O-ringen som skall täta där ramlade nästan loss av sig själv. Den var redan av på ett ställe, och när jag pillade loss den så gick den av på andra sidan.
 

Det är helt enkelt så att motorn renoverades i min pappas garage, så när båten var klar i övrigt så körde vi dit den från mitt båthus. Båten stod då ute, och det tog mycket längre tid att montera motorn och drevet än väntat. Efter den första provkörningen då bränslepump 1 gick sönder så körde vi igen upp båten till mina föräldrar, och det tog nästan en månad innan det var dags för nästa provkörning (semestern var då slut). Under tiden hade det regnat rejält, och tydligen hade en hel del vatten runnit förbi den trasiga O-ringen.
 

Vattnet la sig på botten av tanken och där bildades rost (varför zinkanoden inte hindrade det förstår jag inte), och rosten har på något sätt tagit sig förbi filtret, och satt sig i förgasarmunstycken.
 

En annan sak jag inte förstår är varför jag inte såg vatten i vattenavskiljaren vid filtret, men teorin är att hela glaskoppen var full med vatten (som jag trodde var bensin) och därför har vatten och rost tagit sig förbi filtret - att bekräftas naturligtvis.
 

Nu blir det inom kort att ta upp båten, vinterlägga den i båthuset, skruva loss tanken och göra rent den, och sedan rostskydda den invändigt. Plocka isär och göra rent hela förgasaren, göra rent/byta filtret, skölja igenom bränsle-slangen/-pumpen, och sedan montera ihop alltihop och fylla på ny bensin (40 liter bensin åt helsike, om jag inte kommer på något bra sätt att rädda den på, eller göra stor påskbrasa 🙂 ).
 

Någon gång i vinter borde motorn gå som en klocka igen!
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...