Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Rogga67

VP AD31P-A

Rekommendera Poster

Hallå, har ett märkligt fel som uppstått! övervakningstablå klagar på att motor är varm men så är inte fallet, jag har bytt impeller, 2st termostater som sitter i huset samt bytt den tempsensor som sitter mot ny, men felet kvarstår.

Vid start så skriker en summer som  jag kvitterar men symbol för varm motor blinkar, låter motor fortsätta att gå och temp stiger till normal nivå men symbolen för varm motor vill inte slockna, är det någon här som kan tipsa om lösningen?

 

mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter två givare, en till tempmätaren och och en temperaturvakt till summern.

Troligen har tempvakten gett upp, den sitter brevid. Att det är luft i termostathuset är väl inte lika troligt.

Börja med att kolla att kablarna är ok från tempvakten och även kontaktdonet vid den svarta ”elcentralen” som sitter på motorn.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, men jag vet inte var den andra givaren i så fall sitter, kontrollerat kablage har jag gjort, bifogar en bild/er på termostathuset där det en sensor sitter på den motor som jag har.

J81cP+P1SI2oS05FSEgQIw.jpg

4PxNe2roQYCd1xJU586LPw.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tusan, du har ju en plugg där den sitter på de äldre 31:orna, jag hade för mig att det var lika på alla modeller.

Jag får kolla elschemat till 31P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min TAMD 31D satt den i bakant under i avgaslimpan framför turbon.

Redigerad av 1stPeregrine
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

På min TAMD 31D satt den i bakant under i avgaslimpan framför turbon.

bild.png.e093455218d443f8271751a9ef34fe38.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät med multimeter om tempvakten är sluten även om temperaturen är under 97°+- 3°

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har igår tagit tag i detta och mycket riktigt så satt det en givare till och då på undersidan av avgaslimpan intill värmeväxlare, har nu bytt den dock rann det ut väldigt mycket glykolvatten och idag så ska detta inhandlas för återfyllning sedan hoppas jag verkligen på det bästa att det var den givaren som orsakar problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...