Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pannkaka

Erfarenheter av Balder Quick ankarspel och att såga/skära i glasfiberplast?

Rekommendera Poster

Jag planerar för att att installera en Balder Quick 600 (aktermontage) för blyad lina i min Merry Fisher 795.

 

Har någon här på MF erfarenhet av detta märke och en sådan installation?

 

Två hål behöver tas upp i plasten, från sittbrunnen och akterut, 200x300 mm vardera, och förses med luckor.

 

Förra året sågade jag upp ett lite mindre hål i hytten, med batteristicksåg och metallblad. Fastän plasten kanske bara var 4 mm gick bladen åt som smör i solsken. Hur tar ni upp hål i tunn glasfiberarmerad polyester?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sådant spel i min båt (aluminiumskrov dock) och det har funkat bra under de 4 år jag haft det.

Sågade upp ett hål i min glasfiberinnerliner (typ 6 mm tjock) i våras när jag installerade värmare. Jag använde min Fein multimaskin med ett halvrunt karbidverktyg. Funkade bra.

image.png.c60b18e5f815248c30780dd796688690.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För att ta upp hål i tunn glasfiber brukar jag använda en "dremmel" och en liten sågklinga (typ 15mm i diameter). Hittade inte den på biltema just nu dock så den kanske har utgått?

 

Har haft ett Quick Balder 900 på en tidigare båt och själva ankarspelet har jag bara positiva erfarenheter av, dock lejde jag installationen. Dock hade jag problem med den blyade linan då den fort blir stel vilket gör att frifallet inte fungerar som det ska. År ett med ny lina funkade det varenda gång. År två funkade det 4 av fem och år tre 1 av fem.... Är man noga att sköta om sin lina och tvättar den lär livslängden förbättras avsevärt....

 

/Christian

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MrMe:

Hej,

 

För att ta upp hål i tunn glasfiber brukar jag använda en "dremmel" och en liten sågklinga (typ 15mm i diameter). Hittade inte den på biltema just nu dock så den kanske har utgått?

 

/Christian

 

Biltema säljer inte Dremel.

Men det gör ju "Claes i sjön"... med fler "gubbaffärer".

Och du skall ha en flexibel kapskiva! eller det är infästningen i spindeln/axeln som är flexibel, de som är fastskruvade på axeln bryts väldigt lätt sönder.

Kör på halva varvtalet ungefär och var lätt på handen, då smälter inte plasten ihop bakom klingan.

 

Sedan som sagts, vilket ankarspel det än gäller (förutom bandankarspel) är det väldigt viktigt att linan och/eller kättingen kan få en bra fallhöjd från ankarspelet till utrymmet där linan skall förvaras. Tänk även på att torr lina och blöt lina beter sig på olika sätt.

De blyade linorna blir väl rätt stela av saltvatten, så en avsköljning i sött vatten emellanåt är ju inte fel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utmärkta råd och kommentarer!

 

Det får bli multiverktyget, hittade Bosch original karbidskiva hos Jula för 349:-

 

Får addera ankarlinan i den årliga lintvättprocessen.

 

Fallhöjden inombords är 60+ cm, det verkar tryggt.

 

Det lurigaste är nog att få in den genom de inte så stora öppningarna. Och sen underhålla spelet genom dem varje år… Kontaktade Navinordic och de menade att installationen inte bör vara ett problem eftersom man kan föra in en del (motor, spel resp fäste) i taget och montera ihop dem på plats. Om det nu funkar i praktiken…

 

Gärna fler synpunkter och råd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett Quick Balder i tre år och det funkade problemfritt hela tiden och jag tog hål med en hålsåg i akterspegeln, köpt på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-01 vid 12:38 skrev Kane:

Sågade upp ett hål i min glasfiberinnerliner (typ 6 mm tjock) i våras när jag installerade värmare. Jag använde min Fein multimaskin med ett halvrunt karbidverktyg. Funkade bra.

 

Vill nu dela med mig av mina erfarenheter sedan jag startade tråden:

 

Följde Kanes tips i tråden och köpte en karbidskiva, en Bosch knock-off ; ”Marktop Carbide Grit Hård Metall" (på Jula), och satte på mitt Bosch 180W multiverktyg. Körde en decimeter i en 5 mm glasfiberarmerad polyesterskiva. Det funkade bra, men avverkade långsamt. Ingen uppenbar förbrukning av karbidskivan.

 

Sedan hittade jag av en händelse (också på Jula) ett sticksågblad märkt ”Bosch Ceramic Special” Det funkade också bra, och avverkade snabbare. Tyckte mig dock se ett visst slitage på bladet redan efter en decimeter.

 

Så behövde jag byta ut den hoprostade ankarschackeln, och hade inte stor lust att släpa hem lina och ankare eller att använda bågfilen, och så råkade råkade jag i samma veva få syn på en uppladdningsbar Parkside vinkelslip/kap på Lidl (deras eget märke)

 

Med medföljande 1/125 mm skiva märkt ”Metal” körde jag ett par decimeter i plasten med vinkelkapen, och den var väldigt effektiv; snabbt och rakt blev det. Tror att den tunna skivan bidrog till effektiviteten; den tar bort knappt hälften så mycket material som sticksågen och multiverktyget.

 

Alla tre kan dock ha sin plats i sammanhanget, som jag ser det:

 

För långa raka snitt: Vinkelslip med tunn metallkapskiva

För kurvor: Sticksåg med ”Ceramic” blad

För ställen där det är svårt att komma åt: Multiverktyg med karbidskiva

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-10 vid 18:25 skrev pannkaka:

Sedan hittade jag av en händelse (också på Jula) ett sticksågblad märkt ”Bosch Ceramic Special” Det funkade också bra, och avverkade snabbare. Tyckte mig dock se ett visst slitage på bladet redan efter en decimeter.

Hittade inte den här tråden förrän nu. Jag har gjort många hål i båten med just det bladet i en vanlig sticksåg. Den avverkar betydligt snabbare än multisågen. Jag har sågat ut två tvättställ och gjort två inspektionsluckor och bladet är inte slut än.

Det kan vara bra att lägga en bred maskeringstejp på spåret så att men inte repar ytan bredvid. 

Multisågen fungerar bättre för mer finarbeten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...