Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Andyz

Val av propeller

Rekommendera Poster

Behöver lite hjälpno råd i propellerval.

Lag skulle vilja ha en aluminiumpropeller som passar min 2016 mercury F60hp. Jag har en seamaster 5,5 m styrpulpet som väger 400 kg utan motor. Idag sitter en 4-bladig Solas mc4619     1313-105-14. Båten Planar vid 3000 varv o 10 knop. Maxar 29 knop vid 5000 maxvarv en person o 24 knop 4700 maxvarv normal last. Marschfart en person 4000 varv 23 knop. Normallast 3800 varv 20 knop. Jag tror själv att jag behöver antingen en mindre propeller eller en med lägre stigning. Maxvarv ska ligga mellan 5500-6000 enligt instruktionsboken så jag tänkte att jag skulle ha en propeller som toppar Max 6000 varv när jag är själv i båten o lite mindre med last som jag oftast har. Då det blir en del vattenskidor o ring så är det viktigt med bra grepp i svängarna som det är idag så helst kanske en fyrfaldigt. Hur ska jag räkna fram rätt propeller och om jag väljer en trebladig, kommer jag att få mindre eller marginellt mindre grepp i svängarna? Jag vill i första hand ha en propeller som levererar i marchfart då det oftast är dagsutflykter. Dock ska jag kunna kära ring o vattenskidor ibland. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek sitter som standard på dessa motorer?

 

Jag tycker din propeller verkar liten, jag har själv en Ryds 510mc på 550kg med en Evinrude e-tec 50 som det sitter en Solas Amita 4 13x15 på, från början satt där en trebladig 13,25x17.

https://www.marineparts.se/propellrar/aluminiumpropellrar/omc/produkter/propeller-alu-4-blad-13x15-40-140-hk-sol2413-130-15/

 

Men e-tec motorerna har ju kanske lite större propeller än motsvarande motorstorlek hos andra fabrikat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev No_jah:

Men e-tec motorerna har ju kanske lite större propeller än motsvarande motorstorlek hos andra fabrikat.

 

E-tec har en utväxling på 2.9 jämfört med t.ex. Mercury 60 på 1.83 och Yama 60 på 1.85. Så man kan inte jämföra med andra motorer rakt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Kane skriver så är utväxlingen 1.83. Båten är typad för 50-90Hk och denna propeller gissar jag satt på som original.

 

Om No_jah anser den som liten så kanske man inte skulle gå ned i storlek utan endast i stigning. Frågan är hur mycket?

 

Tror ni skillnaden i "grepp" blir stor om man går från 4 till 3 blad? Den ligger idag som en gookart i kurvorna, vilket jag gillar. Aldrig släppt i greppet o jag gissar att det kan vara för det extra bladet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

E-tec har en utväxling på 2.9 jämfört med t.ex. Mercury 60 på 1.83 och Yama 60 på 1.85. Så man kan inte jämföra med andra motorer rakt av.

Ja, utväxlingen har ju såklart stor betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...