Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stoffe79

Laga repa på en stålbåt

Rekommendera Poster

Hej.

 

Hur lagar jag bäst en 20 cm repa på en stålbåt.  Finishen nu på båten är superfin och vill ju att lagningen ska bli lika jämn på ytan.

Den är bara 1 mm djup och bara själva färgen som lossnat.  Tar man pensel så blir de ju inte så bra.

 

Ska jag använda någon form av spackel på ytan så det blir jämt, eller använda själva färgen och dra ut den med nån spatel eller nått?  

 

Lite ny på stålbåt, så är tacksam för förslag

Redigerad av Stoffe79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det viktigaste är att få på något för att förhindra att det börjat rosta, om det inte redan börjat? Tex. epoxiprimer, men det beror ju på vad båten är målad med tidigare.

Sen kan du spackla och ytbehandla med vad nu båten är målad med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev No_jah:

Jag tänker att det viktigaste är att få på något för att förhindra att det börjat rosta, om det inte redan börjat? Tex. epoxiprimer, men det beror ju på vad båten är målad med tidigare.

Sen kan du spackla och ytbehandla med vad nu båten är målad med.

Det är en RW 36 och det är orginalfärg från varvet som sitter på.  Ingen aning om vad det är för nån färg.  Det har inte börjat rosta, verkar inte kommit ner till själva metallen.  Det är en yt repa verkar det som.

 

Den är ju lixom inte djup alls, funderade på om nån form av topcoat spackel skulle funka.  Att måla med pensel blir ju inte bra om man vill få det jämt lixom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev att repan var 1mm djup, då måste du ha rejält många lager där för att det inte ska ha gått igenom till plåten.

 

Om du bara vill fylla i repa maskera med vanlig maskeringstejp runt repan, sen tar du en liten pensel och duttar i färg i repan, och upprepa detta tills du tycker att repan är ifylld. Sen får du våtslipa tills du får det slätt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev No_jah:

Du skrev att repan var 1mm djup, då måste du ha rejält många lager där för att det inte ska ha gått igenom till plåten.

 

Om du bara vill fylla i repa maskera med vanlig maskeringstejp runt repan, sen tar du en liten pensel och duttar i färg i repan, och upprepa detta tills du tycker att repan är ifylld. Sen får du våtslipa tills du får det slätt och fint.

Japp, det är sant.  Jag ser inte plåten dock.  det är nån gul form av färg under.  Ovanpå den är det en vit färg.  Jag kanske får testa och dutta i färg. och testa ditt sätt.

 

Är det bäst och köra expoxy primer först oavsett eller?

 

Just nu använder jag Hammerite färg. typ com denna i liknande kulör.

https://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala-foga-tapetsera/snickeri-lackfarg/hammarlack-hammerite-3804507

 

Har du tips på bra färg också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att epoxifärg ska fungera så måste underliggande där också var a epoxi, så vet du inte vad det är använd inte epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innehåller inte hammarlack silikon!

Om den gör det så kommer det bli problem i framtiden om man ska lacka båten med någon annan färg i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Wildeside:

Innehåller inte hammarlack silikon!

Om den gör det så kommer det bli problem i framtiden om man ska lacka båten med någon annan färg i framtiden.

Japp det stämmer.  Tur att du såg det!  Jag har bara köpt en 250ml vit färgburk jag tänkte använda och fylla i div små lagningar.

 

 Vilken färg ska man använda då?

Redigerad av Stoffe79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Stoffe79:

Japp det stämmer.  Tur att du såg det!  Jag har bara köpt en 250ml vit färgburk jag tänkte använda och fylla i div små lagningar.

 

 Vilken färg ska man använda då?

Tex. International Toplac är en bra färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stoffe79:

Japp det stämmer.  Tur att du såg det!  Jag har bara köpt en 250ml vit färgburk jag tänkte använda och fylla i div små lagningar.

 

 Vilken färg ska man använda då?

Det kan jag tyvärr inte ge några råd om.

Det bästa är väl att vända sig till båttillverkaren eller färgtillverkare om och fråga om råd.

Googla lite fort på din båt.

Kanske kan va ide att försöka få kontakt med Azguz i tråden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt. 

Förbered dig. 

 

Som båtägare under de sista femton åren, inser jag att allt inte är gullelulle på sjön. 

 

Trots att jag seglar på VATTEN. 

Händer i bland att man stöter emot något. 

På min båt blir inte värdeminskningen för detta 100 000 tals kronor. Kanske typ 10 kr. 

 

Vad värderar du själv skadan till? 

10 000 kr eller mer? 

 

Är det kanske rent av ett försäkringsärende? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Härligt. 

Förbered dig. 

 

Som båtägare under de sista femton åren, inser jag att allt inte är gullelulle på sjön. 

 

Trots att jag seglar på VATTEN. 

Händer i bland att man stöter emot något. 

På min båt blir inte värdeminskningen för detta 100 000 tals kronor. 

 

Vad värderar du själv skadan till? 

 

Är det kanske rent av ett försäkringsärende? 

 

 

 

 

Det är det som är fördelen med att äga en gammal billig båt.

En repa mer eller mindre gör ingen större skillnad på priset🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag värderar knappt skadan, då det känns rätt enkelt och göra själv.  Det är en 10-15 cm repa pga en jäkla bult som stack ut vid en brygga.

 

Jag tänkte bara på enklaste sätt fylla i repan på bästa sätt och sen kanske våtslipa lite bara.

 

Men det verkar vara olika bud på om jag behöver primer eller roskskyddsfärg innan och sen lägga på nån typ av färg.

 

Båten är ju från 1991 och vet inte vad det är för färg som varit innan på båten från varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 50 000 kr ska jag fixa det åt dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd dig till de som byggde båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Stoffe79:

Jag värderar knappt skadan, då det känns rätt enkelt och göra själv.  Det är en 10-15 cm repa pga en jäkla bult som stack ut vid en brygga.

 

Jag tänkte bara på enklaste sätt fylla i repan på bästa sätt och sen kanske våtslipa lite bara.

 

Men det verkar vara olika bud på om jag behöver primer eller roskskyddsfärg innan och sen lägga på nån typ av färg.

 

Båten är ju från 1991 och vet inte vad det är för färg som varit innan på båten från varvet.

Jag skulle iaf prima innan täckfärgen.

Om jag haft en tanke på att laga en sån skada så är det bara att göra som man lagar skador på tex bilar.

Jag skulle fylla ut med någon finspackel, prima och lägga på täckfärg självklart med slipning mellan varven och slutligen putsa upp slutfinischen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är originallacken från 91 som forfarande ser bra ut så är det garanterat 2-komponents färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...