Jump to content
Friday 21 June 2024
skeppparn

Skiljerelä Mäta

Recommended Posts

Hej!

Har installerat ett skiljerelä från biltema i min segelbåt. Jag är lite fundersam på om/hur det funkar. Batterierna är gamla och inte tip top, de ligger på en spänning på ca 12,6 V. I specifikationen för reläet står det att det ska kopplas ifrån vid 12,8 V. När jag mäter motstånd mellan pluspolerna på batterierna så borde de inte ha kontakt enligt min amatörelektrikerhjärna men det har de alltså. Multimetern säger att här finns resistans, alltså kontakt. När jag sätter igång kylen däremot så går resistansen långsamt upp till 200 ohm och sen står det OD, alltså ingen kontakt. Men i min värld borde de inte ha kontakt alls med så låg spänning. Jag har dubbel/trippelkollat att jag kopplat rätt sladd på kontakterna i reläet. Kan någon förklara? Mäter jag på fel sätt? 

 

image.jpg

Edited by skeppparn
Bildbyte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyser dioden som indikerar att relät har kopplat ihop batterierna?

 

Välkommen till MG!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Lyser dioden som indikerar att relät har kopplat ihop batterierna?

 

Välkommen till MG!

 

Har du kopplat rätt? det är en röd färgmarkering på den ena anslutningsskruven, denna skall vara ansluten till startbatteriet, dit även generatorn är ansluten...  (det är på denna anslutning som skiljereläet känner av spänningen).

 

Om du kopplat fel händer det ingenting, batterierna blir aldrig ihopkopplade, om du nu inte ansluter en laddare eller solcellsregulator till förbrukarbanken...

 

Det är alltså så att när spänningen mellan den rödmarkerade anslutningen och den klena svarta minuskabeln överskrider 13,3 volt som relät drar, och kopplar bort vid 12,8 volt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kollat extra noga att jag har kopplat rätt. Den rödmarkerade går till startsidan.

Det har inte tänts någon diod… Den är ju bara en svart låda. Är det skillnad på äldre och nyare utföranden…?

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Lyser dioden som indikerar att relät har kopplat ihop batterierna?

 

Välkommen till MG!

 

Tack!

Nej, jag ser ingen diod någonstans… Får kolla när jag är i båten igen…

Edited by skeppparn
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

25-219_xl_1.jpg.378dab27cb3a18a564c28b204bc2f24c.jpg

 

Den röda lysdioden ser på bilden ut som en svart prick, till vänster om texten "IP 67".

Jag vet inte om det funnits någon äldre variant, jag har några stycken i olika applikationer ombord, inköpta vid olika tillfällen, och dom ser ju likadana ut.

 

Hursomhelt är detta en väldigt bra och prisvärd skiljerelä, jag tror att flertalet av debattörerna på detta forum håller med om det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

25-219_xl_1.jpg.378dab27cb3a18a564c28b204bc2f24c.jpg

 

Den röda lysdioden ser på bilden ut som en svart prick, till vänster om texten "IP 67".

Jag vet inte om det funnits någon äldre variant, jag har några stycken i olika applikationer ombord, inköpta vid olika tillfällen, och dom ser ju likadana ut.

 

Hursomhelt är detta en väldigt bra och prisvärd skiljerelä, jag tror att flertalet av debattörerna på detta forum håller med om det.

Aha! Ska kolla detta. Den antas börja lysa vid laddning, alltså? T ex om jag startar motorn. 
Lite av min fråga gäller ju också hur jag mäter på rätt sätt. Sugen på att lära helt enkelt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relät är nog bra, ska själv installera ett inom kort, men spänningarna den öppnar och stänger vid är dåligt valda. Alldeles för låga. Borde koppla in vid typ 13.8-14.0 V och koppla från vid 13.1-13.2 V.

 

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev raol:

Relät är nog bra, ska själv installera ett inom kort, men spänningarna den öppnar och stänger vid är dåligt valda. Alldeles för låga. Borde koppla in vid typ 13.8-14.0 V och koppla från vid 13.1-13.2 V.

 

Tänkte lite lika och satte en diod på sense-kabeln. Ska man upp i de spänningarna du vill ha krävs nog fler dioder i serie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

25-219_xl_1.jpg.378dab27cb3a18a564c28b204bc2f24c.jpg

 

Den röda lysdioden ser på bilden ut som en svart prick, till vänster om texten "IP 67".

Jag vet inte om det funnits någon äldre variant, jag har några stycken i olika applikationer ombord, inköpta vid olika tillfällen, och dom ser ju likadana ut.

 

Hursomhelt är detta en väldigt bra och prisvärd skiljerelä, jag tror att flertalet av debattörerna på detta forum håller med om det.

Se där!

41F89089-67DA-4C2D-9019-7A71905F2C25.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jag förstår fortfarande inte varför jag får resistans mellan pluspolerna när reläet är frånkopplat/dioden inte lyser. Är det inte just det här som reläet ska göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev skeppparn:

Men jag förstår fortfarande inte varför jag får resistans mellan pluspolerna när reläet är frånkopplat/dioden inte lyser. Är det inte just det här som reläet ska göra?

Resistansen borde vara oändligt hög när relät kopplat från. Menar du att du får ledning?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

Resistansen borde vara oändligt hög när relät kopplat från. Menar du att du får ledning?

 

Ja, precis. Jag mäter 3 ohm och har alltså ledning🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänkte lite lika och satte en diod på sense-kabeln. Ska man upp i de spänningarna du vill ha krävs nog fler dioder i serie.

Tänker mig en med 0.45 V spänningsfall. Du har ju själv mätt frånkopplingsspänningen till ca 12.7 V, så det borde ge 13.1-13.2 som jag vill ha.
Så fort generatorn börjar ladda är det minst 13.9, mestadels 14+ i vår båt, så en tillkopplingsspänning runt 13.7-13.8 V borde bli utmärkt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev skeppparn:

Ja, precis. Jag mäter 3 ohm och har alltså ledning🤔

Om du bryter strömmen till relät (koppla loss minuskabeln), får du fortfarande ledning mellan pluspolerna?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Om du bryter strömmen till relät (koppla loss minuskabeln), får du fortfarande ledning mellan pluspolerna?

Japp. Fast 5 ohm nu…

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev skeppparn:

Japp. Fast 5 ohm nu…

Är du helt säker på att det inte finns nån annan väg för "plus" i båten? Nån liten kabel nånstans som råkar leda förbi?


Om du kopplar bort en av ledarna från reläts poler kan du eliminera den felkällan.

 

Edited by raol
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev skeppparn:

Japp. Fast 5 ohm nu…

Är reläet HELT frånkopplat när du mäter? Alltså, om du mäter utan pluskablarna anslutna, har du fortfarande kontakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Är reläet HELT frånkopplat när du mäter? Alltså, om du mäter utan pluskablarna anslutna, har du fortfarande kontakt?

När jag kopplar loss reläet helt från både plus och minuspol så har jag ingen kontakt men så snart jag kopplar på pluspolen så är det kontakt igen…

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev raol:

Är du helt säker på att det inte finns nån annan väg för "plus" i båten? Nån liten kabel nånstans som råkar leda förbi?


Om du kopplar bort en av ledarna från reläts poler kan du eliminera den felkällan.

 

Ja, jag gjorde just detta och mäter jag bara över reläet så är det stendött som förväntat men så snart jag kopplar in den på pluspolen så är det kontakt igen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan även mäta spänning mellan plus på förbrukarbatteriet och jordpunkten på motorblocket. Dessa borde ju vara separerade. Detta är skumt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev skeppparn:

Jag kan även mäta spänning mellan plus på förbrukarbatteriet och jordpunkten på motorblocket. Dessa borde ju vara separerade. Detta är skumt.

Hej,

 

Nej det är nog i sin ordning då jord (minus) inte är separerade utan bara plus.

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså...

Steg 1:
Om du har relät helt utan nån inkoppling, pluspolerna "tomma" och minuskabeln frånkopplad, och du mäter motståndet mellan reläts två pluspoler, är det maximalt motstånd då, eller leder den lite?

Steg 2:
Koppla in minuskabeln och startbatterisidans pluskabel, men lämna andra sidan tom.
Kan du mäta nån ledningsförmåga nu mellan reläts pluspoler (inga andra punkter, utan enbart på relät!)?

Steg 3:
Om du mäter mellan de två pluskablarna (förbrukarbankens och startbatteriets), utan relät, får du ledning då, eller är det maximalt motstånd?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev skeppparn:

Ja, jag gjorde just detta och mäter jag bara över reläet så är det stendött som förväntat men så snart jag kopplar in den på pluspolen så är det kontakt igen

Det låter som du har tjyvström någonstans. Något annat än reläet kopplar också ihop förbrukaren och startbatteriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev raol:

Alltså...

Steg 1:
Om du har relät helt utan nån inkoppling, pluspolerna "tomma" och minuskabeln frånkopplad, och du mäter motståndet mellan reläts två pluspoler, är det maximalt motstånd då, eller leder den lite?

Steg 2:
Koppla in minuskabeln och startbatterisidans pluskabel, men lämna andra sidan tom.
Kan du mäta nån ledningsförmåga nu mellan reläts pluspoler (inga andra punkter, utan enbart på relät!)?

Steg 3:
Om du mäter mellan de två pluskablarna (förbrukarbankens och startbatteriets), utan relät, får du ledning då, eller är det maximalt motstånd?

1. Nej, ingen kontakt

2. Nej, ingen kontakt

3. Här är det ledning! Vad i hela friden… Förbrukarbatteriets pluskabel är ju frånkopplat t o m. När jag kopplade bort minuskabeln också så blev det stendött. Det är nån knaskoppling nånstans (Disclaimer: köpte båten för en månad sen 😁)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev skeppparn:

1. Nej, ingen kontakt

2. Nej, ingen kontakt

3. Här är det ledning! Vad i hela friden… Förbrukarbatteriets pluskabel är ju frånkopplat t o m. När jag kopplade bort minuskabeln också så blev det stendött. Det är nån knaskoppling nånstans (Disclaimer: köpte båten för en månad sen 😁)

Nå, men då är ju relät som det ska. Nu får du jaga dolda ledningsvägar!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev raol:

Nå, men då är ju relät som det ska. Nu får du jaga dolda ledningsvägar!

 

Ja! Tack för hjälpen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är landströmmen och därmed en batteriladdare med flera utgångar inkopplad skulle du kunna få liknande fenomen

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev MrMe:

Är landströmmen och därmed en batteriladdare med flera utgångar inkopplad skulle du kunna få liknande fenomen

Hej! Den har ingen landström och ingen laddare inkopplad. Det här är märkligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske är någon grundläggande kunskap jag saknar eller så är det fel på batterierna. När jag kopplar ihop minuspolerna med startkablar och mäter resistans mellan pluspolerna får jag ledning enligt bilden. Vad mäter jag egentligen? Det går runt i huvet 😵💫

C1341E9A-6D5E-4145-B863-F2939E01514F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...