Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skeppparn

Skiljerelä Mäta

Rekommendera Poster

Hej!

Har installerat ett skiljerelä från biltema i min segelbåt. Jag är lite fundersam på om/hur det funkar. Batterierna är gamla och inte tip top, de ligger på en spänning på ca 12,6 V. I specifikationen för reläet står det att det ska kopplas ifrån vid 12,8 V. När jag mäter motstånd mellan pluspolerna på batterierna så borde de inte ha kontakt enligt min amatörelektrikerhjärna men det har de alltså. Multimetern säger att här finns resistans, alltså kontakt. När jag sätter igång kylen däremot så går resistansen långsamt upp till 200 ohm och sen står det OD, alltså ingen kontakt. Men i min värld borde de inte ha kontakt alls med så låg spänning. Jag har dubbel/trippelkollat att jag kopplat rätt sladd på kontakterna i reläet. Kan någon förklara? Mäter jag på fel sätt? 

 

image.jpg

Redigerad av skeppparn
Bildbyte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser dioden som indikerar att relät har kopplat ihop batterierna?

 

Välkommen till MG!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Lyser dioden som indikerar att relät har kopplat ihop batterierna?

 

Välkommen till MG!

 

Har du kopplat rätt? det är en röd färgmarkering på den ena anslutningsskruven, denna skall vara ansluten till startbatteriet, dit även generatorn är ansluten...  (det är på denna anslutning som skiljereläet känner av spänningen).

 

Om du kopplat fel händer det ingenting, batterierna blir aldrig ihopkopplade, om du nu inte ansluter en laddare eller solcellsregulator till förbrukarbanken...

 

Det är alltså så att när spänningen mellan den rödmarkerade anslutningen och den klena svarta minuskabeln överskrider 13,3 volt som relät drar, och kopplar bort vid 12,8 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat extra noga att jag har kopplat rätt. Den rödmarkerade går till startsidan.

Det har inte tänts någon diod… Den är ju bara en svart låda. Är det skillnad på äldre och nyare utföranden…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Lyser dioden som indikerar att relät har kopplat ihop batterierna?

 

Välkommen till MG!

 

Tack!

Nej, jag ser ingen diod någonstans… Får kolla när jag är i båten igen…

Redigerad av skeppparn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25-219_xl_1.jpg.378dab27cb3a18a564c28b204bc2f24c.jpg

 

Den röda lysdioden ser på bilden ut som en svart prick, till vänster om texten "IP 67".

Jag vet inte om det funnits någon äldre variant, jag har några stycken i olika applikationer ombord, inköpta vid olika tillfällen, och dom ser ju likadana ut.

 

Hursomhelt är detta en väldigt bra och prisvärd skiljerelä, jag tror att flertalet av debattörerna på detta forum håller med om det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

25-219_xl_1.jpg.378dab27cb3a18a564c28b204bc2f24c.jpg

 

Den röda lysdioden ser på bilden ut som en svart prick, till vänster om texten "IP 67".

Jag vet inte om det funnits någon äldre variant, jag har några stycken i olika applikationer ombord, inköpta vid olika tillfällen, och dom ser ju likadana ut.

 

Hursomhelt är detta en väldigt bra och prisvärd skiljerelä, jag tror att flertalet av debattörerna på detta forum håller med om det.

Aha! Ska kolla detta. Den antas börja lysa vid laddning, alltså? T ex om jag startar motorn. 
Lite av min fråga gäller ju också hur jag mäter på rätt sätt. Sugen på att lära helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät är nog bra, ska själv installera ett inom kort, men spänningarna den öppnar och stänger vid är dåligt valda. Alldeles för låga. Borde koppla in vid typ 13.8-14.0 V och koppla från vid 13.1-13.2 V.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Relät är nog bra, ska själv installera ett inom kort, men spänningarna den öppnar och stänger vid är dåligt valda. Alldeles för låga. Borde koppla in vid typ 13.8-14.0 V och koppla från vid 13.1-13.2 V.

 

Tänkte lite lika och satte en diod på sense-kabeln. Ska man upp i de spänningarna du vill ha krävs nog fler dioder i serie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

25-219_xl_1.jpg.378dab27cb3a18a564c28b204bc2f24c.jpg

 

Den röda lysdioden ser på bilden ut som en svart prick, till vänster om texten "IP 67".

Jag vet inte om det funnits någon äldre variant, jag har några stycken i olika applikationer ombord, inköpta vid olika tillfällen, och dom ser ju likadana ut.

 

Hursomhelt är detta en väldigt bra och prisvärd skiljerelä, jag tror att flertalet av debattörerna på detta forum håller med om det.

Se där!

41F89089-67DA-4C2D-9019-7A71905F2C25.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår fortfarande inte varför jag får resistans mellan pluspolerna när reläet är frånkopplat/dioden inte lyser. Är det inte just det här som reläet ska göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev skeppparn:

Men jag förstår fortfarande inte varför jag får resistans mellan pluspolerna när reläet är frånkopplat/dioden inte lyser. Är det inte just det här som reläet ska göra?

Resistansen borde vara oändligt hög när relät kopplat från. Menar du att du får ledning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Resistansen borde vara oändligt hög när relät kopplat från. Menar du att du får ledning?

 

Ja, precis. Jag mäter 3 ohm och har alltså ledning🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänkte lite lika och satte en diod på sense-kabeln. Ska man upp i de spänningarna du vill ha krävs nog fler dioder i serie.

Tänker mig en med 0.45 V spänningsfall. Du har ju själv mätt frånkopplingsspänningen till ca 12.7 V, så det borde ge 13.1-13.2 som jag vill ha.
Så fort generatorn börjar ladda är det minst 13.9, mestadels 14+ i vår båt, så en tillkopplingsspänning runt 13.7-13.8 V borde bli utmärkt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev skeppparn:

Ja, precis. Jag mäter 3 ohm och har alltså ledning🤔

Om du bryter strömmen till relät (koppla loss minuskabeln), får du fortfarande ledning mellan pluspolerna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Om du bryter strömmen till relät (koppla loss minuskabeln), får du fortfarande ledning mellan pluspolerna?

Japp. Fast 5 ohm nu…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev skeppparn:

Japp. Fast 5 ohm nu…

Är du helt säker på att det inte finns nån annan väg för "plus" i båten? Nån liten kabel nånstans som råkar leda förbi?


Om du kopplar bort en av ledarna från reläts poler kan du eliminera den felkällan.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev skeppparn:

Japp. Fast 5 ohm nu…

Är reläet HELT frånkopplat när du mäter? Alltså, om du mäter utan pluskablarna anslutna, har du fortfarande kontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Är reläet HELT frånkopplat när du mäter? Alltså, om du mäter utan pluskablarna anslutna, har du fortfarande kontakt?

När jag kopplar loss reläet helt från både plus och minuspol så har jag ingen kontakt men så snart jag kopplar på pluspolen så är det kontakt igen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Är du helt säker på att det inte finns nån annan väg för "plus" i båten? Nån liten kabel nånstans som råkar leda förbi?


Om du kopplar bort en av ledarna från reläts poler kan du eliminera den felkällan.

 

Ja, jag gjorde just detta och mäter jag bara över reläet så är det stendött som förväntat men så snart jag kopplar in den på pluspolen så är det kontakt igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan även mäta spänning mellan plus på förbrukarbatteriet och jordpunkten på motorblocket. Dessa borde ju vara separerade. Detta är skumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev skeppparn:

Jag kan även mäta spänning mellan plus på förbrukarbatteriet och jordpunkten på motorblocket. Dessa borde ju vara separerade. Detta är skumt.

Hej,

 

Nej det är nog i sin ordning då jord (minus) inte är separerade utan bara plus.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså...

Steg 1:
Om du har relät helt utan nån inkoppling, pluspolerna "tomma" och minuskabeln frånkopplad, och du mäter motståndet mellan reläts två pluspoler, är det maximalt motstånd då, eller leder den lite?

Steg 2:
Koppla in minuskabeln och startbatterisidans pluskabel, men lämna andra sidan tom.
Kan du mäta nån ledningsförmåga nu mellan reläts pluspoler (inga andra punkter, utan enbart på relät!)?

Steg 3:
Om du mäter mellan de två pluskablarna (förbrukarbankens och startbatteriets), utan relät, får du ledning då, eller är det maximalt motstånd?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev skeppparn:

Ja, jag gjorde just detta och mäter jag bara över reläet så är det stendött som förväntat men så snart jag kopplar in den på pluspolen så är det kontakt igen

Det låter som du har tjyvström någonstans. Något annat än reläet kopplar också ihop förbrukaren och startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Alltså...

Steg 1:
Om du har relät helt utan nån inkoppling, pluspolerna "tomma" och minuskabeln frånkopplad, och du mäter motståndet mellan reläts två pluspoler, är det maximalt motstånd då, eller leder den lite?

Steg 2:
Koppla in minuskabeln och startbatterisidans pluskabel, men lämna andra sidan tom.
Kan du mäta nån ledningsförmåga nu mellan reläts pluspoler (inga andra punkter, utan enbart på relät!)?

Steg 3:
Om du mäter mellan de två pluskablarna (förbrukarbankens och startbatteriets), utan relät, får du ledning då, eller är det maximalt motstånd?

1. Nej, ingen kontakt

2. Nej, ingen kontakt

3. Här är det ledning! Vad i hela friden… Förbrukarbatteriets pluskabel är ju frånkopplat t o m. När jag kopplade bort minuskabeln också så blev det stendött. Det är nån knaskoppling nånstans (Disclaimer: köpte båten för en månad sen 😁)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev skeppparn:

1. Nej, ingen kontakt

2. Nej, ingen kontakt

3. Här är det ledning! Vad i hela friden… Förbrukarbatteriets pluskabel är ju frånkopplat t o m. När jag kopplade bort minuskabeln också så blev det stendött. Det är nån knaskoppling nånstans (Disclaimer: köpte båten för en månad sen 😁)

Nå, men då är ju relät som det ska. Nu får du jaga dolda ledningsvägar!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

Nå, men då är ju relät som det ska. Nu får du jaga dolda ledningsvägar!

 

Ja! Tack för hjälpen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är landströmmen och därmed en batteriladdare med flera utgångar inkopplad skulle du kunna få liknande fenomen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MrMe:

Är landströmmen och därmed en batteriladdare med flera utgångar inkopplad skulle du kunna få liknande fenomen

Hej! Den har ingen landström och ingen laddare inkopplad. Det här är märkligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är någon grundläggande kunskap jag saknar eller så är det fel på batterierna. När jag kopplar ihop minuspolerna med startkablar och mäter resistans mellan pluspolerna får jag ledning enligt bilden. Vad mäter jag egentligen? Det går runt i huvet 😵💫

C1341E9A-6D5E-4145-B863-F2939E01514F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...