Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Algot_R

Upptagning med kran eller trailer.

Rekommendera Poster

Jag har alltid tagit upp min båt med hjälp av en kran. Men det är ju dyrt och lite besvärligt att passa tid. Nu funderar jag på att ta upp den på trailern. Sjösättning har jag alltid gjort själv med trailern. Trailern är dock inte byggd för att ta upp båten - det finns inga hjul eller skenor.

Aktra stöttan måste fällas bort. Fören borde vara lätt att passa in och så kan man säkra med ett spännband.  Sedan får man stå i vattnet och försöka passa in aktern.

En anledning att jag inte vill bekosta en kran är att jag tänker sälja båten och helst inte behöva ta upp den. Men när isen lägger sig vill nog ingen köpa den!

Hur gör ni som har likande båtar?

 

 

20200609_112600.jpg

IMG_0023.JPG

IMG_0025.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att ta upp den en dag när det blåser rakt från bryggan intill rampen, så kan du enkelt bara ha en lina till aktern och stå på bryggan för att justera aktern i sidled. Så en person till som vevar upp den framifrån.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Om du väljer att ta upp den en dag när det blåser rakt från bryggan intill rampen, så kan du enkelt bara ha en lina till aktern och stå på bryggan för att justera aktern i sidled. Så en person till som vevar upp den framifrån.

 

Funkar även bra med vind från andra hållet om medhjälparen har en båtshake.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Funderar på att sätta dit små vingar på skenorna där båten ligger så att den ska ha lättare att komma rätt. Hur stora bör de vara för att göra nytta?

Och nu har jag fått låna vadarbyxor så att jag kan gå i vattnet! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit upp båten! Tyvärr lyckades vi inte få den tillräckligt långt fram så trailern blev baktung. Men nu är båten inne i båthuset. Hoppas få den såld nästa sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...