Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
beifeldtarn92

Traila båten, problem?

Rekommendera Poster

Godkväll! 

 

Tänkte höra med er som trailar mycket, inväntar ny båt. Ekipaget kommer väga 1100kg och är sugen på en Subaru outback 2020, men hurpass mycket hästkrafter krävs för att rampa båt i lite brantare ramper om jag stöter på någon.

 

Den drivs med 169 bensinhästar, (automat) ska ha rätt bra fyrhjulsdrift. Går från en äldre diesel med 200hk och fyrhjulsdrift, vore tråkigt om jag fick problem för att bilen är för klen eller att man skadar växellåda eller dylikt.

 

Vet inte om frågan är en "hur långt är ett snöre" men kanske finns någon som rampar med liknande bil? :) 

 

Jag rampar inte på dom brantaste ramperna just nu, men händer ju att man letar nytt fiskevatten. 

 

Vet inte ens om mitt ekipage anses tungt, och bilen får ju enligt spec dra betydligt mer men blir väl lite andra krafter när man ska ha upp en båt misstänker jag 😅

 

Ha en fin kväll! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett snöre är tillräckligt långt eller för kort. Effekten i din tilltänkta bil räcker till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Subaru är suveräna bilar men jag gillar inte de nyare utan vill ha lite äldre än den du tänkt. Med en automat är det inga som helst problem, tycker du det känns obehagligt så lägg i lågväxel och ställ växelväljaren på ettan eller tvåan och sedan yankee körning. Gasa lugnt och försiktigt inga höga varv.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilen får väl dra 2000 kg så det borde gå alldeles utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som helst med fyrhjulsdrift är bättre än utan. Hade tidigare den gamla grand vitaran och så länge båt+trailer inte vägde väldigt mycket mer än bilen så funkade det bra överallt. Men när vi skulle sjösätta en polares stora amerikanska flytetyg så var jag rätt glad att det fanns stopp på rampen för då vägde den lite för lätt.

Själv hade vi en kabinbåt på 1.5t plus kärra och det var inget problem med vitaran, Volvo V50 med bara framhjulsdrift funkar men det tar lite på kopplingen :).

 

Om jag fattar google rätt ska outbacken väga ca 1600 så på en ramp med fast underlag borde du kunna hantera det och en hel del mera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...