Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hybrid

Köpa båt med TAMD40B?

Rekommendera Poster

Vågar man det? Den ska starta snällt och inte svartryka (tveksam där, de brukar köla en smula)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det är ju en väldigt gammal motor men är den väl underhållen så.
Vad är det för båt motorn sitter i?
Kolla driftstimmarna, fråga om /när turbon byttes och spridarna renoverades samt om några större jobb har gjorts och när det gjordes, t.ex rengöring av värmeväxlare, oljekylare och laddluftkylaren.
Finns ingen dokumentation på underhåll mer än oljebyte tycker jag att man ska betrakta en såpass gammal motor som ett renoveringsobjekt, beroende på driftstimmarna då.
Men packningar torkar och turbon kan rosta även om driftstimmarna är få.
Och se till att motorn inte är varmkörd före du kollar på den, varmkör ordentligt  och kolla att det finns kraft och att motorn inte ryker svart när den belastas.
Sen tycker jag att man ska göra ett kort fullgastest på i varje fall 15-30 sek för att se om motorn orkar varva ut och att tempen inte skenar.
Jag vet att många inte håller med mig här men pallar inte motorn 30 sek på fullt anser jag inte att den är frisk. Jag kör alltid mina egna motorer på fullvarv kortare stunder med jämna mellanrum och skulle även låta en eventuell köpare göra det, när jag är med givetvis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är på inget sätt någon motorexpert men har precis köpt en båt med två stycken AD40b så uppenbarligen finns det några som vågar 🙂

 

Om vi börjar med fördelar:

- Konstruktionen är mycket enkel på AD40b och eftersom Volvo valde att behålla grundmotorn i väldigt många år (AD40, 41, KAD42, 43,44,300) så är den nog även att betrakta som tämligen stabil som plattform också

- Skruvar man lite själv eller tar hjälp av folk utanför de traditionella båtvarven är maskinerna väldigt lättmekade och du kommer långt med en hylsnyckelsats och sunt förnuft

- I AD40 har man bara "plockat ut" 165Hk vilket får anses väldigt lite och bör ge en skaplig livslängd

- Inga konstigheter som kompressor eller elektronik utan enklast möjliga konstruktion

 

Nackdelar:

- Motorn är gammal. Att få tag på en AD40 där man har järnkoll på servicehistorik under 40 år är nog att hoppas på för mycket. Precis som när man tittar på en gammal båt så är förmodligen ägaren den man verkligen ska syna i sömmarna. En pedant ägare som skött om sin bebis är naturligtvis att föredra framför någon som bara vill åka båt.

- Till skillnad från efterträdarna kräver AD40 att man glöder motorn innan start. Inget problem i sig men inte lika bekvämt som t.ex. en KAD där du bara vrider på nyckeln

- Saker kommer gå sönder. Även om motorn kan hålla i många år till så kommer det bli byten av turbo, generator, spridare m.m. - det ingår liksom i att hålla liv i gamla grejer

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järnkoll på historiken behöver man inte ha men kan inte säljaren säga att något är utbytt eller renoverat på en motor med över 2000 timmar så är den att betrakta som renoveringsobjekt och då ska priset vara därefter.
Har motorn fått en dokumenterad genomgång med nya kolvar och foder och annat bytt så är ju köpet säkrare, och TS frågeställning var ju just "om han vågar det" :)
Annars ska man ju vara beredd på att i stort sett vad som helst kan hända även om man kan ha tur och motorn bara tuffar på.
Här är det ju också skillnad på om motorn sitter i en halvplanande båt som körs lite fortare ofta och då får jobba hårdare eller om den lever ett lättare liv i 2000 varv och 7 knop.
Jag antar att motorn inte sitter i planande båt eftersom det står TAMD40?

Vi köpte vår båt billigt med inställningen att motorerna, två AD31 behövde översyn och nu har de varit ur och fått en genomgång och mycket nytt allt eftersom men detta fanns ju hela tiden med i tanke och budget.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-28 vid 19:44 skrev Hybrid:

Vågar man det?

5 timmar sedan skrev Makro:

man ska betrakta en såpass gammal motor som ett renoveringsobjekt

Helt riktigt. AQAD40B/TAMB40B tillverkades 1982-1986 och det finns nog inga exemplar som inte är i behov av renovering 40 år senare oavsett användningsområde (om den nu inte stått i vila i ett förråd i 40 år...). Har den gått snällt i deplacementsfart kanske den har klarat sig hittills, men har den gått planande kanske den är på väg in på sin andra överhalning.

 

Vad är motorn värd? Tja, troligen inte mer än vad den kan vara värd som bytesstomme. Därför bör båten prissättas utifrån detta.

 

Hur som så är det precis så som många säger att stommen till 40-motorerna är skottsäker. Motorn är mycket enkel, och även lärorik, att skruva med. Finns ett flertal mekaniker som klarar 40-motorn med bravur, inte alls nödvändigt att vända sig till en marina eller VP-verkstad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämde träff med säljaren men var på plats 1 timma innan utsatt tid och höll koll på säljarens pyssel med att få igång maskin innan vi skulle komma, det var intressant. Blev ingen båt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybrid:

Stämde träff med säljaren men var på plats 1 timma innan utsatt tid och höll koll på säljarens pyssel med att få igång maskin innan vi skulle komma, det var intressant. Blev ingen båt.

Smart tänkt! 👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...