Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Rolle85

Smörja gasreglage Mercury

Rekommendera Poster

Hur smörjer man gasregalet på en Mercury 2002 med 125hk.

smörjer jag från motorsidan eller reglage sidan och vad?

 

FA89D7C4-4F37-402C-BBFD-473EC026EC45.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, detta gjorde jag för ett tag sedan. Plockade isär reglaget så att änden på wiren var fri. Därefter tejpade jag på en liten tratt (eller en lite grövre slang) som jag trätt över wiren. Det skall alltså sluta tätt. Sedan fyllde jag på med smörja i tratten som då kan sippra ned på insidan av wirehöljet. Har du möjlighet att hänga upp wire och tratt så låt det stå till det kommer ut smörja i andra änden. Har du inte den tiden så trä en plastpåse över tratten (som en ballong) och pressa ned smörjmedlet.

 

Helt oförståeligt? Titta här: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Dyknicke:

Hej, detta gjorde jag för ett tag sedan. Plockade isär reglaget så att änden på wiren var fri. Därefter tejpade jag på en liten tratt (eller en lite grövre slang) som jag trätt över wiren. Det skall alltså sluta tätt. Sedan fyllde jag på med smörja i tratten som då kan sippra ned på insidan av wirehöljet. Har du möjlighet att hänga upp wire och tratt så låt det stå till det kommer ut smörja i andra änden. Har du inte den tiden så trä en plastpåse över tratten (som en ballong) och pressa ned smörjmedlet.

 

Helt oförståeligt? Titta här: 

 

Det känns enklare att avnända tex. en sån här för att trycka i smörjmedlet i höljet, men det behövs troligtvis lite grövre slang:

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

 

sp.jpg

 

Förövrigt tycker jag det är lite konstigt att reglagekablarna inte har någon form av smörjnipplar, det hade ju underlättat ganska mycket

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...