Jump to content
Tuesday 29 November 2022
Cosmo

Kostnad för underhåll av motor?

Recommended Posts

5 hours ago, Capitan said:

 

Om du tror att det går att göra service på en motor/drev D6/DPH samt byte av bälgar på 2-3 timmar så är du helt ute och cyklar

Att du skulle få alla filter, oljor, anoder och bälgar mm till en D6/DPH för 2000-3000kr stämmer inte heller så bra med verkligheten...

 

Det kanske inte är möjligt. Jag vet inte men om en vanlig service tar längre tid så är det något som är riktigt fel. Byta filter och olja på motorn borde inte vara speciellt komplicerat. Gissningsvis suger man ut oljan när den är varm och sedan byter man filter och häller i ny. Kan säkert finnas 2-3 filter för bränslet och så är det troligen ett för luft. Det tycker man att en välutbildad tekniker skall klara på en timme. 

Sen skall det säkert läsas felkoder och eventuellt justera ventiler (fast det behöver man knappast varje år). Fylla glykol o kylkretsen tar också en liten stund. Bälgbytet kan jag tänka mig är besvärligt (har bara gjort det på S och 280 drev) men det görs inte varje år. Tror jag bytte bälg på under 3 timmar själv första gången jag gjorde jobbet men det kanske är än besvärligare på nyare drev.

Hur som helst är det orimligt dyrt, tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Och, klart att en bensinmotor som varvar 6000 rpm och väger 30% av en motsvarande diesel slits mer än en diesel som varvar 3500 tänker jag.

Jag köpte en större motor än jag behövde för att kunna marscha på 3000-3300 rpm, så då borde den inte slitas så mycket? 
 

Varför slits en motor mer om den väger mindre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Varför slits en motor mer om den väger mindre?

Har inga belägg alls för det. Är mer en känsla.

Tänker på alla gamla, tunga motorer i äldre bilar som håller länge om de sköts rätt.

Sen spelar det nog en viss roll med godstjockleken när grejer börjar rosta.

Ungefär så tänkte jag - men kan ju ha fel förstås.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inga belägg alls för det. Är mer en känsla.

Tänker på alla gamla, tunga motorer i äldre bilar som håller länge om de sköts rätt.

Aha, okej. Jag låter någon annan uttala sig om det är rimligt. Jag trodde hållbarheten berodde mer på att gamla motorer var mer mekaniska än digitala, dvs tekniskt okomplicerade med färre avancerade komponenter som pajar, och därmed mer hållbara (men avsevärt mindre miljövänliga/bränslesnåla). Det har jag inte heller några belägg för.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
31 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inga belägg alls för det. Är mer en känsla.

Tänker på alla gamla, tunga motorer i äldre bilar som håller länge om de sköts rätt.

Sen spelar det nog en viss roll med godstjockleken när grejer börjar rosta.

Ungefär så tänkte jag - men kan ju ha fel förstås.

Godstjocklek är en del, men blandningen av material i nyare motorer är ett annat problem. Dels på grund av korrosionsproblem som bildas när man blandar material men också därför att olika metaller rör sig olika mycket när dom blir varma vilket skapar tätningsbekymmer ex. vis mellan gjutjärnsmotorblock och aluminiumtopp.

Edited by Rascal
.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om trycket i cylindrarna är samma kommer en motor med tunnare godstjocklek runt cylindrarna förstås lättare få utmattningssprickor eller akuta överbelastningssprickor, och även nära motorfästen där det kanske "smalnar av" och blir tunnare gods.
Men om viktbesparingen görs på ställen där tryck och belastning är låga, som oljesump och vevhus, så borde det inte påverka livslängden. Korrosion bör man kunna undvika till allra största delen på utsidan. Om man har sötvattenskylning med bra korrosionshämmare i kylarvätskan, och bra motorolja med korrosionshämmare, så bör invändig korrosion inte heller vara ett bekymmer.

En motor kan ju också vara lättare genom att motorblocket är i aluminium i stället för järn, och om allt är dimensionerat korrekt ska livslängden vara samma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Om trycket i cylindrarna är samma kommer en motor med tunnare godstjocklek runt cylindrarna förstås lättare få utmattningssprickor eller akuta överbelastningssprickor, och även nära motorfästen där det kanske "smalnar av" och blir tunnare gods.
Men om viktbesparingen görs på ställen där tryck och belastning är låga, som oljesump och vevhus, så borde det inte påverka livslängden. Korrosion bör man kunna undvika till allra största delen på utsidan. Om man har sötvattenskylning med bra korrosionshämmare i kylarvätskan, och bra motorolja med korrosionshämmare, så bör invändig korrosion inte heller vara ett bekymmer.

En motor kan ju också vara lättare genom att motorblocket är i aluminium i stället för järn, och om allt är dimensionerat korrekt ska livslängden vara samma.

Jag som är en misstänksam typ, tror att dagens motortillverkare har ett annat tänkesätt när det gäller hållbarhet som mer bygger på ekonomiska kalkyler än evigt liv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Rascal:

Jag som är en misstänksam typ, tror att dagens motortillverkare har ett annat tänkesätt när det gäller hållbarhet som mer bygger på ekonomiska kalkyler än evigt liv.

Att dimensionera en motor för evigt liv låter som en mycket dålig idé. Det är väl såna påhitt som gör att gamla inombordare på 10-15 hästar väger närmare 200 kg. Vår inombordare på 23-25 hk väger 85 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev raol:

Att dimensionera en motor för evigt liv låter som en mycket dålig idé. Det är väl såna påhitt som gör att gamla inombordare på 10-15 hästar väger närmare 200 kg. Vår inombordare på 23-25 hk väger 85 kg.

Evigt liv är en dålig ide för den som vill sälja nya motorer med jämna mellanrum men jag skulle gärna ha en sån i min båt.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Rascal:

Evigt liv är en dålig ide för den som vill sälja nya motorer med jämna mellanrum men jag skulle gärna ha en sån i min båt.:)

Jag gillar effektivitet och optimering. Min husgud när det gäller smart konstruktion är Burt Rutan. En mästare på att spara vikt och material där det gick, och grym på att hitta sätt att få en sak att göra flera sakers jobb och på så vis spara vikt och luftmotstånd med bibehållna eller förbättrade egenskaper i övrigt.

Att slänga mer material på problemet är amatörmässigt och slarvigt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Har inga belägg alls för det. Är mer en känsla.

Tänker på alla gamla, tunga motorer i äldre bilar som håller länge om de sköts rätt.

Sen spelar det nog en viss roll med godstjockleken när grejer börjar rosta.

Ungefär så tänkte jag - men kan ju ha fel förstås.

Jag förstår tänket, idag är ju ofta effekten per liter högre och det ger ju en lättare motor i de flesta fall.
Pentas gamla AD41 på 3,6 liter och 200 hk väger ca 450 kg och en Hyundai 200 på 2,2 liter och 200 hk väger 280 kg. Perkins gamla 6:a på 150 hk och 5,8 liter är ju också en redig pjäs på 600 kg  :)

 

Lägre effekt per liter borde ge mindre slitage på cylindrar och kolvar och därmed bättre livslängd.
 

Edited by Makro
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Min Yamaha F225 (bensin) från 2018 kostar "bara" ca 6000 kr/år att serva om jag gör det på auktoriserad firma. Betyder det att man bör satsa på båtar med utombordare istället för att hålla servicekostnaderna nere? Kanske går på ett ut med bränsleförbrukning/kostnad diesel/bensin, vore intressant att veta. Många båtar verkar ju utrustas med (dubbla) utombordare idag.

Jag tänker att det blir svårt att jämföra om man inte väger in storleken på båten. En singelmonterad D6:a sitter oftast i en 28-30 fots båt vilken förmodligen skulle behöva minst 2x225 hk utombordare (se tex nya Aquador 300HT som erbjuder både inom och utombordare) och då går totalkostnaden förmodligen på ett ut. Servicekostnaden något billigare på utombordarna men bränslekostnaden går upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Min Yamaha F225 (bensin) från 2018 kostar "bara" ca 6000 kr/år att serva om jag gör det på auktoriserad firma. 

Var servar du den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Freez:

Jag tänker att det blir svårt att jämföra om man inte väger in storleken på båten. En singelmonterad D6:a sitter oftast i en 28-30 fots båt vilken förmodligen skulle behöva minst 2x225 hk utombordare (se tex nya Aquador 300HT som erbjuder både inom och utombordare) och då går totalkostnaden förmodligen på ett ut. Servicekostnaden något billigare på utombordarna men bränslekostnaden går upp.

Utan att veta gissar jag oxå att försäkringen stiger för två utombodare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev -Torsten-:

Utan att veta gissar jag oxå att försäkringen stiger för två utombodare?

Kommer garanterat vara en stor skillnad till nackdel för utombordarna. En bekant kollade försäkring på en Flipper 900ST med 2 utombordare, den landade på typ 22k........

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev -Torsten-:

Utan att veta gissar jag oxå att försäkringen stiger för två utombodare?

Helt rätt

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Kane:

Var servar du den?

Lillienwalls i Strömma. För övrigt ljög jag visst, kostade tydligen 7849 kr senast. Fy bubblan. Får överväga att göra själv i år, nu när garantin ändå gått ut.

 

Edit: allt det här fina säger Yamaha att man får på auktoriserad service, hoppas det stämmer... https://www.yamaha-motor.eu/content/dam/se-assets1/yms-documents/water/Service_Yamaha_F200_SE.pdf

Edited by Brunnsviken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att själv göra service på sin motor brukar ju inte vara så svårt, om man vet vad man ska göra vill det säga. 
Byter man olja samt olje och bränslefilter och är nöjd med det kanske det inte alltid är korrekt utfört.
Min erfarenhet är att man inte alltid känner till att det t.ex fettas in här och var, som styraxeln på Penta drev samt kontroll av anoder i kyl och avgassystem och annat. Missar man kan det bli dyrt i slutändan.

Så skaffa tillverkarens serviceprogram och verkstadshandbok om det behövs men ofta räcker det att lusläsa manualen, där brukar stå hur motorn ska skötas även om många missar den lättåtkomliga informationen.

Sen kan man ju leja bort tyngre jobb som bälgbyte på drevet och göra det enkla själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...