Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cosmo

Kostnad för underhåll av motor?

Rekommendera Poster

Tjena,

Letar ny båt och behöver göra en seriös kalkyl innan jag bestämmer mig. Båtarna jag kollar på ligger på 8-10 m och ska funka för övernattning, vara hyfsat nya (max 15 år gamla). Är däremot inte låst vid utom/inombordare. Har t ex (i olika storlekar) kollat Nimbus Nova S, Aquador, Saga, Flipper, Uttern m fl.

 

Skulle behöva hjälp från detta eminenta forum att komplettera min kalkyl med vad jag ska räkna på att underhåll av motor kostar. Har fått offert på servicepaket från varv på en av båtarna på listan där motorn är en Penta D6. Där landade service av motor, drev och sköld på 22 000 kr. Är detta en rimlig kostnad när man lejer bort jobbet? Om det är rak axel istället för drev, kan jag då bara ta bort servicekostnaden för drevet? Tillkommer något annat? 

 

Ni med utombordare, vad betalar ni för service?  

 

Funderar också på det här med driftstimmar på motorerna. De flesta jag kollar på ligger på 200-500 timmar, det känns ju lugnt, men när det ligger uppemot 2000 driftstimmar, ska man börja dra öronen åt sig då eller?

 

En fråga till. Dubbla motorer, ska man då räkna dubbel kostnad på servicen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Cosmo:

Där landade service av motor, drev och sköld på 22 000 kr. Är detta en rimlig kostnad när man lejer bort jobbet? Om det är rak axel istället för drev, kan jag då bara ta bort servicekostnaden för drevet? Tillkommer något annat? 

Jag svarade i en annan tråd om mina servicekostnader.

Jag har då rak axel på en D4. Där försvinner kostnaden för drevet men tillkommer service av backslaget, vilket inte brukar vara så dyrt. Drev är i allmänhet mer servicekrävande och betydligt mer stöldbegärliga och, tycker jag, krånglar oftare.

19 minuter sedan skrev Cosmo:

Funderar också på det här med driftstimmar på motorerna. De flesta jag kollar på ligger på 200-500 timmar, det känns ju lugnt, men när det ligger uppemot 2000 driftstimmar, ska man börja dra öronen åt sig då eller?

Min motor har gått ca 1100 timmar på 12 år. Det känns inte speciellt mycket men det som spelar roll är dels hur motorn gått (hårt eller lugnt) och hur den är servad. Så en motor som är dokumenterat välservad skulle jag inte tveka att köpa.

22 minuter sedan skrev Cosmo:

Dubbla motorer, ska man då räkna dubbel kostnad på servicen?

Ja, i det stora hela. Möjligen kan såna saker som kräver torrsättning, där kostnaden slås ut på bägge motorerna, göra kostnaden per motor något lägre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad dyrt...

 

Jag lägger inte ens en fjärdedel av den summan genom gds-arbete.

Sexcylindrig dieselmotor i en båt på (29) 31 fot.

 

Högt räknat, mellan tummen och pekfingret.

oljefilter, bränslefilter, luftfilter, 11 liter olja till motorn, 3,6 liter drevolja (säljs i enlitersflaskor) 1000kr.

Drivremmar (vartannat år) 600 kr.

Drivknutsbälg och avgasbälg 1500 kr (vartannat år)

vatten nästan gratis, glykol 200 kr.

Offeranoder 270 kr.

Propelleraxelfett 100 kr (en tub räcker i flera år)

Kompressorolja, 250 kr, (räcker i flera år)...

Destillerat vatten till batterierna, 50 kr.

Sedan blir det ju alltid litet småprylar, packningar, slangklämmor, skruvar och muttrar, väldigt högt räknat på 500kr.

I våras tillkom reglagevajrar, för 700 kr, men dom skall väl hålla i minst tio år.

 

Bottenfärg omkring 4 liter, 750-900 kr, beroendet på världsmarknadspriset på koppar.

Båtvax, 210 kr

Rubbing 100 kr

Rengöringsmedel till högtryckstvätt, 250 kr, räcker i minst tre år, samt till biltvätt och annat.

Rengöringsmedel ABNET konc. 5 liter 750 kr (räcker i flera säsonger).

 

Upptag med kranbil, transport med densamma x 2 och sjösättning... hemligt.... men säg 9000 kr... så låter det bra.

Vinterförvaring 0 kr.

Ett antal kWh vintertid kanske runt 500 kr, elen har blivit dyr.

Biltransport vintertid mellan hemmet och hamnen inklusive trängselskatt, 0kr

Kostnad för hjälp med vintertäckning, en middag med efterrätt.

Kostnad för hjälp att på våren vika ihop presenningar, kaffe med wienerbröd och "dammsugare".

 

Med andra ord kan man ju tjäna en bra hacka genom att lära sig göra underhållsarbeten på båt och motor själv.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Oj vad dyrt...

Det kostar att ligga på topp! :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Med andra ord kan man ju tjäna en bra hacka genom att lära sig göra underhållsarbeten på båt och motor själv.

Så är det naturligtvis, men jag måste räkna med att tiden inte finns och därmed måste leja bort det. Vill få ihop en kalkyl där jag kan jämföra vad jag landar på med olika alternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cosmo:

Så är det naturligtvis, men jag måste räkna med att tiden inte finns och därmed måste leja bort det. Vill få ihop en kalkyl där jag kan jämföra vad jag landar på med olika alternativ.

Tid är pengar! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Oj vad dyrt...

 

Jag lägger inte ens en fjärdedel av den summan genom gds-arbete.

Sexcylindrig dieselmotor i en båt på (29) 31 fot.

 

Högt räknat, mellan tummen och pekfingret.

oljefilter, bränslefilter, luftfilter, 11 liter olja till motorn, 3,6 liter drevolja (säljs i enlitersflaskor) 1000kr.

Drivremmar (vartannat år) 600 kr.

Drivknutsbälg och avgasbälg 1500 kr (vartannat år)

vatten nästan gratis, glykol 200 kr.

Offeranoder 270 kr.

Propelleraxelfett 100 kr (en tub räcker i flera år)

Kompressorolja, 250 kr, (räcker i flera år)...

Destillerat vatten till batterierna, 50 kr.

Sedan blir det ju alltid litet småprylar, packningar, slangklämmor, skruvar och muttrar, väldigt högt räknat på 500kr.

I våras tillkom reglagevajrar, för 700 kr, men dom skall väl hålla i minst tio år.

 

Bottenfärg omkring 4 liter, 750-900 kr, beroendet på världsmarknadspriset på koppar.

Båtvax, 210 kr

Rubbing 100 kr

Rengöringsmedel till högtryckstvätt, 250 kr, räcker i minst tre år, samt till biltvätt och annat.

Rengöringsmedel ABNET konc. 5 liter 750 kr (räcker i flera säsonger).

 

Upptag med kranbil, transport med densamma x 2 och sjösättning... hemligt.... men säg 9000 kr... så låter det bra.

Vinterförvaring 0 kr.

Ett antal kWh vintertid kanske runt 500 kr, elen har blivit dyr.

Biltransport vintertid mellan hemmet och hamnen inklusive trängselskatt, 0kr

Kostnad för hjälp med vintertäckning, en middag med efterrätt.

Kostnad för hjälp att på våren vika ihop presenningar, kaffe med wienerbröd och "dammsugare".

 

Med andra ord kan man ju tjäna en bra hacka genom att lära sig göra underhållsarbeten på båt och motor själv.

Säger som du: oj va dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte råd att ha en ny bil med fabriksbundna servicekostnader för stämpel i boken. Speciellt inte nu som pensionär. 

Gissar att det skulle bli samma med nyare värstingbåt. 

 

Därför kör jag billiga äldre bilar, likaså en gammal segelbåt, med motor jag begriper mig på. 

 

Å andra sidan om man inte begriper sig på basic-motorer, så blir det nog även då att öppna pluskan. 

 

Har i stort sett gjort allt med bil å båt hela mitt liv, så även i år. 

Skulle dock aldrig gå med dessa datorstyrda tingestar och trippelkamaxlar. 

 

Har heller inget behov av 10 år gammal bil eller nåt. 

Har ett mycket fin båtliv och billigt. 

Ligger nu i startgroparna för en veckolång seglats runt Dalbosjön. 

Kan jag göra över med 10 liter diesel?

 

Har under resans gång planerat in ventiljustering och kontrollering av linjering ev justering. Kolla av olja i backslag mm... 

 

Även dags för översyn av riggen. 

 

Sen tillkommer för min del löpande funktioskontroll av allt ombord. 

Inget jag anlitar någon annan för. 

 

Men visst... Tuta på å kör, köp underhåll och tjänster om du har råd. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mercury 150 4-t, årsmodell 2019. Det betyder att garantin precis nu gått ut och jag börjar göra service själv. Alla delar på motorn som kräver årlig/100h service på Mercuryn är målade knallgula från fabriken. Sen finns det en dekal på motorn exakt vad som ska göras vid 100h och 300h service. Det finns ett par saker som de rekommenderar att en serviceman ska göra, men sen kan resten göras av ägaren. Förra året så gjordes hela service på verkstad och den kostade ca 4000kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Högt räknat, mellan tummen och pekfingret.

oljefilter, bränslefilter, luftfilter, 11 liter olja till motorn, 3,6 liter drevolja (säljs i enlitersflaskor) 1000kr.

Man blir ju lite nyfiken var du köper allt detta med bra kvalité för 1000:-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Submin:

Man blir ju lite nyfiken var du köper allt detta med bra kvalité för 1000:-

Senast köpte jag original bälgar, Orbitrades var väldigt sladdriga.

Diverse filter har jag köpt i ett paket till bra pris, inte original VP men av godkänd kvalitet, sannolikt från samma tillverkare som VP köper ifrån. 

@Makro tipsade om en "lanthandel" där man kan köpa kvalitétsolja i lösvikt, man tar med egna flaskor, där handlar jag nog nästa gång. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Cosmo:

Har fått offert på servicepaket från varv på en av båtarna på listan där motorn är en Penta D6. Där landade service av motor, drev och sköld på 22 000 kr. Är detta en rimlig kostnad när man lejer bort jobbet?

Låter rimligt för en D6 inkl drevservice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Låter rimligt för en D6 inkl drevservice.

nej inte rimligt men troligt B

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bemek:

nej inte rimligt men troligt B

 

Vad är rimligt då på en marinverkstad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-28 vid 15:35 skrev Cosmo:

Tjena,

Letar ny båt och behöver göra en seriös kalkyl innan jag bestämmer mig. Båtarna jag kollar på ligger på 8-10 m och ska funka för övernattning, vara hyfsat nya (max 15 år gamla). Är däremot inte låst vid utom/inombordare. Har t ex (i olika storlekar) kollat Nimbus Nova S, Aquador, Saga, Flipper, Uttern m fl.

 

Skulle behöva hjälp från detta eminenta forum att komplettera min kalkyl med vad jag ska räkna på att underhåll av motor kostar. Har fått offert på servicepaket från varv på en av båtarna på listan där motorn är en Penta D6. Där landade service av motor, drev och sköld på 22 000 kr. Är detta en rimlig kostnad när man lejer bort jobbet? Om det är rak axel istället för drev, kan jag då bara ta bort servicekostnaden för drevet? Tillkommer något annat? 

 

Ni med utombordare, vad betalar ni för service?  

 

Funderar också på det här med driftstimmar på motorerna. De flesta jag kollar på ligger på 200-500 timmar, det känns ju lugnt, men när det ligger uppemot 2000 driftstimmar, ska man börja dra öronen åt sig då eller?

 

En fråga till. Dubbla motorer, ska man då räkna dubbel kostnad på servicen?

Hur lång tid tar en sådan service att utföra? vad ingår i det priset? Upptagning och sjösättning, reservdelar, oljor mm.

 

Det är liksom svårt att säga om priset är rimligt utan att veta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kane:

Vad är rimligt då på en marinverkstad?

Jag antar att @bemek menade att 22 000 är dyrt men att det är vad det kostar. Det kan jag också tycka är en hel del pengar om det handlar om en motor som ska servas (om det är 11 000 för singelmotor är det "bara" ungefär dubbla priset jämfört med min Yamaha F225 från 2018). Kostar det 22 000 att serva en Penta varje säsong så skulle jag vara fundersam över att skaffa en båt med det. Men Yanmar och andra kanske kostar lika mycket, vad vet jag. Nu framgick det inte heller exakt vad som gjordes för 22 000 heller, det kanske var en väldigt grundlig service som inte behövs varje år.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag antar att @bemek menade att 22 000 är dyrt men att det är vad det kostar. 

Men @bemek skrev att inte var rimligt så då måste han väl ha en uppfattning vad som är rimligt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säg 60 motortimmar på en säsong 22k  vilka mer  åkare ,räddningstjänst får betala sådana summor? kanske när man har garantikrav kvar . när det strular trots 22k tar ngn ansvar för produktens svaga punkter eller får man höra det har aldrig hänt förr. (skoda 2017kr/tim)  sista gången. men jag servar som georg men inte riktigt så lågt pris på delar ser jag inte numera . 

rimligt pris nu vet jag inte säkert vad som ingår för 22k. ,säg dubbla pengen mot vad materialet kostar. B som behöver fixa drevet ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-29 vid 15:57 skrev No_jah:

Hur lång tid tar en sådan service att utföra? vad ingår i det priset? Upptagning och sjösättning, reservdelar, oljor mm.

 

Det är liksom svårt att säga om priset är rimligt utan att veta.

Uppskattningsvis tre till fyra timmar om mekanikern är långsam. Om drevet skall plockas av och förvaras inomhus tar det kanske en timma till, och lika lång tid att montera det igen för ett proffs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Uppskattningsvis tre till fyra timmar om mekanikern är långsam. Om drevet skall plockas av och förvaras inomhus tar det kanske en timma till, och lika lång tid att montera det igen för ett proffs.

Då antar jag att allting ingår i det priset, och att reservdelar mm. är omkring två tredjedelar av kostnaden och arbetstiden en tredjedel. 

Annars känns det för dyrt.

 

Men jag antar att jag har fel, för allt som har med båt att göra brukar ju vara alldeles för dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-29 vid 15:57 skrev No_jah:

Hur lång tid tar en sådan service att utföra? vad ingår i det priset? Upptagning och sjösättning, reservdelar, oljor mm.

 

Det är liksom svårt att säga om priset är rimligt utan att veta.

Senaste servicen var jag närvarande vid. Mecken började kl 7 och var klar kl 15 med

en lunchpaus på 40 minuter. Jobbade hela tiden och enligt min bedömning var han inte långsam. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar det 7 timmar för en tränad nekaniker att göra service på en modern motor!

Helt orimligt tycker jag.

Även om man lägger med tid för drev.

 

Byte av olja och filter på motor samt bälgar till drev tycker hag borde gå att göra på 2-3 timmar till en arbetskostnad på ca 4000.

Lägg till 2-3000 för material.

 

Men jag skruvar själv på en gammal motor så jag kanske är helt fel ute. Men mer än så är orimligt!

Inser att jag skall hålla mig till äldre båtar och göra jobbet själv.

 

22000 för service varje år! Hade det gällt min båt kunde hag kört den i 4 år och hoppat serviceen och när 4e året var till ända så tar nån ur den stora bottenpluggen och köper nytt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev FIATX19:

22000 för service varje år!

Det tyckte jag också var magstarkt. Jag visste att (motor)båt var ett dyrt nöje, men med bränslekostnader ovanpå det blir det rätt saftigt. Men det beror väl på hur många andra hobbies och utgifter man har så klart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om en avancerad, kraftfull och driftsäker dieselmotor som idag kostar från 550 000 kr. Att då betala runt 22 000 i service (ink drev) kan inte vara orimligt. (Tänk på att TS hade fått pris inkl drevservice)

 

Hittade några serviceprislistor på nätet:

https://lbv.se/tjanster/motor-och-drevservice/

https://nimbusstockholm.se/wp-content/uploads/2022/03/Prislista-Nimbus-Stockholm-Vinterforvaring-2022.pdf

 

Men man kan ju alltid mecka själv om man kan/vill.

 

Själv kör jag en Mercruiser 4.3 MPI som kostar ca 3500 kr + material.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var spännande! Jag kör idag Mercruiser 4.3 MPI och den är ju lättmekad så jag gör allt själv. Är dock på G att byta båt till större och då lär det bli en modernare diesel, är uppfattningen att man som händig hemmamekare klarar av att serva även en sådan själv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev FIATX19:

Tar det 7 timmar för en tränad nekaniker att göra service på en modern motor!

Helt orimligt tycker jag.

Även om man lägger med tid för drev.

 

Byte av olja och filter på motor samt bälgar till drev tycker hag borde gå att göra på 2-3 timmar till en arbetskostnad på ca 4000.

Lägg till 2-3000 för material.

 

Men jag skruvar själv på en gammal motor så jag kanske är helt fel ute. Men mer än så är orimligt!

Inser att jag skall hålla mig till äldre båtar och göra jobbet själv.

 

22000 för service varje år! Hade det gällt min båt kunde hag kört den i 4 år och hoppat serviceen och när 4e året var till ända så tar nån ur den stora bottenpluggen och köper nytt.

 

Om du tror att det går att göra service på en motor/drev D6/DPH samt byte av bälgar på 2-3 timmar så är du helt ute och cyklar

Att du skulle få alla filter, oljor, anoder och bälgar mm till en D6/DPH för 2000-3000kr stämmer inte heller så bra med verkligheten...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Freez:

Vi pratar om en avancerad, kraftfull och driftsäker dieselmotor som idag kostar från 550 000 kr. Att då betala runt 22 000 i service (ink drev) kan inte vara orimligt. (Tänk på att TS hade fått pris inkl drevservice)

Nej, rimligt är ju relativt. Men det är intressant att nytt och modernt är så dyrt att serva. Det tror jag inte alla är medvetna om, åtminstone inte jag. Undrar om det framgår när man köper en båt.

 

Min Yamaha F225 (bensin) från 2018 kostar "bara" ca 6000 kr/år att serva om jag gör det på auktoriserad firma. Betyder det att man bör satsa på båtar med utombordare istället för att hålla servicekostnaderna nere? Kanske går på ett ut med bränsleförbrukning/kostnad diesel/bensin, vore intressant att veta. Många båtar verkar ju utrustas med (dubbla) utombordare idag.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta görs bälgbyte? Om det är en stor kostnad får man väl ändå dela upp den på de år som går mellan bytena.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Min Yamaha F225 (bensin) från 2018 kostar "bara" ca 6000 kr/år att serva om jag gör det på auktoriserad firma. Betyder det att man bör satsa på båtar med utombordare istället för att hålla servicekostnaderna nere? Kanske går på ett ut med bränsleförbrukning/kostnad diesel/bensin, vore intressant att veta. Många båtar verkar ju utrustas med (dubbla) utombordare idag.

Det är säkert en av anledningarna även om livslängden historiskt sett har varit betydligt sämre för utombordare. Det räknas nog inte heller in i kalkylen på nybåtsköp.

Och, klart att en bensinmotor som varvar 6000 rpm och väger 30% av en motsvarande diesel slits mer än en diesel som varvar 3500 tänker jag. Föredrar ändå dieseln framför bensinare i en inombordare och inombordare framför utombordare i en bo-båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...