Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
coderbob

Hur 30 platser blir 4

Rekommendera Poster

På Käringön gör det ”fina folket” som de vill för de kan ändå inte läsa skyltar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man kan ta hänsyn tid tid på året, beläggningsgrad och förväntad inströmning av båtar. Om vädret är sådant att förtöjning långsidan ger en bättre upplevelse och det är få båtar vid bryggan, så tar jag med en akterförföjning från bojen och förtöjer sedan långsides. Skulle det komma fler båtar så det är risk att det blir trång, så drar jag ut båten och gör en vanlig bojförtöjning. Detta gäller naturligtvis bara om enda anledningen till förbudet mot långsidesförtöjning är att fler båtar ska få plats. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara lägga till mellan bojarna och de längmedliggande båtarna, eller för den delen lägga sig längs med utanpå om det är fullt. Jag menar om inte dom som lägger sig sådär visar hänsyn, varför ska via andra göra det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev pseudonym:

På Käringön gör det ”fina folket” som de vill för de kan ändå inte läsa skyltar.

Obs, budskapen på skrivna skyltar gäller inte för analfabeter!

Skyltar med symboler kan inte tolkas av dyspictolektiker.

 

Sedan brukar det vara något mindre otillåtet med längsides tilläggning på för- och eftersäsongerna, man kan ju fråga hamnvärden, om nu man får tag i en sådan på dessa tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ute på Käringön idag. Anlände ca 11.00. Då hade alla lämnat 😀 5st båtar TOTALT på ALLA gästplatser...

 

Och visst gick där en hamnvärd... Trodde inte mina ögon 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla utom en som låg långsides på utsidan var bara över dagen, på insidan var det tätt med båtar men inte helt fullt. Jag var kvar sist, det var enklare att komma loss i blåsten utan andra båtar i vägen, det är lite bökigt när man är helt själv.

 

Bavarian på bilden tror jag tappade en fender, återfås mot beskrivning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Georg_Ohm said:

Sedan brukar det vara något mindre otillåtet med längsides tilläggning på för- och eftersäsongerna, man kan ju fråga hamnvärden, om nu man får tag i en sådan på dessa tider.

 

De svarade inte i telefon eller på sms under lördag eller söndag. Jag vet fortfarande inte var servicebyggnaden ligger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev coderbob:

 

De svarade inte i telefon eller på sms under lördag eller söndag. Jag vet fortfarande inte var servicebyggnaden ligger.

Om jag inte minns helt galet så ligger den längst ut på andra sidan uppe till höger i bilden där det står WC.

323EA4A5-FDC9-4040-8A6B-3F02AA6709F5.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Om jag inte minns helt galet så ligger den längst ut på andra sidan uppe till höger i bilden där det står WC.

323EA4A5-FDC9-4040-8A6B-3F02AA6709F5.jpeg

Nästan rätt, det är byggnaden mittimellan WC-ikonen och den blå affärs-ikonen längst ner till höger i bild.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Pear4Life:

Va ute på Käringön idag. Anlände ca 11.00. Då hade alla lämnat 😀 5st båtar TOTALT på ALLA gästplatser...

 

Och visst gick där en hamnvärd... Trodde inte mina ögon 😀

Ja, det är nu man skall besöka Käringön, när säsongen sjunger på sista versen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Nästan rätt, det är byggnaden mittimellan WC-ikonen och den blå affärs-ikonen längst ner till höger i bild.

 

Skit samma var man gör det, på WC eller i servicebyggnaden.😂😂😂Bara man hinner fram så…..

Redigerad av pseudonym
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det är nu man skall besöka Käringön, när säsongen sjunger på sista versen.

Ja men precis! 😀 Vi e ALDRIG där under säsong... men en tur på våren och en på sensommaren brukar det bli. 

 

Va inte många båtar ute I söndags.. men det låg ändå ett bra gäng på gullholmen. Gissningsvis är det helt dött på sjön om 2v... 

 

Känns alltid lite vemodigt såhär års... När det närmar sig upptagning. Men vi hoppas på en KANON-september nu! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det är nu man skall besöka Käringön, när säsongen sjunger på sista versen.

Men allvarligt talat, varför är säsongen slut för i princip alla? Väldigt många har ju båtar över 35 fot och kan bo alldeles utmärkt i dom hela året egentligen. Varför ha dom stående på land i nio månader?

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MarkusF:

Men allvarligt talat, varför är säsongen slut för i princip alla? Väldigt många har ju båtar över 35 fot och kan bo alldeles utmärkt i dom hela året egentligen. Varför ha dom stående på land i nio månader?

Tro det eller ej, men det finns båtmänniskor som bara utnyttjar båten kanske sammanlagt 4-5 veckor per år. Eller kanske ännu färre dagar. Lika illa är det med de som har sommarhus utefter kusten.

Jag vet att när jag har sen semester och är på södergående kan det vara direkt spöklikt i kustsamhällena och i gästhamnarna. På Smögenbryggan får man verkligen leta efter en öppen glasskiosk, där det annars finns kanske ett dussin, och vill man ha ett par solbrillor eller någon badleksak får man ge sig in till Kungshamn eller kanske ända till Uddevalla… så illa är det. Alla bodarna där man säljer en massa krafs äro tillbommade.

Å andra sidan kan gästhamnsavgifterna vara rätt låga, om man nöjer sig med en öpplåst toa och en dam- och en herrdusch, ingen tvättstuga, kanske inte ens landström eller vattenslang på sina håll.

 

Undrar föresten om Peterssons krog på Käringön har öppet annat än på helgerna och bara på vardagar för bokade sällskap?

 

GS kör nu efter vintertabell, eller från 1 sept. och det gör väl även Styrsöbolaget, nästa steg är ju istabellen.

 

Häng fram långkalsongerna, dom behövs snart! Det är mindre än fyra månader till jul!

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...