Jump to content
Tuesday 29 November 2022
Boasten

Motor blir varm

Recommended Posts

Tjena.

 

jag har en gammal Suzuki 5hk utombordare.

motorn har fin & kraftig stråle från skvallerhålet... trots det blir motorn väldigt varm.

 

taxlsam för svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla motorer blir ju varma, vad indikerar att din blir för varm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn blir så varm så jag kan steka ägg på den... Jag förstår att en motor blir varm men så vansinnigt varm borde den inte bli.

 

har jag fel?

vad kan jag kontrollera för att säkerställa kylning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ir tempmätare kan vara bra.

Då kan du se hyr varm din motor blir med liknande motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 timmar sedan skrev Boasten:

Motorn blir så varm så jag kan steka ägg på den...

Ägg koagulerar redan vid drygt +60°C och det behövs faktiskt inte så extremt hög värme för att "steka ägg". Kanske lite högre dock än i Top Gun-parodin Hot Shots, där hon i en scen är så "het" att han steker ägg på hennes mage....

 

En liten kämpande utombordare kan alltså med lätthet bli varm så det "går att steka ägg" på den, i synnerhet på den luftkylda delen av cylindern (om man får ägget att stanna kvar där), utan att det nödvändigtvis behöver vara något fel.

 

En tempmätare (eller tempmätning med IR-termometer) som @FIATX19 föreslår är nog lämpligt för att avgöra vilken temp den verkligen håller.

Edited by IngemarE
Top Gun är det ju, inte Top Gear...

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Ägg koagulerar redan vid drygt +60°C och det behövs faktiskt inte så extremt hög värme för att "steka ägg". Kanske lite högre dock än i Top Gun-parodin Hot Shots, där hon i en scen är så "het" att han steker ägg på hennes mage....

 

En liten kämpande utombordare kan alltså med lätthet bli varm så det "går att steka ägg" på den, i synnerhet på den luftkylda delen av cylindern (om man får ägget att stanna kvar där), utan att det nödvändigtvis behöver vara något fel.

 

En tempmätare (eller tempmätning med IR-termometer) som @FIATX19 föreslår är nog lämpligt för att avgöra vilken temp den verkligen håller.

Vilken temp anses vara ok ?

som hobbymekaniker så har jag tidigare iaf kunnat känt på motorn med handen utan problem... nu kan jag inte vara i närheten av motorn med handen, så pass varm är den.

 

jag kan absolut kontrollera tempen med mätare, men vad kan jag mer kontrollera för att säkerställa att den kyler ordentligt?

 

tack för svar & hjälp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Boasten:

Vilken temp anses vara ok ?

som hobbymekaniker så har jag tidigare iaf kunnat känt på motorn med handen utan problem...

Utan att vara expert men som ändå har svårt att låta bli att skriva, skulle jag säga att det bör hålla sig under 100°C på cylindern. Men redan vid +60°C börjar det brännas, så att känna med handen kan vara vanskligt.

 

Men har du tidigare t.o.m. kunnat hålla handen på den så har ju något ändrats.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Utan att vara expert men som ändå har svårt att låta bli att skriva, skulle jag säga att det bör hålla sig under 100°C på cylindern. Men redan vid +60°C börjar det brännas, så att känna med handen kan vara vanskligt.

 

Men har du tidigare t.o.m. kunnat hålla handen på den så har ju något ändrats.

Jag har bara haft motorn i vecka så jag har inte ingen tidigare erfarenhet av just denna motor men generellt från andra motorer har det varit väsentlig skillnad på tempen om motorn har kylt dåligt eller inte...

 

men jag kanske ska nöja mig... den har jättefin stråle från skvallerhålet så impeller fungerar som den ska och jag vet inte vad mer jag kan kontrollera i motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Generellt tycker jag du skall lita på magkänslan. Vet inte hur du skall kontrollera kylningen men bör finnas en termostat. Om den inte öppnar blir motorn varm, kanske för varm men skvallerstrålen borde inte påverkas. Att ta ur termostaten och lägga den i en kastrull med vatten och se vid vilken temperatur den öppnar kan hjälpa i felsökning. Vet dock inte när den skall öppna, men det kanske går att googla.

Edited by FIATX19
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du skvätter några droppar vatten på cylindern och det fräser bort kanske det ger en hint om hur het den är

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla.

 

jag tänkte starta motorn och kolla hur varm skavallerstrålen är etc... men av nån anledning så startar den inte.

jag har gnista och bränsle fram till förgasaren, jag har plockat isär förgasaren och allt såg bra ut, har rengjort m.m.

motorn startar inte heller på startgas, inte ens minsta tändning...

 

jag befarar och tycker  att kompen är dålig och hade jag inte haft igång motorn så nyligen så hade jag varit säker på det.

 

kan överhettning vara anledning/orsak till att kompen blir dålig?

eller ska jag leta efter nån annan orsak?

 

tack för hjälpen, grymt forum detta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

2-takt eller 4-takt?

 

2-takt ska ha oljeinblandning i bränslet. 

Endera rakt i bränsletanken eller via separat oljetank och pump på motorn. 

 

En 4-takt har olja med lämplig nivå i vevhuset (som t ex bilar) 

 

 

- Har du möjligen tankat ren bensin utan olja i en 2-takts motor enligt exemplet ovan? 

 

Då lär det bli ovanligt hett en stund, och därefter ingen komp. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är 2-takt med olja i bensinen.

jag tror den blivit överhettad pga av dålig kylning som denna tråd handlar om från början.

gjorde komptest och mätte upp 4 kg på cylinder 1 och 6 kg på cylinder 2.

 

nu vet inte jag vad värdena borde ligga på men att det skiljer 2 kg är ju inte alls bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad tråden handlar om, tycker jag mig förstå. 

 

Var bara simpla förslag på anledning till just dålig komp.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...