Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boasten

Motor blir varm

Rekommendera Poster

Tjena.

 

jag har en gammal Suzuki 5hk utombordare.

motorn har fin & kraftig stråle från skvallerhålet... trots det blir motorn väldigt varm.

 

taxlsam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer blir ju varma, vad indikerar att din blir för varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn blir så varm så jag kan steka ägg på den... Jag förstår att en motor blir varm men så vansinnigt varm borde den inte bli.

 

har jag fel?

vad kan jag kontrollera för att säkerställa kylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ir tempmätare kan vara bra.

Då kan du se hyr varm din motor blir med liknande motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Boasten:

Motorn blir så varm så jag kan steka ägg på den...

Ägg koagulerar redan vid drygt +60°C och det behövs faktiskt inte så extremt hög värme för att "steka ägg". Kanske lite högre dock än i Top Gun-parodin Hot Shots, där hon i en scen är så "het" att han steker ägg på hennes mage....

 

En liten kämpande utombordare kan alltså med lätthet bli varm så det "går att steka ägg" på den, i synnerhet på den luftkylda delen av cylindern (om man får ägget att stanna kvar där), utan att det nödvändigtvis behöver vara något fel.

 

En tempmätare (eller tempmätning med IR-termometer) som @FIATX19 föreslår är nog lämpligt för att avgöra vilken temp den verkligen håller.

Redigerad av IngemarE
Top Gun är det ju, inte Top Gear...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Ägg koagulerar redan vid drygt +60°C och det behövs faktiskt inte så extremt hög värme för att "steka ägg". Kanske lite högre dock än i Top Gun-parodin Hot Shots, där hon i en scen är så "het" att han steker ägg på hennes mage....

 

En liten kämpande utombordare kan alltså med lätthet bli varm så det "går att steka ägg" på den, i synnerhet på den luftkylda delen av cylindern (om man får ägget att stanna kvar där), utan att det nödvändigtvis behöver vara något fel.

 

En tempmätare (eller tempmätning med IR-termometer) som @FIATX19 föreslår är nog lämpligt för att avgöra vilken temp den verkligen håller.

Vilken temp anses vara ok ?

som hobbymekaniker så har jag tidigare iaf kunnat känt på motorn med handen utan problem... nu kan jag inte vara i närheten av motorn med handen, så pass varm är den.

 

jag kan absolut kontrollera tempen med mätare, men vad kan jag mer kontrollera för att säkerställa att den kyler ordentligt?

 

tack för svar & hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Boasten:

Vilken temp anses vara ok ?

som hobbymekaniker så har jag tidigare iaf kunnat känt på motorn med handen utan problem...

Utan att vara expert men som ändå har svårt att låta bli att skriva, skulle jag säga att det bör hålla sig under 100°C på cylindern. Men redan vid +60°C börjar det brännas, så att känna med handen kan vara vanskligt.

 

Men har du tidigare t.o.m. kunnat hålla handen på den så har ju något ändrats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Utan att vara expert men som ändå har svårt att låta bli att skriva, skulle jag säga att det bör hålla sig under 100°C på cylindern. Men redan vid +60°C börjar det brännas, så att känna med handen kan vara vanskligt.

 

Men har du tidigare t.o.m. kunnat hålla handen på den så har ju något ändrats.

Jag har bara haft motorn i vecka så jag har inte ingen tidigare erfarenhet av just denna motor men generellt från andra motorer har det varit väsentlig skillnad på tempen om motorn har kylt dåligt eller inte...

 

men jag kanske ska nöja mig... den har jättefin stråle från skvallerhålet så impeller fungerar som den ska och jag vet inte vad mer jag kan kontrollera i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt tycker jag du skall lita på magkänslan. Vet inte hur du skall kontrollera kylningen men bör finnas en termostat. Om den inte öppnar blir motorn varm, kanske för varm men skvallerstrålen borde inte påverkas. Att ta ur termostaten och lägga den i en kastrull med vatten och se vid vilken temperatur den öppnar kan hjälpa i felsökning. Vet dock inte när den skall öppna, men det kanske går att googla.

Redigerad av FIATX19
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skvätter några droppar vatten på cylindern och det fräser bort kanske det ger en hint om hur het den är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

 

jag tänkte starta motorn och kolla hur varm skavallerstrålen är etc... men av nån anledning så startar den inte.

jag har gnista och bränsle fram till förgasaren, jag har plockat isär förgasaren och allt såg bra ut, har rengjort m.m.

motorn startar inte heller på startgas, inte ens minsta tändning...

 

jag befarar och tycker  att kompen är dålig och hade jag inte haft igång motorn så nyligen så hade jag varit säker på det.

 

kan överhettning vara anledning/orsak till att kompen blir dålig?

eller ska jag leta efter nån annan orsak?

 

tack för hjälpen, grymt forum detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt eller 4-takt?

 

2-takt ska ha oljeinblandning i bränslet. 

Endera rakt i bränsletanken eller via separat oljetank och pump på motorn. 

 

En 4-takt har olja med lämplig nivå i vevhuset (som t ex bilar) 

 

 

- Har du möjligen tankat ren bensin utan olja i en 2-takts motor enligt exemplet ovan? 

 

Då lär det bli ovanligt hett en stund, och därefter ingen komp. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 2-takt med olja i bensinen.

jag tror den blivit överhettad pga av dålig kylning som denna tråd handlar om från början.

gjorde komptest och mätte upp 4 kg på cylinder 1 och 6 kg på cylinder 2.

 

nu vet inte jag vad värdena borde ligga på men att det skiljer 2 kg är ju inte alls bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråden handlar om, tycker jag mig förstå. 

 

Var bara simpla förslag på anledning till just dålig komp.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...