Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brandten

Första båten (på länge) behöver lite kloka råd

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ursäkta långt utlägg. Helt ny här men har scrollat sida efter sida i forumet som verkar vara full med duktiga och hjälpsamma medlemmar så jag gör ett försök då skallen bara snurrar med alla valmöjligheter som finns.

 

Kort historia: Uppvuxen med båtar (sportbåt, eka, kabinbåt och segelbåt) men flyttade utomlands och har inte haft tid/möjlighet att utforska sjölivet mer.

Blev intresserad av båtlivet igen efter att ha åkt med polare i Stockholms skärgård och gick med i Skipperi där jag kört en hel del under sommaren. De har en flotta av Yamarin Cross båtar av olika storlekar. Dottern tycker det är spännande att vara med oavsett väder medan frugan bara vill vara med ut (säger hon nu) några gånger per år när det är bra väder. Dottern kan tänka sig sova kvar någon natt, men inte frugan. :)

 

Nuläge: Budget runt 100.000kr. Tar (förhoppnignsvis) utökat-B till veckan vilket gör att jag kan hämta båtar lite överallt i Sverige men blir det för stort/tungt får jag ordna med transport.

 

Båttyper jag kollat på:

- Bowriders sticker iväg i pris - mer än vad jag önskar lägga på första båten.

- Styrpulpet finns ju i alla märken, storlekar och prisklasser men ofta max 4-5 pers vilket gör att vi inte kan ta med oss någon kompis/familj alls då de ofta är 2 barn (+1 eller 2 vuxna).

- HT: Tittat på olika Bella HT, Flipper 575 HT och 640 HT av anledningarna: 1) dottern tycker det hade varit kul med ett krypin och  2) om vädret slår om kan man krypa in samt 3) om vi skulle vilja åka ut EN natt så är det inte omöjligt.

- Kabin: Då börjar tankarna att det kanske kan vara schysst att ha en Porta Potti om man ska sova borta någon natt per år men verkar inte finnas många båtar i den storleken med toalett. När man ändå inte har smidigheten att röra sig som på en bowrider eller styrpulpet när jag ska lägga till (eftersom lilla kabinen är i vägen) så skulle jag lika gärna kunna kliva upp någon storlek till en Flipper 700.

 

Övrigt:

Sen är det frågan om tvåtakt, fyrtakt, inombordare, ålder på skrov, ålder på motor, köpa hos företag eller privat och bottenfärg som måste vara godkänd för Mälaren med intyg (till båtklubben). Visst kan jag kosta på sanering och måla om för att utöka söket. Kostade runt 15000kr (sanering) + 10000kr (måla) för en 30-fotare. Antar något lägre belopp för en mindre båt. Trodde jag hade kommit fram till att jag ville ha utombordare fyrtakt men har velat där också senaste dagarna då jag hittat flera fina båtar med Volvo Penta motorer. :)

 

 

Ni ser, flummigt och veligt men vill verkligen slå till nu till hösten och ha något att se fram emot till våren.

 

Trevlig helg!

/Brandten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brandten:

Hej,

 

Ursäkta långt utlägg. Helt ny här men har scrollat sida efter sida i forumet som verkar vara full med duktiga och hjälpsamma medlemmar så jag gör ett försök då skallen bara snurrar med alla valmöjligheter som finns.

 

Kort historia: Uppvuxen med båtar (sportbåt, eka, kabinbåt och segelbåt) men flyttade utomlands och har inte haft tid/möjlighet att utforska sjölivet mer.

Blev intresserad av båtlivet igen efter att ha åkt med polare i Stockholms skärgård och gick med i Skipperi där jag kört en hel del under sommaren. De har en flotta av Yamarin Cross båtar av olika storlekar. Dottern tycker det är spännande att vara med oavsett väder medan frugan bara vill vara med ut (säger hon nu) några gånger per år när det är bra väder. Dottern kan tänka sig sova kvar någon natt, men inte frugan. :)

 

Nuläge: Budget runt 100.000kr. Tar (förhoppnignsvis) utökat-B till veckan vilket gör att jag kan hämta båtar lite överallt i Sverige men blir det för stort/tungt får jag ordna med transport.

 

Båttyper jag kollat på:

- Bowriders sticker iväg i pris - mer än vad jag önskar lägga på första båten.

- Styrpulpet finns ju i alla märken, storlekar och prisklasser men ofta max 4-5 pers vilket gör att vi inte kan ta med oss någon kompis/familj alls då de ofta är 2 barn (+1 eller 2 vuxna).

- HT: Tittat på olika Bella HT, Flipper 575 HT och 640 HT av anledningarna: 1) dottern tycker det hade varit kul med ett krypin och  2) om vädret slår om kan man krypa in samt 3) om vi skulle vilja åka ut EN natt så är det inte omöjligt.

- Kabin: Då börjar tankarna att det kanske kan vara schysst att ha en Porta Potti om man ska sova borta någon natt per år men verkar inte finnas många båtar i den storleken med toalett. När man ändå inte har smidigheten att röra sig som på en bowrider eller styrpulpet när jag ska lägga till (eftersom lilla kabinen är i vägen) så skulle jag lika gärna kunna kliva upp någon storlek till en Flipper 700.

 

Övrigt:

Sen är det frågan om tvåtakt, fyrtakt, inombordare, ålder på skrov, ålder på motor, köpa hos företag eller privat och bottenfärg som måste vara godkänd för Mälaren med intyg (till båtklubben). Visst kan jag kosta på sanering och måla om för att utöka söket. Kostade runt 15000kr (sanering) + 10000kr (måla) för en 30-fotare. Antar något lägre belopp för en mindre båt. Trodde jag hade kommit fram till att jag ville ha utombordare fyrtakt men har velat där också senaste dagarna då jag hittat flera fina båtar med Volvo Penta motorer. :)

 

 

Ni ser, flummigt och veligt men vill verkligen slå till nu till hösten och ha något att se fram emot till våren.

 

Trevlig helg!

/Brandten

Kolla på Askeladden 515 invader/freestyle om du inte vill ha ngn med övernattning. 

Super stabil med höga bord. Finns exemplar med 2 inbyggda bord. Du går enkelt i från fören. 

Smart layout med vändbara ryggstöd gör att 5 kan sitta runt borden. 

Gott om förvaringsutrymmen. Finns ex med både kapell och hamn kapell. Osv osv. De ligger från 80 kkr till 120 kkr. 

Fantastisk i sjö. Planar lätt med 4 Pers (min vid 16 knop). 

Finns flera med lull lull ute med prutläge inklusive 80 km trailer. 

Vill du ha lite större så har du 585 eller 685 (vilket jag skaffar nästa ggn). 

Personligen tycker jag att BR är mer en partybåt för yngre :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev 50sman:

Kolla på Askeladden 515 invader/freestyle om du inte vill ha ngn med övernattning. 

Super stabil med höga bord. Finns exemplar med 2 inbyggda bord. Du går enkelt i från fören. 

Smart layout med vändbara ryggstöd gör att 5 kan sitta runt borden. 

Gott om förvaringsutrymmen. Finns ex med både kapell och hamn kapell. Osv osv. De ligger från 80 kkr till 120 kkr. 

Fantastisk i sjö. Planar lätt med 4 Pers (min vid 16 knop). 

Finns flera med lull lull ute med prutläge inklusive 80 km trailer. 

Vill du ha lite större så har du 585 eller 685 (vilket jag skaffar nästa ggn). 

Personligen tycker jag att BR är mer en partybåt för yngre :)

Tack för svar! 

 

Riktigt fina båtar men 90% med tvåtakt (flera av dessa med separat oljeblandning). Tänker att det kan strula, känns omodernt och inge vidare för miljön men det kanske är fel. Tvåtakt kanske är en perfekt förstamotor för mig. 🤷🏼‍♂️

 

Denna var fin. 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/askeladden_motorbat/101777047

 

Åker dock på sanering och målning (18000kr) då den inte är godkänd för Mälaren. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 50sman:

Vill du ha lite större så har du 585 eller 685 (vilket jag skaffar nästa ggn). 

Personligen tycker jag att BR är mer en partybåt för yngre :)

Vad är 685 för modell?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kane:

Vad är 685 för modell?

:)

 

Jag var lite "under influence" igår när jag skrev det - 645 (Beetle) skall det vara.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har benat ut att Flipper 700 blir för stor och "klumpig" när jag är ute själv. Dessutom ville frugan inte sy om dynorna i båtarna jag kollat på. 🤣

 

Har också kommit fram till att jag vill ha riktigt kapell i tillfälle ovädret dyker upp så styrpulpet går bort. 

 

DC blir för mycket mellanmjölk, ingen riktig övernattningsmöjlighet (vill ju isåfall ha toa) och onödigt stor om kojen inte används. 

 

Så... Följande har jag kollat på 

 

Yamarin 5150

Bella Excel 

Uttern T55

 

Inser att alla dessa kan ha andra namn beroende på årsmodell. Alla har fyrtakt i olika storlekar. Vissa har hydraulstyrning. Vissa nytt/nyare kapell. 

 

Något speciellt jag ska fundera på och kolla extra noga på? 

 

🤷🏼‍♂️🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett den (och flera andra kabinbåtar). Körde en Yamarin Cross Cabin som jag älskade men blev så varmt och "tråkigt" där inne när det var fint väder. Även med luckan öppen fläktade det inte tillräckligt och då har Yamarin lucka som öppnas i framkant. Andra luckor är ju ofta bara som på bilar, ett tak man skjuter på vilket för luftflödet ännu sämre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som är värd att ta en titt på är Scantic 575. En HT-båt med fina sjöegenskaper (för sin ålder). Vi har haft 3st inom familjen under åren och varit nöjd med dom allihopa. Beroende på vad det är för motor på den så lär du troligen ha lite kvar i din budget att rusta och putsa för. Det är mycket stor skillnad på hur en Yamarin 5150/Bella Excel går i sjön jämför med en Scantic 575! Jag har kört alla 3 rätt mycket. Scanticen är en mycket större och stabilare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brandten:

Tack för alla tips i tråden. Det blev en Yamarin 5150 till slut. 

1662389835.03926.jpg

Grattis! Fin båt, driftsäker motor och går fint i sjön för sin storlek! Hoppas du blir nöjd!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...