Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, jag och grabben kastade loss för en fisketur, men det gick inte att backa ut båten, inget hände alltså när jag la in backen. Drivaxeln snurrar på som vanligt men får inte med sig propellern på något vis. Framåt driver den. Det känns eller hörs inte heller när man för spaken över läget där backen brukar gå i. Är det någon som har något tips på vad som hänt? Motorn är en VP MD21, backslaget är jag osäker på, kan det vara RB?

 

Hälsningar

Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det inte slirar i backslaget, så kan det vara propellern som lossat och kilen gått sönder. Då drar inte propellern med vid back men vid framdrift biter konan fast och driver framåt.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som  slirar i så fall? Jag kände en svag doft när jag varvade upp, kanske lamelliknande, men svårt att säga så här i efterhand. Vet du vad för material det kan vara på ytorna som slirar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två metallytor. Kopplingen i backslaget består av en glidhylsa och två konor. Lättast att beskriva det är att glidhylsan är ett ägg och konan en äggkopp, en ovanpå ägget och en under. När växeln läggs i skjuts "ägget" in i en av "äggkopparna" (en gör fram och en för back) och pga konisk perfekt passform på bägge så "kopplas" de ihop m.h.a. friktion. Med tiden så kommer kontaktytorna bli blankpolerade och till slut börjar de slira mot varandra. Det är en oljefilm inblandad i det hela som inte kan göra sitt jobb när ytorna blir för blanka.

 

Jag hörde och kände att något inte var rätt när mitt backslag började slira. Mitt slirade bara på frammen, men så fort man varvade till lite så greppade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite tur är det bara propellern som sanktanna säger. Backslaget går att fixa själv om man är lite mekaniskt kunnig, men kan gå åt helvete oxå. Man kan lämna in oxå såklart, då kostar det nog en slant. Eller köpa ett begagnat och bara byta rakt av och hoppas det funkar och håller. Begagnade brukar ligga runt 6.000:- om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det är två metallytor. Kopplingen i backslaget består av en glidhylsa och två konor. Lättast att beskriva det är att glidhylsan är ett ägg och konan en äggkopp, en ovanpå ägget och en under. När växeln läggs i skjuts "ägget" in i en av "äggkopparna" (en gör fram och en för back) och pga konisk perfekt passform på bägge så "kopplas" de ihop m.h.a. friktion. Med tiden så kommer kontaktytorna bli blankpolerade och till slut börjar de slira mot varandra. Det är en oljefilm inblandad i det hela som inte kan göra sitt jobb när ytorna blir för blanka.

 

Jag hörde och kände att något inte var rätt när mitt backslag började slira. Mitt slirade bara på frammen, men så fort man varvade till lite så greppade det.

Om det är ett RB-backslag kan det mycket väl vara någon form av belägg inne i konan, det är det i mitt.

MS-backslagen däremot har en dubbelkona i metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har MD21A med MS3 backslag och där är mycket riktigt en dubbelkona, det jag beskrev som två äggkoppar, en kona för fram och en för back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag har MD21A med MS3 backslag och där är mycket riktigt en dubbelkona, det jag beskrev som två äggkoppar, en kona för fram och en för back.

Det är inget fel på din beskrivning ett MS-backslag men TS tror ju själv att han har ett RB och då finns det möjlighet att det innehåller någon form av belägg som ju kan slitas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att Rascal var observant, min beskrivning gällde MS backslagen. Så här ser ett sådant MS3 backslag ut: 88B81AD1-AE81-4E6F-9EB4-5F56C8E4317A.jpeg.c690d4352baf4c0baed5dac5f3891b0e.jpeg

 

Hur RB ser ut är jag osäker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rb har en helt annan konstruktion. I backslaget finns en större och en mindre kona som sköter drivningen. Funktionen bygger på att propelleraxeln kan röra sig framåt och bakåt tillräckligt mycket för att konorna ska greppa in. Det kan hindras av att reglagekabeln inte får spelrum eller att axeln hejdas av något annat.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaren och ska kolla om jag ett RB eller MS.

Då blir kanske lättare att tipsa vad det kan va. Tack så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev brattehall:

Jag tackar för svaren och ska kolla om jag ett RB eller MS.

Då blir kanske lättare att tipsa vad det kan va. Tack så länge.

Du kan ju börja med att kolla hur många spakar du har för manövrering.

MS (Mono Shift) en gemensam spak för gas och fram/back.

RB (Reduktions Backslag) en spak för gas och en spak för fram/back. Summa två spakar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-27 vid 18:37 skrev Rascal:

Du kan ju börja med att kolla hur många spakar du har för manövrering.

MS (Mono Shift) en gemensam spak för gas och fram/back.

RB (Reduktions Backslag) en spak för gas och en spak för fram/back. Summa två spakar.

 

Då är saken klar, jag har enspaks och därmed ett MS. Kanske skulle göra en dykning o titta o känna på propellern, antar att den snurrar fritt åt ena hållet om felet finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick idag pris på 18000:- för ett begagnat backslag, lite saftigt eller rättare sagt alldeles för dyrt. Någon som har tips på ngt alternativ till detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev brattehall:

Fick idag pris på 18000:- för ett begagnat backslag, lite saftigt eller rättare sagt alldeles för dyrt. Någon som har tips på ngt alternativ till detta?

 

Riv isär och kolla vad som är trasigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man får göra det i första hand och även göra ett dyk o titta på  propellern, som tidigare tipsare nämner att det kan va den som lossnat och bara driver framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev brattehall:

Det är klart att man får göra det i första hand och även göra ett dyk o titta på  propellern, som tidigare tipsare nämner att det kan va den som lossnat och bara driver framåt.

Börja med att kolla om propelleraxeln snurrar som den ska, gör den det och båten ändå inte rör sig framåt och bakåt beroende på växel så kan du ju börja misstänka att propellern slirar på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Börja med att kolla om propelleraxeln snurrar som den ska, gör den det och båten ändå inte rör sig framåt och bakåt beroende på växel så kan du ju börja misstänka att propellern slirar på axeln.

Den rör sig framåt men inte bakåt och det kan den göra enl tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att axeln bara roterar när du lägger i framväxeln så ligger väl felet i backslaget. Ta reda på vad du har för backslag. MD 21 kunde ha olika Volvo Penta-backslag men även hydrauliska, t. ex. Borg Warner.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev sanktanna:

Om det är så att axeln bara roterar när du lägger i framväxeln så ligger väl felet i backslaget. Ta reda på vad du har för backslag. MD 21 kunde ha olika Volvo Penta-backslag men även hydrauliska, t. ex. Borg Warner.

Ingemar

Axeln rotera åt båda håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev brattehall:

Den rör sig framåt men inte bakåt och det kan den göra enl tidigare inlägg.

 

9 timmar sedan skrev brattehall:

Axeln rotera åt båda håll.

Förklara vad du menar med det här, tack.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

 

Förklara vad du menar med det här, tack.

Ingemar

När jag för spaken till framåtgående läge fungerar det som det ska, alltså axeln snurrar och båten rör sig framåt. När jag sedan lägger i backen snurrar axeln åt motsatt håll men propellern rör sig inte. Tydligare kan jag inte förklara. Eller var det ngt annat du menade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev brattehall:

När jag för spaken till framåtgående läge fungerar det som det ska, alltså axeln snurrar och båten rör sig framåt. När jag sedan lägger i backen snurrar axeln åt motsatt håll men propellern rör sig inte. Tydligare kan jag inte förklara. Eller var det ngt annat du menade?

Om det är så det är  så låter det ju onekligen som att propellern slirar runt propelleraxeln när du försöker backa.

Och då behöver du förhoppningsvis bara byta kilen som låser propellern mot propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev No_jah:

Om det är så det är  så låter det ju onekligen som att propellern slirar runt propelleraxeln när du försöker backa.

Och då behöver du förhoppningsvis bara byta kilen som låser propellern mot propelleraxeln.

Jag ber just nu till Gud om det🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar ju problemet vara propellern. Ta upp båten och se vad som hänt och åtgärda det.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-31 vid 10:57 skrev brattehall:

Jag ber just nu till Gud om det🙂

Vi hoppas på det👍. Och glöm inte skriv här när du kollat propellern. Det är alltid bra för framtida läsare att också kunna se vad felet var och hur det löstes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...