Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
adrianle

Yamaha F115 2013 Går bara bra på höga varv!

Rekommendera Poster

Jag får börja med att tacka för insläpp.

 

Det är såhär:

 

Jag köpte en båt med en F115 från 2013 som jag har problem med.

Startar lätt och har bra tomgång.

Dock när man lägger i en växel så kan den dö (ibland) 

Vibrerar ganska mycket från 1000-2000 varv. Går ojämnt och allmänt dåligt.

Över 2000 så går den perfekt, Maxvarv ligger på 5100-5200.

 

Det som är gjort:

 - Nya packboxar i växelhus, impellerkit.

- Tempgivare

- Termostat

- Tändstift

- Rengöring av VST, filter (såg bra ut)

- Förfilter ( i båten )

- Blåsa från scepter

- Bränslefilter efter membran pumpen

- Rengöring och byte filter spridare, flödestest och det såg bra ut.

 

Har införskaffat ydis, visade felkod 28, Neutrallägeskontakt, vilket också är bytt.

 

Jag kan ha gjort en tabbe när jag monterade ur vst tanken, för att komma åt den monterade jag bort spjällhuset. Vilket jag fick ställa in på nytt för att få rätt tomgång. Nu funkar det bra.

Men kan felet som jag beskrev ovan ha med en fel instllning av spjällhuset??

 

Tacksam för svar, 

kan bifoga värderna från ydis om det underlättar.

 

mvh Adrian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-24 vid 22:12 skrev adrianle:

Jag får börja med att tacka för insläpp.

 

Det är såhär:

 

Jag köpte en båt med en F115 från 2013 som jag har problem med.

Startar lätt och har bra tomgång.

Dock när man lägger i en växel så kan den dö (ibland) 

Vibrerar ganska mycket från 1000-2000 varv. Går ojämnt och allmänt dåligt.

Över 2000 så går den perfekt, Maxvarv ligger på 5100-5200.

 

Det som är gjort:

 - Nya packboxar i växelhus, impellerkit.

- Tempgivare

- Termostat

- Tändstift

- Rengöring av VST, filter (såg bra ut)

- Förfilter ( i båten )

- Blåsa från scepter

- Bränslefilter efter membran pumpen

- Rengöring och byte filter spridare, flödestest och det såg bra ut.

 

Har införskaffat ydis, visade felkod 28, Neutrallägeskontakt, vilket också är bytt.

 

Jag kan ha gjort en tabbe när jag monterade ur vst tanken, för att komma åt den monterade jag bort spjällhuset. Vilket jag fick ställa in på nytt för att få rätt tomgång. Nu funkar det bra.

Men kan felet som jag beskrev ovan ha med en fel instllning av spjällhuset??

 

Tacksam för svar, 

kan bifoga värderna från ydis om det underlättar.

 

mvh Adrian 

Du har inget som blockerar propellern? Fiskelina eller sjögräs brukar skapa obalans och dålig gång på låga varvtal. Ibland kan man behöva demontera propellern för att upptäcka exempelvis en fiskelina. 
Maxvarvtalet känns också lågt, men det kan ju ha att göra med påväxt på skrovet eller fel stigning på propellern.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-24 vid 22:12 skrev adrianle:

Men kan felet som jag beskrev ovan ha med en fel instllning av spjällhuset??

Knappast. Synk av spjällhus påverkar på låga varv nör spjällen är nära stängda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 115 Yamaha 4t. för många år sedan. på varv under 1500 stängde den ner två burkar och bara gick på de två kvarvarande, nåt besparingssyfte antar jag. Men på varv runt 1500 hade lite svårt att bestämma sig hur många burkar den skulle ha igång och den gick bedrövligt. Över och under de svåra varvtalen gick den som en dröm. Kan det vara något liknande du råkar ut för men med något större delta varv?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Craycoat:

Du har inget som blockerar propellern? Fiskelina eller sjögräs brukar skapa obalans och dålig gång på låga varvtal. Ibland kan man behöva demontera propellern för att upptäcka exempelvis en fiskelina. 
Maxvarvtalet känns också lågt, men det kan ju ha att göra med påväxt på skrovet eller fel stigning på propellern.

Hej,

nej sitter ny 4-bladig rostfri propp på.

Absolut maxvarvet ska ligga på 5400 ungefär har jag läst. Men motorn går som en dröm i varv från 3000-5200

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev guestsson:

Knappast. Synk av spjällhus påverkar på låga varv nör spjällen är nära stängda.

Okej tack för svar, då får jag felsöka vidare. 

Nånting med tänd/soppa är det ju…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Bosse:

Jag hade en 115 Yamaha 4t. för många år sedan. på varv under 1500 stängde den ner två burkar och bara gick på de två kvarvarande, nåt besparingssyfte antar jag. Men på varv runt 1500 hade lite svårt att bestämma sig hur många burkar den skulle ha igång och den gick bedrövligt. Över och under de svåra varvtalen gick den som en dröm. Kan det vara något liknande du råkar ut för men med något större delta varv?

/B

Hej Bosse,

 

Okej det låter ju likt min.. 

Vad gjorde du för att åtgärda det? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev adrianle:

Hej Bosse,

 

Okej det låter ju likt min.. 

Vad gjorde du för att åtgärda det? 

 

Faktum var att jag inte gjorde nånting förutom att undvika just de känsliga varvtalen. Men det lät som du har större omfång än vad jag hade. Kanske en bra mek vet hur det skall trimmas in för att minska bluddrandet.
/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Bosse:

Faktum var att jag inte gjorde nånting förutom att undvika just de känsliga varvtalen. Men det lät som du har större omfång än vad jag hade. Kanske en bra mek vet hur det skall trimmas in för att minska bluddrandet.
/B

 

Okej förstår. 

Ja det är lite trist när man inte kan köra i 8-10 knop och puttra.

Börjar bli dags för att lämna in den snart.

Tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bosse:

Jag hade en 115 Yamaha 4t. för många år sedan. på varv under 1500 stängde den ner två burkar och bara gick på de två kvarvarande, nåt besparingssyfte antar jag. Men på varv runt 1500 hade lite svårt att bestämma sig hur många burkar den skulle ha igång och den gick bedrövligt. Över och under de svåra varvtalen gick den som en dröm. Kan det vara något liknande du råkar ut för men med något större delta varv?

/B

Jag har aldrig hört talas om cylinderavstängning på båtmotorer, de är konstant under hög belastning så det borde inte finnas något syfte att stänga av cylindrar. Var har du fått den informationen ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Craycoat:

Jag har aldrig hört talas om cylinderavstängning på båtmotorer, de är konstant under hög belastning så det borde inte finnas något syfte att stänga av cylindrar. Var har du fått den informationen ifrån?

Lindhals Marin I Göteborg där jag köpte den en gång i tiden.

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bosse:

Lindhals Marin I Göteborg där jag köpte den en gång i tiden.

/B

Låter som de har dragit en vals för att slippa ta tag i problemet med din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Craycoat:

Låter som de har dragit en vals för att slippa ta tag i problemet med din motor.

Ja, så kan det ju såklart vara. Nu är det snart 20 år sedan det hände så jag lägger ingen energi på det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mercury´s 4-cylindriga 125 hk 2-taktare med förgasare stänger av 2 cylindrar på tomgång och alla 4 kickar in över 1800 varv

Motorn kallas även för 2+2 4 cylinders på US Forum

 

Men det är den enda jag känner till.

Lindhals Marin jobbar med Mercury.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

Mercury´s 4-cylindriga 125 hk 2-taktare med förgasare stänger av 2 cylindrar på tomgång och alla 4 kickar in över 1800 varv

Motorn kallas även för 2+2 4 cylinders på US Forum

 

Men det är den enda jag känner till.

Lindhals Marin jobbar med Mercury.

 

När man pratar om båtar finns det uppenbarligen alltid någon ingenjör som har fått genomföra någon galen idé. När det gäller Japanska motorer brukar de satsa på lite mer säkra och beprövade metoder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev adrianle:

Absolut maxvarvet ska ligga på 5400 ungefär har jag läst.

Var har du läst det? Borde vara 6000 rpm. Vad står i instruktionsboken.

Så om du nu når typ 5200 bör du byta prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan minnas fel.

Jag köpte en ny Örnvik 550 clx med en 2-t 115hk Mariner på ett företag i Västra Frölunda. Det kan ha varit motorn som hade cylinderavstängning. Och vad jag minns var Mercurys och Mariners motorer samma sak i den klassen. Dessutom var 125an och 115 samma maskin med vissa variationer i förgasaren. 
I vilket fall som helst så bytte jag den motorn mot en mycket lätt begagnad Yamaha 115 4-t ganska snart hos Lindahls, ett byte jag inte ångrade. Sen sålde jag hela ekipaget, bara nåt år eller två senare, till en Hönöbo som hade den i många år. Trevlig båt.
Lindhals servade redan då  många märken, inte bara Mercury,  och det gör de fortfarande. Men det inte är dom jag skulle vända mig till idag om behovet uppstår.

 

Men inget av detta hjälper ju TS att hitta vad som är fel på hans motor.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ett litet sidospår TS borde iallafall börja med att undersöka sitt val av propeller. Man ska helst ligga på övre delen i varvtalsintervallet, alltså nära 6000rpm. Fyrbladig propp greppar mycket bättre i vattnet, så det blir mer momentan belastning när man lägger i växeln också, så motorn hinner kanske inte reagera (öppna iac ventilen) förrän det är för sent. Felsöka propellern tar cirka 10 min och är gratis om TS har den gamla 3 bladiga propellern kvar, utreda bränslesystem i en Efimotor tar lång tid plus att det krävs specialverktyg och en verkstadsmanual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag gör vid motorproblem är att "läsa" tändstiften, det går att få ut så mycket info om hur maskinen mår då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, väcker lite liv i denna tråd eftersom sommaren närmar sig.

Jag läste av tändstiften och 3an, 4an är svarta.

Läst runt lite och undrar om kanske bränsletrycksregulatorn kan vara felet?

 

mvh Adrian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev adrianle:

Hej alla, väcker lite liv i denna tråd eftersom sommaren närmar sig.

Jag läste av tändstiften och 3an, 4an är svarta.

Läst runt lite och undrar om kanske bränsletrycksregulatorn kan vara felet?

 

mvh Adrian

Hej, kan du lägga upp en film på motorn när den varvar upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Hej, kan du lägga upp en film på motorn när den varvar upp?

Hej !

Tack för ditt svar,

Jag ska ner till båten på söndag och fixar en film och uppdaterar lite mer info 👍

/ Adrian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte ta gift på det, men tror inte att det finns någon Yamaha F115 som går på 2 burkar på lågvarv. Det ger ganska lite besparing på 4t, men väldigt dålig gång på en 4 cyl (känns inte så Yamaha).

 

Mercurys 2+2a är ju primärt känd för sin risiga gång på lågvarv, men på en förgasar 2t ger det iaf en del besparing.

 

Kommer inte ihåg hur det ser ut på dessa maskiner, men om 2 stift är svarta bör man nog börja med att leta efter vad som är gemensamt. Spridare är det inte, men kanske tändspole.

 

En F115 skall går rent och fint som en liten symaskin oavsett varvtal. En bra mek bör efter att ha kollat bränsletryck, tändning mm hitta felet relativt snabbt. Motorerna är kända för att funka bra och dåligt bränsle är nog deras största fiende (som de flesta moderna bensinmotorer som hår halva året).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-09 vid 21:02 skrev Craycoat:

Hej, kan du lägga upp en film på motorn när den varvar upp?

Hej, hoppas du ser på videon, den går oroligt på tomgång med.

Som sagt svarta stift på 3an, 4an.

Ny fin v-power soppa.

Nytt filter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter som att den inte går på alla cylindrar i alla fall. Förmodligen är det 3an och 4an med tanke på dina observationer, men det kan vara bra att få det bekräftat. Kan du kolla vilken eller vilka cylindrar som inte fungerar genom att dra ut tändkablarna en åt gången och lyssna om motorgången inte förändras så har du hittat cylindern som felar. 

 

Cylinder 3 och 4 delar ju inte tändspole, så det verkar lite konstigt att dessa två skulle lägga av men inte 1:an och 2:an.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Craycoat:

Det låter som att den inte går på alla cylindrar i alla fall. Förmodligen är det 3an och 4an med tanke på dina observationer, men det kan vara bra att få det bekräftat. Kan du kolla vilken eller vilka cylindrar som inte fungerar genom att dra ut tändkablarna en efter en och lyssna om motorgången inte förändras så har du hittat cylindern som felar. 

 

Cylinder 3 och 4 delar ju inte tändspole, så det verkar lite konstigt att dessa två skulle lägga av men inte 1:an och 2:an.

Ska kolla det.

Jag har gjort kompprov på alla cylindrar och alla visar samma vilket är bra men jag får felöka med tändkablarna och se.

Tack så länge, uppdaterar så fort jag provat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-14 vid 21:30 skrev Craycoat:

Det låter som att den inte går på alla cylindrar i alla fall. Förmodligen är det 3an och 4an med tanke på dina observationer, men det kan vara bra att få det bekräftat. Kan du kolla vilken eller vilka cylindrar som inte fungerar genom att dra ut tändkablarna en åt gången och lyssna om motorgången inte förändras så har du hittat cylindern som felar. 

 

Cylinder 3 och 4 delar ju inte tändspole, så det verkar lite konstigt att dessa två skulle lägga av men inte 1:an och 2:an.

Godkväll,

Nu har jag provat att dragit ut varje tändkabel men tyvärr så är det förändring på varje cylinder.

Bifogar en film.

Kanske svårt att höra men det vibrerade kraftigt på varje cylinder när jag drog ut tändkabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev adrianle:

Godkväll,

Nu har jag provat att dragit ut varje tändkabel men tyvärr så är det förändring på varje cylinder.

Bifogar en film.

Kanske svårt att höra men det vibrerade kraftigt på varje cylinder när jag drog ut tändkabeln.

 

IMG_2192.MOV

Godkväll!

Ja då vet vi att den går på samtliga cylindrar på tomgång i alla fall. Hur gamla är tändstiften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Craycoat:

Godkväll!

Ja då vet vi att den går på samtliga cylindrar på tomgång i alla fall. Hur gamla är tändstiften?

Tack för snabbt svar.

Stiften är bara 9h gamla. 

Jag har beställt nya, men eftersom motorn var likadan när jag satte i nya stift förra säsgonen så känns det som att det är något annat.

 

Enligt ydis så har motorn rätt bränsletryck men har läst att det är bra att sätta dit en mätare direkt på fuelrailen.

 

Andra har haft problem med ISC och IAC.

Jag har beställt mätkablar så jag kan felsöka dessa.

Dock så har jag en känsla bara att det är bränslerelaterat,

Dålig soppapump, regulator eller högtryckspumpen.

Dock så är alla delar så dyra för att bara chansa.

 

Jag köpte nya spridare från amazon, men med dessa spridare gick motorn illa, det rykte sjukt mycket och den gick riktigt dåligt.

 

Därefter så åkte jag till en firma som rengjorde, flödestestade och bytte filter i orignal spridarna. Men det blev ingen skillnad.

 

Det jag tycker är konstigt är att motorn går hur bra som helst när man drar på fullt. Ligger i marchfart på ungefär 20-25 knop så fint så.

 

Jag tänker skruva isär vst tanken, och kolla alla slangar, även ställa in spjällhuset ordentligt. Kan ha hänt något där.

 

Trevlig flygare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev adrianle:

Tack för snabbt svar.

Stiften är bara 9h gamla. 

Jag har beställt nya, men eftersom motorn var likadan när jag satte i nya stift förra säsgonen så känns det som att det är något annat.

 

Enligt ydis så har motorn rätt bränsletryck men har läst att det är bra att sätta dit en mätare direkt på fuelrailen.

 

Andra har haft problem med ISC och IAC.

Jag har beställt mätkablar så jag kan felsöka dessa.

Dock så har jag en känsla bara att det är bränslerelaterat,

Dålig soppapump, regulator eller högtryckspumpen.

Dock så är alla delar så dyra för att bara chansa.

 

Jag köpte nya spridare från amazon, men med dessa spridare gick motorn illa, det rykte sjukt mycket och den gick riktigt dåligt.

 

Därefter så åkte jag till en firma som rengjorde, flödestestade och bytte filter i orignal spridarna. Men det blev ingen skillnad.

 

Det jag tycker är konstigt är att motorn går hur bra som helst när man drar på fullt. Ligger i marchfart på ungefär 20-25 knop så fint så.

 

Jag tänker skruva isär vst tanken, och kolla alla slangar, även ställa in spjällhuset ordentligt. Kan ha hänt något där.

 

Trevlig flygare :)

Ok lycka till!

gick den dåligt även innan tändstiftsbytet?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...