Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hampusM

MD2B verkar inte få diesel, eller?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

Jag var ute i söndags med min MD2B och allt var frid och fröjd tills motorn långsamt började dö. Jag hade startat upp i hamn och låtit motorn gå en stund som jag alltid gör, inga konstigheter då. Jag lämnade hamn och körde i cirka 15 minuter och allt lät och såg bra ut. Från ingenstans börjar den sakta att tappa allt, precis som vid soppatorsk. Efter bogsering in till kaj kollade jag tanken och luftade överallt. Fortfarande inget. Idag har jag varit ute och kollat filter och tagit en titt i tanken, och kunde inte direkt se nån skit (mer än väldigt små partiklar som alltid brukar synas). När jag försöker starta så låter det som enligt videon bifogat. Jag gissar att hon inte får diesel. Men var ska jag börja felsöka?? När jag pumpar fram bränsle kommer det till sista luftskruven vad jag kan se. 
 

Jag har även kollat att stoppen inte är intryckt
 

Tack på förhand från en rätt så okunnig båtägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en sil inbyggd i matarpumpen som man skall göra ren ibland. Tror jag läste varnat år. Där hade jag en del gegg sist. Den ligger under det runda locket på pumpen.

Nu gissar jag att det är samma på md2b och md17c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hampusM:

Hej alla kunniga!

 

Jag var ute i söndags med min MD2B och allt var frid och fröjd tills motorn långsamt började dö. Jag hade startat upp i hamn och låtit motorn gå en stund som jag alltid gör, inga konstigheter då. Jag lämnade hamn och körde i cirka 15 minuter och allt lät och såg bra ut. Från ingenstans börjar den sakta att tappa allt, precis som vid soppatorsk. Efter bogsering in till kaj kollade jag tanken och luftade överallt. Fortfarande inget. Idag har jag varit ute och kollat filter och tagit en titt i tanken, och kunde inte direkt se nån skit (mer än väldigt små partiklar som alltid brukar synas). När jag försöker starta så låter det som enligt videon bifogat. Jag gissar att hon inte får diesel. Men var ska jag börja felsöka?? När jag pumpar fram bränsle kommer det till sista luftskruven vad jag kan se. 
 

Jag har även kollat att stoppen inte är intryckt
 

Tack på förhand från en rätt så okunnig båtägare!

IMG_8390.MOV

Du måste lufta ända upp till spridarna. Lossa bränslerören lite vid spridarna, full gas (obs friläge) och kör på startmotorn. Dra åt rören när det kommer luftfri ren diesel så startar motorn.

Kolla att du har tillräckligt med bränsle i tanken!! Tro räcker inte!

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Du måste lufta ända upp till spridarna. Lossa bränslerören lite vid spridarna, full gas (obs friläge) och kör på startmotorn. Dra åt rören när det kommer luftfri ren diesel så startar motorn.

Kolla att du har tillräckligt med bränsle i tanken!! Tro räcker inte!

Jag har luftat hela vägen upp till där jag markerat på den här bilden. Längre än så kommer jag väl inte? 
Tanken är toppad, så jag vet att det finns tillräckligt i tanken. 

BBF80913-21EC-4CC5-BB95-1F90BB5A3812.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev FIATX19:

Det finns en sil inbyggd i matarpumpen som man skall göra ren ibland. Tror jag läste varnat år. Där hade jag en del gegg sist. Den ligger under det runda locket på pumpen.

Nu gissar jag att det är samma på md2b och md17c.

Okej, då får jag prova att montera ner pumpen och ta en kik där! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang din utförda luftning. 

Ser ut som om du luftat typ returen från spridarna. 

De är s a s hopkopplade parallellt från spridarna. 

 

Till varje spridare kommer ett eget högtrycksrör från högtryckspumpen. 

Det är dessa rörs kopplingar till spridaren som du utför luftning på. 

Verkar vara strax under dina markeringar? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jag har alltid luftat på tomgång eller något förhöjd tomgång. Dessutom brukar jag bara ta sista cylindern från pumpen räknat. Blir det inte ett hiskeligt högt varvade när man drar åt kopplingen på sista spridare annars!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

Ang din utförda luftning. 

Ser ut som om du luftat typ returen från spridarna. 

De är s a s hopkopplade parallellt från spridarna. 

 

Till varje spridare kommer ett eget högtrycksrör från högtryckspumpen. 

Det är dessa rörs kopplingar till spridaren som du utför luftning på. 

Verkar vara strax under dina markeringar? 

Hm, okej! Jag får dubbelkolla igen då. Men vad jag kan se finns det inget annat ställe jag kan lufta på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev FIATX19:

Hmm jag har alltid luftat på tomgång eller något förhöjd tomgång. Dessutom brukar jag bara ta sista cylindern från pumpen räknat. Blir det inte ett hiskeligt högt varvade när man drar åt kopplingen på sista spridare annars!

Jo, men eftersom jag inte får igång motorn till tomgång kan jag ju inte lufta på det viset. Jag pumpar fram bränslet manuellt från pumpen och öppnar varje luftskruv från pumpen och framåt i den ordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du gnugga ögonen en gång till. 

Jag ser då två till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men jag hade öppnat den högra inringade kopplingen på bilden (matning till sista cylinderns spridare) lite höjt tomgången något och pumpat med det manuella reglaget tills det kommer diesel vid kopplingen. Har en gång hänt att jag inte lyckades få fram diesel på detta sätt. Jag lät då kopplingen vara delvis öppen och körde startmotorn 10-15 sekunder och lät den vila i 30 sekunder och repeterade sedan detta några gånger. Så kommer det diesel och motorn startar på de/de övriga cylindrar. Låter den gå lite och skruvar sedan åt kopplingen och motorn går sedan som den skall på alla cylindrar. Varför jag inte fick fram bränsle naturellt med matarpumpen vet jag inte men motorn har gptt fint efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen för att motorns kamaxel,  med en nock för pumpens drift stod i ett läge där så att säga pumparmen redan var intryckt. 

Hade lösts genom att vrida på svänghjulet.

 

Mycket vanligt.... 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag vred på svänghjul men det blev ingen skillnad. När jag pumpade manuellt så kändes det tillslut som om det tog stopp. Dålig beskrivning. Jag har funderat på om det var något i bränslesystemet efter pumpen som geggan igen och att när jag körde på starten så lyckades jag trycka bort det. För några år sedan innan jag körde på HVO så fick jag stopp pga algbildning som sätter igen slang och filter. Jag rensade slang och filter fram till matarpumpen. Känns långsökt att det skall vara gegg efter pumpen men enda teori jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Jag är ingen expert men jag hade öppnat den högra inringade kopplingen på bilden (matning till sista cylinderns spridare) lite höjt tomgången något och pumpat med det manuella reglaget tills det kommer diesel vid kopplingen. Har en gång hänt att jag inte lyckades få fram diesel på detta sätt. Jag lät då kopplingen vara delvis öppen och körde startmotorn 10-15 sekunder och lät den vila i 30 sekunder och repeterade sedan detta några gånger. Så kommer det diesel och motorn startar på de/de övriga cylindrar. Låter den gå lite och skruvar sedan åt kopplingen och motorn går sedan som den skall på alla cylindrar. Varför jag inte fick fram bränsle naturellt med matarpumpen vet jag inte men motorn har gptt fint efter det.

Okej, detta ska jag definitivt testa! Återkommer med resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Nu får du gnugga ögonen en gång till. 

Jag ser då två till. 

Hm, det får jag kanske göra då! Men visst är det nummer 8 i bifogad bild jag ska lossa på?

608BE225-94F5-4FD8-AB59-7710F93E59FE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 är insprutare, ja. 

 

Men till varje insprutare bör det gå två rör. 

Det är det röret som kommer från högtryckspumpen du skall lossa lite på och lufta. 

 

Det andra röret har inget tryck alls.  

Ta en ny bild som visar båda insprutaren. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag luftar åtminstone på den koppling som hampusM ringat in på bilden. Om man följer röret som går från denna kopplin så går den till bränslepumpen. Returen går visserligen också till bränslepumpen men med den skillnaden att returen från övriga cylindrar delar på samma rör  de är med andra ord en t koppling som kopplar ihop varje retur ledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev FIATX19:

Jag luftar åtminstone på den koppling som hampusM ringat in på bilden. Om man följer röret som går från denna kopplin så går den till bränslepumpen. Returen går visserligen också till bränslepumpen men med den skillnaden att returen från övriga cylindrar delar på samma rör  de är med andra ord en t koppling som kopplar ihop varje retur ledningen.

Okej, jag ska åka ut i helgen och ta lite nya bilder och se ifall jag kan lufta på det sättet som Hydro och excel319 beskriver det. Jag hoppas ju innerligt att detta är problemet! Det skulle rädda många timmar huvudkliande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev FIATX19:

Hmm jag har alltid luftat på tomgång eller något förhöjd tomgång. Dessutom brukar jag bara ta sista cylindern från pumpen räknat. Blir det inte ett hiskeligt högt varvade när man drar åt kopplingen på sista spridare annars!

Dessa små snåla motorer pumpar väldigt lite bränsle vid lågt gaspådrag därför är det bra att ha så mycket gaspådrag som möjligt för att inte behöva pumpa/köra så länge för att flytta fram eventuell luftbubbla till luftskruven och friheten. Naturligtvis bör man dra ner på gasen när motorn går igång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för er hjälp! Jag har nu fått igång motorn. Jag kan inte svära på vad som vad felet. Men jag började med att lufta (igen) fast nu även på de ställen som ni hänvisat till. Märkte efter en stund att det inte kom upp bränsle till spridarna. Jag kollade sen matarpumpens filter, och det såg fint ut. 
Efter detta läste jag i tråden som excel319 länkade. Där stod det om att reglerarstången kunde fastna. Så jag kände på den, men tyckte inte den kändes så trög. Smorde upp den för säkerhetskull och fick den att gå smidigare. Till sist luftade jag även på insprutningspumpen (hade jag inte gjort innan). Där kom det rejält med luft!

 

Öppnade luftskruvarna vid spridarna igen, och nu kom det bränsle! Gav ett startförsök men jag fick trycka på länge innan något hände! Men SEN! Då hosta hon igång, och gick sedan fint på alla möjliga varvtal. Stoppade och provstartade igen, och då gick det igång direkt. 
 

Så nu blir det att åka och köpa nya packningar för dem som gått fördärvade när jag skruvat! Men detta gör jag med glädje! 
 

Tack alla ni för er hjälp! Maringuiden är guld för mig som ännu inte är så novis på detta.

 

mvh Hampus

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...