Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kramer

Koppla in Varvräknare, mercury 4-t.

Rekommendera Poster

Hej. 
 

Jag har en mercury 50 hk 4-takt ifrån 2002 som jag köpte förra sommaren. 
En varvräknare inköptes ifrån en gubbe på blocket som hade en skuren motor av samma modell som sålde reservdelar. 
 

Så, hur kopplar jag in den? 
 

jag tänker mig såhär:

 

IGN/ström: Lila

Jord: Svart

Sändare: Grå

 

men! Den sista, med två färger ställer till det. För mig så ser det ut som jord.

 

Tack på förhand. 
 

mvh//Axel. 
 

 

58CE8A56-904F-4F6F-81BD-CAC924ECB39B.jpeg

654E2789-D0FC-46DF-A830-11CD93D441AB.jpeg

985CC5B0-ED9A-4780-A0BE-C8F39C889231.jpeg

Redigerad av Kramer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brun/vit är till trim/tilt mätare om jag fattat färgschemat rätt.

 

//Janne

 

 

FB_IMG_1659564190004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Elegancej:

Brun/vit är till trim/tilt mätare om jag fattat färgschemat rätt.

 

//Janne

 

 

FB_IMG_1659564190004.jpg

Tackar så mycket!! Då skiter jag i att koppla in den helt enkelt? Bör jag koppla en kabel mellan jorden och den högst upp bredvid den grå säkringen också? Såg någon som gjorde det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grå säkring? Är det lampan till instrumentbelysningen du menar så ska du dra en kabel från den lila + 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade att koppla in efter en tur och vrida på nyckeln. Struntade i den sista kabeln. Den hoppade upp till 1:an. Perfekt! Sen gick den inte ner när jag stängde av. Kanske bara behöver användas lite. Så verkar det vara med båtprylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Elegancej:

Grå säkring? Är det lampan till instrumentbelysningen du menar så ska du dra en kabel från den lila + 

Nej Men jag såg någon på youtube som kopplade en kabel ifrån send till den högst up. Som det nu inte sitter något på. 

C8D33213-1051-4553-ABC3-C7AAABBF297E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Elegancej:

Grå säkring? Är det lampan till instrumentbelysningen du menar så ska du dra en kabel från den lila + 

Bäst är att koppla den översta (LT) anslutningen till brytaren för lanternor eller separat brytare för instrumentbelysning om man har det.

 

Mätaren är av air core typ. Dessa behöver ingen fjäder som återför nålen till noll utan visarnålen kan stanna lite varstans när strömmen bryts. Visaren skall dock alltid gå ner till noll när strömmen slås på igen. Googla Air core gauge om du vill veta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev guestsson:

Bäst är att koppla den översta (LT) anslutningen till brytaren för lanternor eller separat brytare för instrumentbelysning om man har det.

 

Mätaren är av air core typ. Dessa behöver ingen fjäder som återför nålen till noll utan visarnålen kan stanna lite varstans när strömmen bryts. Visaren skall dock alltid gå ner till noll när strömmen slås på igen. Googla Air core gauge om du vill veta mer.

Okej! Nej inkoppling av min gamla gösstake får bli en annan tråd! Just nu har jag bara varvräknare. Tack för bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...