Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
susy

Färg gelcoat / topcoat

Rekommendera Poster

Hur gör man för att hitta och få till rätt färg på gelcoatspackel och topcoat? Tips på dina erfarenheter mottages tacksamt. Eller om någon vet vilken vit färg Smaragder byggda på Rivalbåtar i Södertälje har, så är ju det det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet själv men vet att t.ex. watski säljer gelcoat i  olika färgkoder till olika vanliga båtmodeller/tillverkare. Finns oxå färgkartor, så ett sätt är att från färgkarta jämföra med sin egen båt efter vilken som ser ut att stämma bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa proffsiga båtbutiker har runda färgprover för diverse Jotun färgkoder, tex Viking Yachting i Gbg.

 

Tänk på att rengöra, putsa upp gelcoaten på båten innan du jämför med färgkartor eller prover.

 

Tänk på att en lagning kommer att åldras ==>> färgändring på lagning.

 

Har något suddig minnesbild att det är bättre med en lite ljusare lagning, undrar om det stämmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den lokala SeaSea butiken hade en trälåda med färgprover från deras standardsortiment som de snällt lånade ut. Med hjälp av denna hittade jag en färg som verkar väldigt lik min båt.

 

Jag har köpt gelcoat men inte hunnit prova så törs inte säga hur bra färgmatch det verkligen blev.

 

Den aktuella lådan finns även att köpa men den är rätt dyr:

https://www.seasea.se/plast-glasfiber/gelcoat/gelcoatspackel/gelcoatprover-i-trälåda

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag ska masa mig iväg till Seasea och kolla om dom kan låna ut prover. Det skulle vara spännande att veta hur reparationsvarven gör? Där går det ju inte att se att det är reparerat 😕

Redigerad av susy
justering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...