Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Blandkrabban

50% prisras på båtar (youtube-klipp)

Rekommendera Poster

Tuben-videon nedan är från någon jänke (och för lång, så jag såg bara typ 10 minuter) och av segelbåtsannonser på Blocket att döma ser det inte ut så i Sverige. Motorbåtsannonser har jag aldrig följt men hoppas på feedback från forummedlemmar som har hållit koll på den sidan av båtlivet.

 

Av videon att döma rasar alla båtar i värde men han nämner bränslepriset som en av orsakerna, så rimligen borde segelbåtar påverkas mindre. Lite egna motsatta spekulationer om det:

  • Segelbåtar borde också påverkas av bränslepriset eftersom potentiella köpare får dyrare jobbpendling och dyrare uppvärmning av huset, så det blir mindre pengar kvar att handla båt för. Om man ens handlar båt när man åker på en fet smäll i form av stigande vardagsutgifter.
  • Motargument: folk som överger motorbåtlivet men ändå vill vara ute på havet köper segelbåt, så efterfrågan hjälps upp av den kundgruppen.

 

Vad tror ni om segel- resp motorbåtsmarknaden?

 

Anekdoter duger inte som statistik men jag tycker ändå så'na observationer kan vara intressanta, så posta gärna hamnskvaller som är on-topic. T ex om någon har hört något från den lokala sjömacken, varvet, båtklubben el dyl. Kanske har någon noterat en skillnad i antal besökande motorbåtar i hemmahamnen, inställda resor pga dieselpriset, bekanta som vill sälja motorbåten etc.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: jag kommer ihåg bilmarknaden efter kraschen runt 1990. Då trodde jag på beg-bilsklipp men bilfirmorna sänkte inte priserna. Efterdyningarna varade ganska länge och jag såg samma beg-bilar stå osålda kvar hos handlarna 2-3 år senare, fortfarande utan att priserna sänktes. Så man kan säga att priserna inte påverkades mycket men marknaden dog. Jag fattar inte hur det hängde ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepriser är känsligare i USA eftersom det nästan enbart är det direkta bränslepriset där. En ökning av grundpriset med 50 procent slår igenom med nästan lika mycket för privatkund som tankar. I Sverige och många andra länder utgörs priset delvis av fasta avgifter, och sen en moms som också inkluderar den fasta delen. Därför får en grundprisökning inte lika kraftigt genomslag på priset för privatkund.

Det kan påverka hur man ser på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minutes ago, raol said:

Bränslepriser är känsligare i USA eftersom det nästan enbart är det direkta bränslepriset där. En ökning av grundpriset med 50 procent slår igenom med nästan lika mycket för privatkund som tankar. I Sverige och många andra länder utgörs priset delvis av fasta avgifter, och sen en moms som också inkluderar den fasta delen. Därför får en grundprisökning inte lika kraftigt genomslag på priset för privatkund.

Det kan påverka hur man ser på det.

 

En annan eventuell skillnad jag kom att tänka på, är motorstorleken. Det kan vara så att det är samma sak som med bilar, dvs "there is no substitute for cubic inches" och att deras båtar är törstigare än våra. Ren gissning dock, då min kunskapsinhämtning om motorbåtar aldrig kom längre än till att jag fick reda på hur mycket soppa de drog, varefter jag bytte intresse till segelbåtar.

 

Att tuben-klippet talar om prisras även på segelbåtar tyder på att det är mer som spelar in men han går inte in på varför han inkluderar dem i samma resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USA ökade ju sin arbetslöshet med tio procentenheter under pandemin; även om det återhämtar sig så har ju ekonomin fått sig en j-a smäll. Färre som har råd med båt ger färre köpare, och därmed lägre priser.
bild.png.882ffd788f300ab5da74a64596a45ae9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska tänka på att det finns olika typer av motorbåtar och inte dra alla över en kam.

Min motorbåt, en dubbelruffade 8 meters 3 tons snipa har en 25 hästars diesel och och drar ca 3 liter diesel i timmen vid 6 knop dvs jämförbart med en segelbåt i samma storlek men jag slipper köpa en massa dyra segel.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit betydligt mindre motorbåtar ute i år än tidigare i de vatten jag rör mig, dvs mellersta till norra sthlm skärgård. På gränsen till dött i de norra delarna.

Vädret spelade nog in också med mycket blåst och ingen riktig sommarvärme.

 

Jag tror på en prisjustering. Vi kommer förmodligen byta till en  relativt stor motorbåt och håller koll på Blocket sedan i vintras och där ligger det mesta osålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev -PLM-:

Har varit betydligt mindre motorbåtar ute i år än tidigare i de vatten jag rör mig, dvs mellersta till norra sthlm skärgård. På gränsen till dött i de norra delarna.

Jag håller mig i södra skärgården, och konstaterade att jag aldrig sett så många segelbåtar som faktiskt seglar, och inte tuffar motor. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten tycker jag att det varit lika trångt som vanligt men min känsla är att det är färre segelbåtar och fler motorbåtar till salu på Blocket om man jämfört med 2-4 år sen, vad orsaken nu än må vara?

Men jag välkomnar en prisnedgång då vi söker större/ nyare båt samt mer plats i naturhamnarna 🙂

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en segelbåt (Maxi magic, 8 m lång) båren 2011 för 135.000:- Det var ett marknadsmässigt ok pris på den båten våren 2011. Hösten 2011 stod det klart att marknaden för den typ segelbåtar mer eller mindre imploderat. Priserna på Blocket sjönk drastiskt närmsta åren därpå. När jag sålde den hösten 2018 fick jag 30.000:- och var glad att jag över huvudtaget fick den såld, värre var det för typ Maxi 77:or och andra 70-tals segelbåtar. Hösten 2018 köpte jag mig en Saga 27 (snipa/motorbåt) för 115.000:-, nedprutad från 140.000:- Med tanke på trenden på Blocket för den båtmodellen så var 115.000:- något högt för en i bra skick med originalmotor från 1979. Priserna fortsatte sjunka och till hösten 2019 verkade de flesta säljas för 70-90.000:- med originalmotorer. 
 

Sen kom Corona...... och båten/sommaren verkade Saga 27:or hå åt som smör för runt 140.000:- med originalmotorer och allmänt sjabbiga originalskick i övrigt. Nu är priserna definitivt på väg neråt igen. Vad Maxi magic legat i pris under Corona vet jsg inte, men de som jag sett ute på Blocket nu senast har legat runt 70.000:-, ca dubbla priset jämfört realistiskt värde 2019.

 

Nu ska många göra sig av med sina "Corona" båtar inköpta till överpriser, så ja, en 50% nedgång från 2020 års nivå på vissa båtmodeller tror jag är sannolikt. Nedgången har nog redan börjat märkas på Blocket upplever jag, men de flesta ligger ändå ute till orealistiskt höga priser. Vinnare är de som sålde på sommaren 2020 och förlorare de som köpte sommaren 2020.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag rör mig söder om Bråviken StAnna skärgård så är det helt klart mindre båtar motor som segelbåt. Även mindre båtar i hemma hamnen. Där det tidigare varit kö gapar nu många platser tomma..

För våran del har det blivit en hel del bryggsegling och är inte ensam om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gelis:

Där jag rör mig söder om Bråviken StAnna skärgård så är det helt klart mindre båtar motor som segelbåt. Även mindre båtar i hemma hamnen. Där det tidigare varit kö gapar nu många platser tomma..

För våran del har det blivit en hel del bryggsegling och är inte ensam om det.

Talar du om "mindre" eller "färre" båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Talar du om "mindre" eller "färre" båtar?

Fel ordval av mig, färre ska det vara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt samma sak här i Västra Mälaren att det är lite båtar ute och då även segelbåtar. Jag tycker det är lite märkligt att det är så lite segelbåtar ute då de inte är lika känsliga för bränsleförbrukning .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev JEC78:

Jag har upplevt samma sak här i Västra Mälaren att det är lite båtar ute och då även segelbåtar. Jag tycker det är lite märkligt att det är så lite segelbåtar ute då de inte är lika känsliga för bränsleförbrukning .

Jag tippade i våras att det skulle bli lite båtar ute i år, främst pga att alla prioriterar annan semester nu första sommaren med hävda restriktioner runt om i världen. I andra hand pga ökade bränslepriser. Jag tror fortsatt att det är det det beror på och i den prioritetsordningen. Så att det är en minskning av bägge typer båtar tycker jag  inte är så konstigt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom samma ämne... prioritering och val. 

 

Före pandemin semestrades det utomlands som aldrig förr. 

Himlen förmörkades av flyg😇

 

När gränserna stängdes, och 

flygflottan blev stående,  så

köptes det båtar husvagnar och husbilar. 

Man hemestrade i Sverige och sista åren i hela Skandinavien. 

 

Nu har flygrestriktionerna hävts. 

Folk vill börja flyga igen. Både dit o hit. 

För att få råd med detta säljer folket det de köpte på sig ofta till lånade pengar, båtar,  husbilar och husvagnar. 

Det blev närmaste året en mättnad på marknaden och priserna störtdyker. 

 

- Ett råd jag fått av en seriös handlare... Vänta till nästa höst med att köpa husbil. Du kommer att spara stora pengar. 

 

Har kvar och kommer att ha kvar min gamla Albin Cumulus. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/26/2022 at 1:52 PM, Hybro said:

För att få råd med detta säljer folket det de köpte på sig ofta till lånade pengar, båtar,  husbilar och husvagnar. 

 

Det kan bli intressant för de som inte band lånen.

image.png.57f831c327a378cd805bead4694a4540.png

 

I övrigt ett par riktigt intressanta observationer i tråden, så tack till er som delat med er av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen lika intressant för de som köpte cash. 

 

Skulle tro att det verkligen blir köparens marknad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det har varit färre båtar ute denna sommaren än förra, men sen har jag inte träffat exakt rätt med väder heller. När solen lyser och det är allmänt badväder har vi sett mkt båtar. Så tolkar det som att färre semestrar i sina båtar men kommer ut när det är +25 grader och sol för att hänga på klippor. Alla ha inte samma fetisch för oljelampor och regn som jag har 😅

 

På min frus jobb så har kollegor sagt till henne att de inte kommer sjösätta detta året pga av bränslepriser men detta va en liten styrpulpet. Sen hur de gjorde med båtplats mm vet jag inte. Har även vänner som inte sjösatt iår men utan direkt förklaring. 

 

Men tror även mycket av bortfallet beror på som många säger att man vill göra annat.

 

Vad gäller marknaden så är väl priserna rätt stabila, inkl antalet annonser haha. Inte mycket blir sålt verkar det som, av dom jag kikar på iallafall. 

 

Men kommenterade i en annan tråd att jag ser båtmäklare lägga ut båtar betydligt under vad privatpersoner begär. Tänker inte länka men det blir lite talande när en båt först annonseras ut för 200 000 under "privat" priset av de andra 3-4 båtarna på blocket. Sen veckan efter sänker mäklaren båten ytterliggare 50 000 kr, och den är fortfarande inte såld. Och då får man ha i bakhuvet att mäklaren tar troligen 8-10% i provision. Så i detta fallet där privatbåtarna ligger ute för 700ish så kommer denna säljaren nöja sig med kanske 400 tusen, om ens det....

 

Men de mest motiverade säljarna kör väl via mäklare så de andra kanske bara testar och annars tuffar som vidare en sommar till. 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så många båtar i hamnen har jag inte sett tidigare om åren.

 

Verkar heller inte vara bryggseglare. Lugnt o stilla. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korsar Värmlandssjön sen i morse. 

Ser bara en båt. Min egen. 

 

Typ turistfritt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska runt Dalbosjön. 

Kanske mer trafik där. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Hybro:

Korsar Värmlandssjön sen i morse. 

Ser bara en båt. Min egen. 

 

Typ turistfritt. 

Är det inte vanligt att det är dåligt med båtar ute en måndag med tveksamt väderläge i slutet av augusti..?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Hybro said:

Förmodligen lika intressant för de som köpte cash. 

 

Skulle tro att det verkligen blir köparens marknad. 

Ja, de som köpte cash riskerar att förlora rejält, men de slipper iaf stå med 700k i lån på en båt som kanske blir värd 400k, vilket kan bli svettigt. 

 

Jag tror också på att köparens marknad gör en återkomst inom ett par år. Då ska jag jaga något mellan 33 och 36 fot, såvida inte jag också blir en av de som bor i en kartong och äter råttor eller roadkill som jag har hittat i dikena...

 

18 hours ago, Vestergren said:

Jag tycker det har varit färre båtar ute denna sommaren än förra, men sen har jag inte träffat exakt rätt med väder heller. När solen lyser och det är allmänt badväder har vi sett mkt båtar. Så tolkar det som att färre semestrar i sina båtar men kommer ut när det är +25 grader och sol för att hänga på klippor. Alla ha inte samma fetisch för oljelampor och regn som jag har 😅

Låter mysigt med oljelampor och regn. Typ som i en Jack London-historia eller Hammond Innes-roman. Att diskutera livsfilosofi med kapten Varglarsen i oljelampans sken, medan man hör skeppsvirket knaka och det aktuella djupet ropas ut av en råbarkad typ som står i fören och handlodar - det är annat än att glamourkryssa i solen med något jäkla stekargäng! 🙂

 

18 hours ago, Vestergren said:

Men kommenterade i en annan tråd att jag ser båtmäklare lägga ut båtar betydligt under vad privatpersoner begär. Tänker inte länka men det blir lite talande när en båt först annonseras ut för 200 000 under "privat" priset av de andra 3-4 båtarna på blocket. Sen veckan efter sänker mäklaren båten ytterliggare 50 000 kr, och den är fortfarande inte såld. Och då får man ha i bakhuvet att mäklaren tar troligen 8-10% i provision. Så i detta fallet där privatbåtarna ligger ute för 700ish så kommer denna säljaren nöja sig med kanske 400 tusen, om ens det....

 

Men de mest motiverade säljarna kör väl via mäklare så de andra kanske bara testar och annars tuffar som vidare en sommar till. 

Det kan nog vara en kombination av att mäklarna hellre vill ha snabba avslut än bättre pris efter lång väntan, och det du säger om motiverade säljare. Evt också att mäklarna anar att man bör se till att göra affär innan en ekonomisk skitstorm är över oss.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Blandkrabban:

Ja, de som köpte cash riskerar att förlora rejält, men de slipper iaf stå med 700k i lån på en båt som kanske blir värd 400k, vilket kan bli svettigt. 

Förlorar man olika på sin båtaffär beroende på om den är betalad med sparade eller lånade pengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, Kane said:

Förlorar man olika på sin båtaffär beroende på om den är betalad med sparade eller lånade pengar?

Nej, förlusten blir densamma. Skillnaden är att i det förra fallet har man minskat sina besparingar men i det senare fallet har man en skuld som måste avbetalas men man har ingen säkerhet som täcker skulden, eftersom det som tidigare var säkerhet har sjunkit i värde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyi så verkar 450k båten vara såld. 

 

Så ca 70% av privat priserna med lite prut, och troligen 60% av privatpriserna till båtägaren. Så det går att bli av med båtar rätt snabbt oxå 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Korsar Värmlandssjön sen i morse. 

Ser bara en båt. Min egen. 

 

Typ turistfritt. 

Hur många brukar du se? Under alla år jag korsat Värmlandssjön, även under högsäsong, är det ytterst få båtar man sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här diskussionen liknar flera andra jag sett under åren både här på Maringuiden och annorstädes där någon förutspår att "Nu går (äntligen) priserna ner på båtarna" och listar en massa argument för det. Och oftast har dock inte mycket hänt med priserna och personen blev nog besviken.

 

Att vilja att priserna går ner (eller upp) är inte samma sak som att dom gör det. Det är naturligt att man bara ser det man vill se och prioriterar dom argument som stöder det man önskar. Kanske är det till och med så att man, medvetet eller omedvetet, försöker övertyga andra om att *så måste det vara* och hoppas att alla börjar resonera på samma sätt så att man kan komma över sin drömbåt billigt.

 

Kan bara tillägga att på västkusten var det otroligt mycket båtar ute i år, tror aldrig jag sett så många. Även på eftersäsongen var det väldigt fullt i många hamnar, och att hitta en ledig kryssarklubbsboj även såpass sent som förra veckan var bara att glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...