Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
adam_

Victron smartshunt, generatorminusen

Rekommendera Poster

Håller på att installera en Victron smartshunt och funderar på generatorminusen. Den går direkt till blocket (penta ad41) som det är nu.

kan jag bara flytta den till shunten är min enkla fråga, eller måste den vara jordad i blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev adam_:

Håller på att installera en Victron smartshunt och funderar på generatorminusen. Den går direkt till blocket (penta ad41) som det är nu.

kan jag bara flytta den till shunten är min enkla fråga, eller måste den vara jordad i blocket?

Sannolikt finns det en minusledare från motorn vidare till båtens elsystem. Det är den du får "koppla om" i så fall.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shunt till tex Victron BMV-712 kopplas in mellan service/förbruknings batteribanken och förbrukarna.

 

Ström till/från startbatteriet skall ej passera shunten. BMV kommer bara att visa spänningen för startbatteriet.

 

Tidigare ägare till min båt hade inte kopplat in extra batterier på rätt sida om shunten så det finns stora möjligheter till felaktigheter i batteribanksmätningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Shunt till tex Victron BMV-712 kopplas in mellan service/förbruknings batteribanken och förbrukarna.

Ström till/från startbatteriet skall ej passera shunten. BMV kommer bara att visa spänningen för startbatteriet.

Blev väl lite otydligt i sista meningen där? Spänningen på förbrukarbanken visas (och för startbatteriet om den givarkabeln kopplas in).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel nr 1: På batterisidan om shunten skall bara förbrukarbatteriernas minus sitta. Ingenting annat. Och med det menas just INGENTING annat.

 

Andra sidan om shunten, dvs den som förbrukarbatteriernas minus inte sitter på, blir den nya gemensamma minuspunkten. För alla förbrukare men också för startbatterierna och motorns minus - dvs blocket, eller generatorn.

 

Så som svar på frågan skall du alltså inte flytta någon generatorminus till shunten. Om den sitter i blocket har du med all sannolikhet redan en kraftig minusledare från motorblock till startbatteriminus (eller en minusplint), som @raol redan skrivit.

Det du skall se till och ev. flytta är så att startbatteriernas minus inte sitter direkt ihop med förbrukarbatteriernas minuspol(er) - brott mot regel nr 1. De skall istället till den "nya" huvudminus enligt ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar och alla andra, tack för svar!Men hur ska då shunten fatta att batterierna laddas när motorn går om generatorminus går till blocket och inte shunten?

 

Edit: högst upp på bilden är startbatteriet, de tre nedersta är förbrukning. Minus som kommer längst ner i bild är från blocket och den ska alltså upp till plinten på ”load”-sidan? Och då borde minusen från startbatteriet också gå direkt till load-sidan istället? Minusen som går från det mittersta förbrukningsbatteriet ut till vänster i bild går till shuntens ”batteri-sida”

93759B05-0EF0-44C9-9CC4-D751E15EFD3A.jpeg

Redigerad av adam_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev adam_:

Ingemar, okej! Men hur ska då shunten fatta att batterierna laddas när motorn går om generatorminus går till blocket och inte shunten?

Eftersom blocket, generatorminus och alla andra minusar sitter ihop på shuntens icke-f-batterisida. Då kommer strömmen som genereras på motorsidan - liksom allt som förbrukas - att tvingas passera shunten. Men om du sätter generatorminus på andra sidan shunten (=förbjudna sidan, f-batteriminussidan) kommer ju laddströmmen att ledas förbi shunten och inte mätas. Detsamma gäller alla former av solpaneler, laddare o.s.v. - koppla deras minus till den "nya" minusen. Med fördel kan man skaffa en plint (Biltemas duger bra) som ny "minuscentral".

Förutsätter givetvis att du redan har någon form av laddsammankopplingsrelä mellan fbatt- och mbatt-plus också.

 

27 minuter sedan skrev adam_:

Edit: högst upp på bilden är startbatteriet, de tre nedersta är förbrukning. Minus som kommer längst ner i bild är från blocket och den ska alltså upp till plinten på ”load”-sidan?

Ja !

Läs regel nr 1. Eventuellt kan du koppla den direkt på motorbatteriminus om kabeln är för kort för att nå plinten (men som ju i sin tur ligger med sin minuskabel mot den nya "minusplinten" när du kopplat om enligt nedan). Det går ju mycket ström här.

 

27 minuter sedan skrev adam_:

Och då borde minusen från startbatteriet också gå direkt till load-sidan istället?

Ja !

Precis som jag skrev ovan:

38 minuter sedan skrev IngemarE:

.... är så att startbatteriernas minus inte sitter direkt ihop med förbrukarbatteriernas minuspol(er) - brott mot regel nr 1. De skall istället till den "nya" huvudminus enligt ovan

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just för att slippa blanda in de stora strömmarna genom shunten som jag inte ville blanda in startminus i systemet men tänkte ju inte på generatorn..

och ja, laddfördelare finns såklart!

Shunten är bara på 500a men den kanske klarar det ändå?

 

Men så vi pratar samma språk ni: om jag förlänger minusen i nederkant på bild (som nog kommer från startmotorn) till startbatteriet och sen drar om den som går från start- minus till förbruk- till rätt sida shunten och byter ut 25kvadrataren (mitten på bilden som försvinner till vänster till shunten) på förbrukningsminus till en 50-70 kvadratare så borde det fungera? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha startbatteriet bakom shunten? Startbatteriet används förmodligen enbart till motorstart och laddas snabbt upp till fullt igen efter en kort körning med motorn.

Bättre att du struntar i startbatteriet och har uteslutande förbrukningsbatterier på shuntens batterisida. Sen kopplar du alla förbrukare (förutom startmotorn och eventuellt annat som nu är kopplat till startbatteriet) till systemsidan av shunten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev adam_:

Det var just för att slippa blanda in de stora strömmarna genom shunten som jag inte ville blanda in startminus i systemet men tänkte ju inte på generatorn..

och ja, laddfördelare finns såklart!

Shunten är bara på 500a men den kanske klarar det ändå?

Ja shunten klarar visserligen en start.

 

Men du tänker fel. Genom att just koppla motorbatteriminus OCH motorblocket till den "nya" minusplinten så kör du ingen startström genom shunten. Det är ju bara förbrukarström som kan gå där, OM du följer regel nr 1.

 

17 minuter sedan skrev raol:

Bättre att du struntar i startbatteriet och har uteslutande förbrukningsbatterier på shuntens batterisida. Sen kopplar du alla förbrukare (förutom startmotorn och eventuellt annat som nu är kopplat till startbatteriet) till systemsidan av shunten

Bara så TS inte missuppfattar - batteriminusarna måste vara ihopkopplade. Inte minst för att kunna få laddning till förbrukarbanken, men även mycket annat kommer bli tokigt om man ger sig på att bygga ett helt isolerat motorsystem och inte gör 110% rätt.

TS vill nog inte ha startbatteriet bakom shunten men tänkte nog att den måste sitta på den sidan för att inte få startströmmen genom just shunten. Men det är som sagt tvärtom.

 

Så TS - krångla inte till det. Följ regel nr 1 ovan och låt alla övriga minusar vara sammankopplade som förr. Och det på shuntens LOAD-sida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla svar. Får nog åka ner och kolla igenom allt igen. Jag är med på hur det ska installeras men det som ställer till det för mig är startbatteriet och då att jag inte får in generatorns laddning genom shunten!

Om jag ska följa denna bilden så borde det vara så enkelt att förlänga minusen längst ner i min bild längre upp i tråden till start-minus och sen flytta minusen som går från startbatteriet till till load-sidan på shunten.. då borde ingen startström gå genom shunten men den borde få med generatorladdningen(!?)

 

9F05E1E9-3BC9-4F2B-9391-311760FCDD08.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny fundering;

på bilden ovan, vad är det som gör att load-strömmen går igenom shunten och inte ”tar” minus från startbatteriet istället på fel sida shunten?

eller tänker jag helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev adam_:

Ny fundering;

på bilden ovan, vad är det som gör att load-strömmen går igenom shunten och inte ”tar” minus från startbatteriet istället på fel sida shunten?

eller tänker jag helt fel?

Du kan inte ta minus från ett batteri och plus från ett annat och få det att fungera. Prova med ett par ficklampsbatterier så får du se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev adam_:

Ny fundering;

på bilden ovan, vad är det som gör att load-strömmen går igenom shunten och inte ”tar” minus från startbatteriet istället på fel sida shunten?

eller tänker jag helt fel?

Så lägger jag mig också i denna diskussion...

 

Vi får ju hoppas att start- och förbrukarbatteriernas gemensamma minus på något vis förenas på bästa möjliga ställe, kortaste kabeldragningen, någonstans på shuntens sekundära sida, alltså till vänster om shunten i ovanstående bild.

 

Tänk så här, shunten är en förlängning av mätinstrumentet, för att instrumentet skall visa rätt och riktigt skall ALL ström man vill mäta, ingående såsom utgående, passera shunten. Alltså (som redan skrivits) skall alla minusanslutningar (eller dess gemensamma minusansluning) vara anslutna till shuntens sekundära sida. På den primära sidan skall bara batteriminus vara anslutet.

Om någonting blir anslutet direkt till batteriminus, eller till startbatteriet 8såsom startmotorn) så är denna ström osynligt för instrumentet, den registreras inte...

 

Och då för att förtydliga...

-startmotorströmmen skall INTE gå över shunten, den skall passarna direkt till startbatteriets minus.

Det är alltså bara förbrukarbatteriet/ förbrukarbanken som du skall mäta (jag tror inte att alla shuntar klarar av den stora startmotorströmmen, dessutom är den ointressant att känna till i detta sammanhang).

 

Det kanske låter enkelt, men vänta tills vi alla förklarat....🥴

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev adam_:

Ny fundering;

på bilden ovan, vad är det som gör att load-strömmen går igenom shunten och inte ”tar” minus från startbatteriet istället på fel sida shunten?

eller tänker jag helt fel?

Bara för att FÖRBRUKARBATTERIETS minus sitter på andra sidan shunten, och strömmen måste ju då passera shunten för att nå detta batteri. Som svaret du redan fått:

4 timmar sedan skrev excel319:

Du kan inte ta minus från ett batteri och plus från ett annat och få det att fungera. Prova med ett par ficklampsbatterier så får du se

 

Jag har försökt hjälpa dig nedan och med blåa pilar ritat in strömmens slutna väg när generatorn laddar förbrukarbatteriet (ja, det är strömmens riktning, inte elektronernas, om nu någon måste påpeka det 😛. Börja följ strömmen ut från generatorplus och hela vägen tills den kommer tillbaka till generatorns minus. Då ser du att det som rör förbrukarbatteriet måste passera shunten. Eller hur ?

(Har också ritat in ditt laddsammankopplingsrelä, annars funkar det ju inte):

bild.png.9871ef4da3edb58ad2f5048182fe6efb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är grymma!

nu har jag suttit och letat i paint lite för att förtydliga!

översta bilden är hur det är kopplat nu och understa hur det är tänkt att det ska bli!

Det jag ändrat är kabel 1 och 4 samt tagit förbrukningsminus till shunten från batteriet längst ned och satt laddplus från diverse laddare på det översta förbrukningsbatteriet för att få jämnare laddning och urladdning! 
vad tror det samlade expertisen om detta?

 

4F3A8F7D-DF07-4F5B-96CF-19D31F4C7496.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är kanske sen på bollen här, men har precis kopplat in en monitor i min båt (BM-2). Jag gjorde inte som du tänkt utan ville även ha med motorerna, inte för att jag är så intresserad av hur mycket ström startmotorn drar men:

- När jag gjorde detta kunde jag se att ena generatorn inte laddade som den skulle och att den andra började ladda först vid 2000rpm

- Jag kunde också se att det skilde massor i strömåtgång mellan motorerna när jag körde glödstiften. Det visade sig att flera glödstift var dåliga och när dessa byttes blev ena motorn långt mera lättstartad.

Syftet med en batterimonitor är ju trots allt att få en bild av vad som händer på båten så varför exkludera motorn?

 

Din shunt verkar klara 500A vilket inte är några som helst problem för startströmmen på de allra flesta motorer.

 

Min koppling ser alltså ut så här:

- Generator till "Minusplint"

- Kabel mellan minus på startbatteri och minus på förbrukningsbatteri

 

För att förtydliga - jag är ingen expert, men så har jag gjort och det fungerar utmärkt för mig

 

/Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta eller inte mäta på startbatteriets krets är ju inte fel, men som jag ser det så tycker jag det är mer värdefullt att veta laddningsstatus vid stillaliggande i hamn på förbrukarbanken.

Normalt sett är ju startbatteriet fulladdat något tiotals minuter efter start av motorn, om nu detta batteri är friskt. 

 

Så vitt jag vet klarar dessa batterimonitorer bara att hålla koll på en batteribank Om start- och förbrukarbatteriernas minus ihopkopplat innan shunten anser ju batterimonitorn att båda batteribankerna är en elektrisk enhet, och vet då inte vilket batteri/batteribank som behöver laddas....

 

Så därför anser jag att man skall exkludera motorn med sitt batteri, startmotor, glödstift och må vad det vara. Om man nu vill hålla koll på även den kretsen så bör man ju då ha två batterimonitorer med var sin shunt. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om man nu vill hålla koll på även den kretsen så bör man ju då ha två batterimonitorer med var sin shunt

Håller helt med. Håll dem separerade, annars kommer även motorbatteribanken (i TS fall motorbatteriet) att räknas in i kvarvarande kapacitet o.s.v. och kan tolkas fel av den som tittar på instrumentets värden.

 

Är man tekniskt bevandrad kan man säkert få mer information av det, men i alla fall i vår båt - där 75% av besättningen vill ha klara, tydliga besked som inte kräver ytterligare tolkning - så var valet (kravet) enkelt: Det intressanta för "besättningen" skall visas enkelt och tydligt, och då är det förbrukarbankens ström/spänning/kvarvarande kapacitet.

 

Sedan har jag visserligen på min båt just en extra 500A shunt m.m. så jag ser samma sak även på motorbatteribanken. Men det är mer för min tekniska nördighet och önskemål om att just kunna övervaka även detta, men ingenting som egentligen någon annan i besättningen har intresse av.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man ser till min senaste professionella ritning så är det väl just det jag gjort? Separerat förbruk och startminus? Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev adam_:

Men om man ser till min senaste professionella ritning så är det väl just det jag gjort? Separerat förbruk och startminus? Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?

Yes, det har du gjort !

(Inte ute och cyklar, alltså...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt! Ser vi några andra fel i den eller ska vi säga att vi är nöjda och så kör vi på det?😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, laddningen från generatorn går ju inte genom shunten i din skiss. Då kommer ju hela poängen med shuntens mätning att gå förlorad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Men, laddningen från generatorn går ju inte genom shunten i din skiss. Då kommer ju hela poängen med shuntens mätning att gå förlorad.

 

Jodå. Titta på mitt "strömschema" som jag ritade ovan.

Allt som går via förbrukarbatterierna (och dess minus) måste också gå via shunten, då de ligger i serie.

image.png.c8d5a3476527951f515b80e033c3ad6c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Jodå. Titta på mitt "strömschema" som jag ritade ovan.

Allt som går via förbrukarbatterierna (och dess minus) måste också gå via shunten, då de ligger i serie.

image.png.c8d5a3476527951f515b80e033c3ad6c.png

Men jag pratar inte om din skiss, utan trådskaparens skiss:

image.png.154503c93410964565129665fa10bbed.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Men jag pratar inte om din skiss, utan trådskaparens skiss:

13 timmar sedan skrev adam_:

översta bilden är hur det är kopplat nu och understa hur det är tänkt att det ska bli!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Raol, den du kopierade är hur det ser ut nu och den andra jag la in ovanför är hur det är tänkt att det ska vara!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev adam_:

Precis Raol, den du kopierade är hur det ser ut nu och den andra jag la in ovanför är hur det är tänkt att det ska vara!

Oj, jag såg inte att det var två olika!

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Oj, jag såg inte att det var två olika!

 

Jag gjorde samma misstag! 😃 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...