Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BertL

Lämplig traktor för upptagning?

Rekommendera Poster

Är det några här som sjösätter och tar upp sina båtar på trailer med traktor? Överväger att köpa en traktor för att kunna göra det själv med min Flipper 850, som väger 3,5-4 ton beroende hur mycket bränsle mm som finns i båten. Men hur stor och tung traktor kan jag i så fall behöva? Och hur många hästkrafter? Ska även köra den ca 1 km till och från hamnen, men det bör väl vara ett mindre problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-22 vid 18:34 skrev BertL:

Är det några här som sjösätter och tar upp sina båtar på trailer med traktor? Överväger att köpa en traktor för att kunna göra det själv med min Flipper 850, som väger 3,5-4 ton beroende hur mycket bränsle mm som finns i båten. Men hur stor och tung traktor kan jag i så fall behöva? Och hur många hästkrafter? Ska även köra den ca 1 km till och från hamnen, men det bör väl vara ett mindre problem.

Jag sjösätter med en BM Victor i en ganska brant lutning. Traktorn har bra nm i första växeln och borde funka fint för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

volvobm.jpg.f3dedba340008626030b34f6015c7c1f.jpg

 

Stulen bild från nätet.

 

Jag är inte så bra på traktorer, men ser ofta vår och höst i Bohuslän, kanske främst på de stora öarna, Tjörn och Orust att man använder mindre eller mellanstora jordbrukstraktorer vid rampning av båtar, eller vid båttransporter på de större vägarna med en LGF-skylt lätt fladdrande på båtens akterspegel.

Där finns det ju en del jordbruk, så det ligger väl nära till hands att fråga någon närboende lantbrukare om hjälp eller för ett  lån av gårdens reservtraktor.

Det har ju blivit litet kultstatus nu med veterantraktorer, jag kan se på Blocket att priserna har stigit litet, det är väl främst  Grålle och då Boxer som är eftertraktade. Ja, det blir fler och fler traktorer på veteranbil.. veteranfordonsträffarna. Själv skulle jag kunna tänka mig en Lanz Bulldog med tändkulemotor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-22 vid 18:34 skrev BertL:

Är det några här som sjösätter och tar upp sina båtar på trailer med traktor? Överväger att köpa en traktor för att kunna göra det själv med min Flipper 850, som väger 3,5-4 ton beroende hur mycket bränsle mm som finns i båten. Men hur stor och tung traktor kan jag i så fall behöva? Och hur många hästkrafter? Ska även köra den ca 1 km till och från hamnen, men det bör väl vara ett mindre problem.

Vi sjösätter våra båtar under 5 ton med en MF 5420, 80 hk, vikt c:a 4000 kg. Trailers liknande TK 6000 fast lite kraftigare. Transport på väg c:a 10 km, relativt kuperad väg. I vissa backar behöver man växla ner två steg.

 

Inga som helst problem vare sig med transporten eller sjösättningsrampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte och tog upp våran förra DC 6 ton med min Zetor 8045, 80hk 4wd. Båten märks knappt. Om du inte har jättespeciella behov vad gäller sjösättning, eller intresse av traktorer samt kan nyttja den på annat sätt så råder jag dig att köpa in tjänsten från någon som har traktor. En traktor kan innebära en hel del skruvande/krånglande och det blir mycket tid och pengar för att kunna sjösätta. Om du inte har fler användningsområden? 

IMG_20200828_082940.jpg

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...