Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Var läcker det vanligast olja på KAD43?

Rekommendera Poster

Nya problem!

 Allt är nu monterat på motorn, glykolblandning är påfylld, oljenivån är kollad.

Motorn startar med en gång, men det byggs inte upp något oljetryck, jag vågade inte köra motorn mer än i kanske fem sekunder. I vanliga fall kommer oljetrycket med en gång.

 

Är det oljetrycksgivaren som sitter uppe vid oljefiltret?

Slangarna från oljefiltret har jag ju haft demonterade, så dom är tomma. Jag fyllde inte på någon olja i oljekylaren, vilket förövrigt hade varit omöjligt då den hade runnit ut i hålen på undersidan.

Likaså har jag ju inte hällt någon olja i oljefördelningshuset. Ventilerna hade jag ur, kontrollerade x 5 att dom monterades rätt.

 

Måste jag nu skruva isär alltihopa igen? eller skulle det gå att hälla ned olja i slangarna som går från oljefiltret till adaptern i fördelningshuset?

 

Sedan hade lagren i generatorn skurit, till råga på allting. Men den går att renovera eller så möper jag en ny.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog köra lite längre än 5 sekunder när du haft allt nerrivet och tömt all olja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev kossor:

Du får nog köra lite längre än 5 sekunder när du haft allt nerrivet och tömt all olja

Ok, men hur länge, 30 sekunder, en minut? Hur länge vågar man köra motorn utan oljetryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, men hur länge, 30 sekunder, en minut? Hur länge vågar man köra motorn utan oljetryck?

Har du inte fått något tryck efter 15 - 30 sek så är det nog något knas. Jag vet hur jag skulle gjort men det behåller jag för mig själv. Hade du fyllt oljefiltret innan start? Antar att båten står ute och ni har någon minusgrad, så då är ju oljan lite segare med.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Antar att båten står ute och ni har någon minusgrad, så då är ju oljan lite segare med.

6 plusgrader här i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

6 plusgrader här i dag.

Låter underbart -5 här och 10 cm nysnö 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, men hur länge, 30 sekunder, en minut? Hur länge vågar man köra motorn utan oljetryck?

Åk och köp Biltemas oljetrycks mätare med givare, skruva in givaren och koppla in el. Du behöver inte sätta fast mätaren någonstans, ha den lös.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/oljetrycksmatare-analog-2000047236

 

Så har jag gjort för att utesluta mätarfel/givarfel.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Har du inte fått något tryck efter 15 - 30 sek så är det nog något knas. Jag vet hur jag skulle gjort men det behåller jag för mig själv. Hade du fyllt oljefiltret innan start? Antar att båten står ute och ni har någon minusgrad, så då är ju oljan lite segare med.

Jag tömde aldrig oljefiltret, det sitter ju högt upp på motorns vänstra sida, oljefördelaren längst ned på höger sida. Meteorologiska observationer som @raol ungefär, men en del regn, en hel del regn.

Men oljan är nog varmare än utomhustemperaturen då jag såg att frostvakten som finns under motorn, var på max.

1 timme sedan skrev kossor:

Låter underbart -5 här och 10 cm nysnö 

Grått och regnigt alltså, men presenningarna ligger fortfarande på. Eldade upp en fin oljig lastpall i braskaminen igår, den värmde fint i braskaminen.

 

44 minuter sedan skrev patrikflink:

Åk och köp Biltemas oljetrycks mätare med givare, skruva in givaren och koppla in el. Du behöver inte sätta fast mätaren någonstans, ha den lös.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/oljetrycksmatare-analog-2000047236

 

Så har jag gjort för att utesluta mätarfel/givarfel.

Jag har nog redan en sådan, visserligen VDO… kanske i någon låda med bilgrejer. Men ett himla bra tips!
Å andra sidan måste jag ändå åka till Biltema för att köpa mer glykol. För nivån i expansionskärlet sjönk som den skulle göra när motorn gick. Jag har tagit ur termostaterna för att få cirkulation i motor och värmeväxlaren. Men hade underskattat mängden, eller spätt ut glykolen för drygt.

 

Har beställt en ny generator av Olssons i Ellös… men jag reparerar nog ändå den gamla. Jag tror även att jag har kullager i någon annan låda med bildelar… 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varken lampan eller mätaren visar tryck? prova givarna ,trycksätt på ngt sätt . hände mig att lampsladden kom ikläm,jordade efter mekande. kör bara startmotorn  stoppet aktiverat (interlock) borde synas om oljepumpen fungerar . B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bemek:

varken lampan eller mätaren visar tryck? prova givarna ,trycksätt på ngt sätt . hände mig att lampsladden kom ikläm,jordade efter mekande. kör bara startmotorn  stoppet aktiverat (interlock) borde synas om oljepumpen fungerar . B

Oljetryckslampan lyser, och instrumentet visar noll.

Ja… eller… ungefär som att bli övertygad att kompassen visar fel då man kommit vilse.

Men klart att givaren kan ha lagt av. Men som tidigare tips skall jag testa med annan givare och annan oljetrycksmätare. Men först skall jag kolla anslutningarna på givaren och den runda multikontakten i svarta boxen. Jag har ingen interlock, jag får isåfall binda upp stoppventilen på pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är säker på att du löser detta,givare mm har jag sett att du har donat med tidigare . 

men kör inte alltförlänge utan att starten får svalna mellan oljeläckproven . men är väl snällare mot motorlagren köra utan att motorn tänder ,B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Oljetryckslampan lyser, och instrumentet visar noll.

Ja… eller… ungefär som att bli övertygad att kompassen visar fel då man kommit vilse.

Men klart att givaren kan ha lagt av. Men som tidigare tips skall jag testa med annan givare och annan oljetrycksmätare. Men först skall jag kolla anslutningarna på givaren och den runda multikontakten i svarta boxen. Jag har ingen interlock, jag får isåfall binda upp stoppventilen på pumpen.

Du kan ju som nödkoll skruva bort oljetrycksgivaren och köra lite på startmotorn, om det kommer olja så funkar ju i alla fall pumpen. Håll en snedskuren PET-flaska framför hålet för i bästa fall kommer det att skvätta ut olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förmodligen fått många goda råd,om du har möjlighet försök fylla oljepumpen bakifrån först.Nu är jag lite osäker på volvos motorer,men den borde ha oljekylning av kolvarna.Då borde det sitta en ventil i främre delen av motorn,har den hängt sig får du inte något oljetryck.Detta är en spekulation ,nu får andra hjälpa till som är bättre på dessa motorerna.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvar loss oljetrycksgivaren och ser om det kommer nån olja där när jag drar runt motorn med startmotorn, kan kan ju först kolla anslutningarna och mäta på givaren med ohmetern. 
Oljefiltret sitter ju högt upp på motorn med slangar till oljefördelaren, i dessa slangar kanske jag kan fylla på med olja bakifrån, skall göra ett försök om nu givaren är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Oljetryckslampan lyser, och instrumentet visar noll.

Ja… eller… ungefär som att bli övertygad att kompassen visar fel då man kommit vilse.

Men klart att givaren kan ha lagt av. Men som tidigare tips skall jag testa med annan givare och annan oljetrycksmätare. Men först skall jag kolla anslutningarna på givaren och den runda multikontakten i svarta boxen. Jag har ingen interlock, jag får isåfall binda upp stoppventilen på pumpen.

Men hör du inte om motorn går torr eller blöt, utan tryck skramlar det ju som fn i bla ventilerna. Om det skramlar och låter illa spelar det ingen roll hur dy fyller med olja eller köper oljetrycksmätare. Är ju bara skruva loss utgående oljeslang och se om det sprutar olja, gör det inte det så finns inget tryck, då måste du monterat ihop något fel. Om du har tryck och lampan ej slocknar så är min nästa fråga sitter två kontakter vid filtret en för oljetryck och en för temp du har inte förväxlat dessa om du nu monterat bort dem, och återmonterat dessa två. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev kossor:

Men hör du inte om motorn går torr eller blöt, utan tryck skramlar det ju som fn i bla ventilerna. Om det skramlar och låter illa spelar det ingen roll hur dy fyller med olja eller köper oljetrycksmätare. Är ju bara skruva loss utgående oljeslang och se om det sprutar olja, gör det inte det så finns inget tryck, då måste du monterat ihop något fel. Om du har tryck och lampan ej slocknar så är min nästa fråga sitter två kontakter vid filtret en för oljetryck och en för temp du har inte förväxlat dessa om du nu monterat bort dem, och återmonterat dessa två. 

Det skramlar inte. Jag minns nu inte om jag kopplade loss några kablar när jag fick skruva loss slangarna till oljefilterhållaren, men där sitter det väl en multikontakt man inte kan vända annat än pt rätt håll. Men jag skall titta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det skramlar inte. Jag minns nu inte om jag kopplade loss några kablar när jag fick skruva loss slangarna till oljefilterhållaren, men där sitter det väl en multikontakt man inte kan vända annat än pt rätt håll. Men jag skall titta efter.

Har för mig det går två gröna kablar eller om de är grå en sitter på oljetrycksgivaren en sitter på tempgivaren förväxlar du dem får du det fenomen du beskriver. Har tyvärr inte allt i huvudet, så du får kolla själv som har motorn framför dig. Men om motorn går torrt /rått brukar man höra direkt att det ej finns tryck. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det skramlar inte. Jag minns nu inte om jag kopplade loss några kablar när jag fick skruva loss slangarna till oljefilterhållaren, men där sitter det väl en multikontakt man inte kan vända annat än pt rätt håll. Men jag skall titta efter.

Om du har otur så har övertrycksventilen i oljepumpen hängt sig i öppet läge. Jag har provat det, oljetrycket uteblir.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempgivare på oljan på KAD43?

 

Jag har på mina 44:or en lågtrycksvakt och en tryckgivare på oljefilter adaptern. Om kontaktstyckana går att förväxla vet jag inte, lätt att avgöra på plats. Jag hade gärna haft en oljetempsmätare, men det finns inget lämpligt ställe att sätta givaren i(t-stycke vid oljefiltret kanske).

Lågtrycksvakten larmar vid tryck under 0,85 bar(e), så lyser lampan blir det lite felsökning.

Fick monterat ihop min oljekylare i helgen, men ett litet läckage ifrån oljesidan sinkade planerna. Åtgärdas i veckan med rätt o-rings tjocklek, tog fel vid beställningen. Körde vattentryckning på värmeväxlaren och oljekylaren till 1 bar(e) utan överläckage under en timme.

Tryckte sedan oljekylarens oljesida med 0,6 bar(e) handpumpsluft. Liten läcka p g a för tunna o-ringar som sagt.

 

 

 

 

Provtryck vatten kylare.png

Provtryck oljesida oljekylare.png

Liten läcka oljekylaren.png

Oljefilter kontaktstycken.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skruvade jag loss den övre givaren, jag vet ju inte om den är till oljetemp eller oljetryck, men det kom iallfall ut rikligt med motorolja ur hålet då jag drog runt motorn.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite rörigt skrivet i manualen, men jag förstår den övre som oljetrycksgivare och den undre som oljetryckskontakt (tänder röda lampan/summern).

Oljetemperatur finns inte på dessa, se ovan från NW355.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Lite rörigt skrivet i manualen, men jag förstår den övre som oljetrycksgivare och den undre som oljetryckskontakt (tänder röda lampan/summern).

Oljetemperatur finns inte på dessa, se ovan från NW355.

Ja jag fick leta en hel del i manualen och i verkstadshandboken.

Men oljetryckslampan lyser och instrumentet visar 0 tryck... jag har ju tidigare haft problem med anslutningen till den svarta boxen, hit är ju alla givare kopplade, så jag tänker som så, antingen är trycket för lågt, eller så är båda givarna trasiga, men det senare låter ju ganska osannolikt... eller då ett kontaktfel nånstans. Men jag skall testa med en annan givare och ett annat instrument... innan jag felsöker mer.

 

Är det någon som minns vilken resistans dessa givare skall ha? 0-260 ohm? med 0 ohm vid inget tryck eller tvärtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag fick leta en hel del i manualen och i verkstadshandboken.

Men oljetryckslampan lyser och instrumentet visar 0 tryck... jag har ju tidigare haft problem med anslutningen till den svarta boxen, hit är ju alla givare kopplade, så jag tänker som så, antingen är trycket för lågt, eller så är båda givarna trasiga, men det senare låter ju ganska osannolikt... eller då ett kontaktfel nånstans. Men jag skall testa med en annan givare och ett annat instrument... innan jag felsöker mer.

 

Är det någon som minns vilken resistans dessa givare skall ha? 0-260 ohm? med 0 ohm vid inget tryck eller tvärtom?

 

Kan detta vara något?

image.png.2e1485b3b565fa9145c57f771a3a278b.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Kan detta vara något?

image.png.2e1485b3b565fa9145c57f771a3a278b.png

Ja, det kan vara något, TACK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfel?

Då mister tryckgivaren sin funktion. Däremot borde inte lågtrycksvakten larma.

Montera din provtryckningsmanometer i hålet till oljetrycksgivaren o starta och avläs trycket eller pumpa tryck i givaren med tändningen på och se på instrumentet. 

Grovmeckarens snabbkoll: Kortslut snabbt stiften i kontaktstycket till oljetrycksgivaren och kika på instrumentet.

Det händer att VP:s runda multikontaktstycken mellan motor och instrumentering spökar. 

 

Kabelstock.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev NW355:

Jordfel?

Då mister tryckgivaren sin funktion. Däremot borde inte lågtrycksvakten larma.

Montera din provtryckningsmanometer i hålet till oljetrycksgivaren o starta och avläs trycket eller pumpa tryck i givaren med tändningen på och se på instrumentet. 

Grovmeckarens snabbkoll: Kortslut snabbt stiften i kontaktstycket till oljetrycksgivaren och kika på instrumentet.

Det händer att VP:s runda multikontaktstycken mellan motor och instrumentering spökar. 

 

Kabelstock.png

Ja den där runda multikontakten är en källa till flera olika elfel. Jag vet att min är trasig i bajonettfattningen. Men jag har placerat ett buntband på annat sätt...🙂 jag får kolla i eftermiddag eller i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

8D24233C-6C5B-4DC2-B164-EF38B1F3022A.thumb.jpeg.4020a1a38b063fc46849bbe0550e93bd.jpeg

 

Så här såg det ut vid den svarta lådan.

Det syns inte, men ringen på kontakten fastnar inte, den går bara runt.

Här var alltså felet, att jag som brukar tipsa andra som plötsligt har 0 oljetryck eller ilskna röda lampor och tjutande summer i panelen, inte kom att tänka på den där kontakten. Det kan ju vara den runda multikontakten som inte sitter  fast ordentligt. Förra våren bytte jag reglagkabel, och då har jag antagligen flyttat på plusterminalen, man ser på bilden att den sitter på sniskan, och då liksom tryckte den upp kontakten. Nu sitter den rakt.

 

Det kom även en ny generator på posten idag, jag valde en standard på 70A det räcker till startbatteriet, solen sköter ju annars om dom andra batterierna.

 

Men nu startar motorn, går bra har oljetryck, vilket den haft hela tiden, jag ser inga läckor av glykolblandning eller olja, å anda sidan har motorn bara puttrat litet på tomgång utan belastning.

 

TACK TILL ALLA SOM HAR GIVIT MIG GODA RÅD!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 7
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...