Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
inka508

Motorstopp

Rekommendera Poster

Hej! 

Fick för en  vecka sedan motorstopp och var tvungen att ta hjälp av Sjöräddningen.. Min båt är Marex 21 med Volvo MD11c. Elfel. Håller på att byta huvudsäkringen. Men vid detta tillfälle bröts all strömöverföring till motor m. m

På motor blocket skall finnas en överhettningskydd som träder i kraft. Skall enligt instruktionsboken sitta på motorblocket. Har letat febrilt utan att lyckas. Tar gärna emot vägledning. 

Redigerad av inka508

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev inka508:

Hej! 

Fick för en  vecka sedan motorstopp och var tvungen att ta hjälp av Sjöräddningen.. Min båt är Marex 21 med Volvo MD11c. Elfel. Håller på att byta huvudsäkringen. Men vid detta tillfälle bröts all strömöverföring till motor m. m

På motor blocket skall finnas en överhettningskydd som träder i kraft. Skall enligt instruktionsboken sitta på motorblocket. Har letat febrilt utan att lyckas. Tar gärna emot vägledning. 

Den motorn stannar inte av elfel, den är rent mekanisk.

Överhettningsskydd finns inte som standard, däremot ett överhettningslarm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Den motorn stannar inte av elfel, den är rent mekanisk.

Överhettningsskydd finns inte som standard, däremot ett överhettningslarm.

Vad gör jag rent praktiskt!? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev inka508:

Vad gör jag rent praktiskt!? 

Berätta mera! Hur stannade den, plötsligt med ett brak eller tyst och stillsamt?

Går den att vrida runt om man tar tag i svänghjulet?

Tyder något på överhettning?

Och viktigast av allt har du tillräckligt med bränsle i tanken? Tro duger inte, kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Berätta mera! Hur stannade den, plötsligt med ett brak eller tyst och stillsamt?

Går den att vrida runt om man tar tag i svänghjulet?

Tyder något på överhettning?

Och viktigast av allt har du tillräckligt med bränsle i tanken? Tro duger inte, kolla!

Vi fick förhöjd temperatur på motorn trots att vi kunde se att kylningen fungerade. Rätt vad det var stannade motorn utan större dramatik. Ringde då Sjöräddningen och fick hlälp till min hemmahamn 2 distans. I en båt från 1981 är inte alla skruvar fräscha vilket gör att det inte är lättarbetat. Skall montera nya kopplingar och säkringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev inka508:

Vi fick förhöjd temperatur på motorn trots att vi kunde se att kylningen fungerade. Rätt vad det var stannade motorn utan större dramatik. Ringde då Sjöräddningen och fick hlälp till min hemmahamn 2 distans. I en båt från 1981 är inte alla skruvar fräscha vilket gör att det inte är lättarbetat. Skall montera nya kopplingar och säkringar. 

Hur såg du att kylningen fungerade?

Det är ju två kylpumpar och kylsystem som måste fungera. Dels sjövattnet och dessutom glykolslingan. Om elen krånglar kan man ju misstänka att den elektriska pumpen som driver runt glykolen kan ha stannat.Kolla att den snurrar!

En motor från 1981 är ju nästan ny:) min är från 1971. 

Då talar vi om min nya motor, i min andra båt sitter en motor från 1963.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om igensatta kylvattenkanaler i block och/eller topp. 

När blev dessa rensade sist? 

 

Har du sötvattenkylning dvs värmeväxlare? 

 

Funkar båda pumparna? Hur vet du det? Att det kommer kylvatten via avgasröret är bara halva svaret. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning från mig är att en liten förtöjning av temperaturen inte är orsaken till stoppet. Om temperaturmätaren visar någorlunda rätt så måste visare helt in i rött innan temperaturen går över 100 grader. Jag tror inte heller att motorn stannar bara för att temperaturen blir 100 grader utan det borde behövas betydligt mer. Jag tycker det borde märkas om kölvattnet kokar oavsett om det är sjö eller sötvattenkylning.

Jag kan mycket väl ha fel men jag skulle gissa på bränsle problem och prova med at lufta vid sista cylindern spridare. Jag gissar att det inte finns diesel där. 

Mycket gissningar från min sida, det är dock mycket lättare om man hör hur motorn låter strax innan den dör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...