Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hallonBoat

Varför är min maxi 77 så långsam?

Rekommendera Poster

Tycker det verkar som att vår båt går långsammare än andra 77or, både på segel och framför allt på motor. 

Vad gäller segelhastigheten så förstår jag att det kan ha att göra med seglens skick, trimning mm. 

Men utombordaren? Hade tidigare en yamaha 2takt på 5hk som gjorde 2-3knop, bytte mig en mercury 2 takt på 8hk, men inte går båten snabbare för det. Toppar 3 knop på full fart.

Jobbigt i motvind och pinsamt i hamninloppen där vi ofta bildar kö. 

Botten skrapade jag nyligen rent och målade om. Det ända jag kan komma att tänka på är inombordarens drev, men kan den verkligen bromsa så mkt? 

Har läst att andra använder här på forumet ligger på 6knop med utombordare på 6hk. Min är alltså 8hk och ger 3 knop. 

 

Edit* såg att jag råkat postat i motorbåtsforumet, admin får gärna flytta tråden till segelforumet. 

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 8 hk utombordare bör en Maxi 77 lätt göra sex knop. Nåt är nog fel, ja.

 

Men vad, det är svårt att svara på utan att se undervattensdelen av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En massa påväxt av alger och havstulpaner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

En massa påväxt av alger och havstulpaner?

Det skulle man kunna tänka sig så här års men den görs rent varje år och båten gick långsamt även efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är utombordaren rätt ”trimmad” så trycket går bakåt och inte t ex nedåt? Kommer den ned i vattnet ordentligt? 

Redigerad av Paul_Schtek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev hallonBoat:

Det skulle man kunna tänka sig så här års men den görs rent varje år och båten gick långsamt även efter sjösättning.

I  vissa vatten räcker det inte med rengöring en gång om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du dig till att båten går tre knop?

Har du övervägt mätfel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur mäter du dig till att båten går tre knop?

Har du övervägt mätfel..?

Eniro på sjön för hastigheten, det känns som att hastigheten stämmer när vi seglar.

Framförallt märker att båten går mycket långsammare än liknande segelbåtar med utombordare. Trots full gas bildas alltid kö bakom oss.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I  vissa vatten räcker det inte med rengöring en gång om året.

Båten ligger i björlanda kile på västkusten, hört att det skall vara bräckt vatten där men ser ju samtidigt mycket beväxning på grannbåtarna. 

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Är utombordaren rätt ”trimmad” så trycket går bakåt och inte t ex nedåt? Kommer den ned i vattnet ordentligt? 

Så skulle det kunna vara, jag har sänkt ner den så långt det går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Fel propeller.

Möjligt, köpte den av kille som haft den på en motorbåt. Trots lång rigg. 

Har du tips på nån bra propeller till utombordare eller vad man skall leta efter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev hallonBoat:

Båten ligger i björlanda kile på västkusten, hört att det skall vara bräckt vatten där men ser ju samtidigt mycket beväxning på grannbåtarna. 

Så… har du inte kollat din botten?

Min båt ligger i bräckt vatten i Stockholm, rätt långt ut. De som kör utan bottenfärg i klubben måste tvätta 2-3 ggr/år en normal säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får prova propellrar med olika stigningar.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du får prova propellrar med olika stigningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om sen går onormalt långsamt även vid segling är det inte propellern, och små utombordare har inte SÅ branta propellrar att det skulle bli så fel ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev hallonBoat:

Det skulle man kunna tänka sig så här års men den görs rent varje år och båten gick långsamt även efter sjösättning.

Har du eller har du inte samma fart som vid sjösättning?

Flera som påpekar eventuell påväxt, men om den var lika långsam vid sjösättning är problemet ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer att det i Björlanda kile är bräck vatten, dels från Nordre älv, dels från en inte så betydelselös och övergödd å som mynnar ut i hamnen strax innanför infarten från tillfartsvägen.

Hisingens potatisodlare göder sina odlingsmarker rätt bra.

Med en menlös eller fel bottenfärg växer det en himla massa grejer på båtarnas botten, artrikedomen kan vara omfattande. Vissa arter trivs bäst i saltvatten, vissa i sött, och en del i bräckvatten… det finns några olika arter av havstulpaner som har anpassat sig till olika vattenkvaliteter… 

Så om nu motor och propeller samt skepparens segligskunskaper i kombination med bra segel ändå inte fyller önskvärt mål i frågan om segligshastighet, ja då har du fel bottenfärg och en massa blötdjur och annat elände som fripassagerare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev FinaKillen:

Har du eller har du inte samma fart som vid sjösättning?

Flera som påpekar eventuell påväxt, men om den var lika långsam vid sjösättning är problemet ett annat.

Precis den var lika långsam vid sjösättning. 

 

Skrapade bort det mesta av bottenfärgen i höstas och målade ny bottenfärg på. Inte helt slätt över allt  då lite gammal färg satt kvar (som berget) under den nya färgen på sina ställen. 

Kölen har jag slipat ner, epoxi spacklat och lackerat så den är ganska jämn. 

 

Har en (defekt) inbombordare och vatten tank i, dessa väger ju en del och kanske bromsar farten? 🤔

Hur mycket kan inomboedardrevets två blodiga propeller tänkas bromsa? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev hallonBoat:

Hur mycket kan inomboedardrevets två blodiga propeller tänkas bromsa? 

På den tiden man hade generella avdrag för propeller i LYS-tabellen så var det omkring 3% avdrag för fast propeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev hallonBoat:

Precis den var lika långsam vid sjösättning. 

 

Skrapade bort det mesta av bottenfärgen i höstas och målade ny bottenfärg på. Inte helt slätt över allt  då lite gammal färg satt kvar (som berget) under den nya färgen på sina ställen. 

Kölen har jag slipat ner, epoxi spacklat och lackerat så den är ganska jämn. 

 

Har en (defekt) inbombordare och vatten tank i, dessa väger ju en del och kanske bromsar farten? 🤔

Hur mycket kan inomboedardrevets två blodiga propeller tänkas bromsa? 

Inombordarens propeller, är den fixerad eller kan den rotera fritt? Klart både en fritt roterande propeller och en fixerad bromsar en hel del, men den stillastående fixerade desto mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Inombordarens propeller, är den fixerad eller kan den rotera fritt? Klart både en fritt roterande propeller och en fixerad bromsar en hel del, men den stillastående fixerade desto mer.

Nja… det finns mätningar gjorda på det där. En tvåbladig fast bromsar minst som låst, medan en trebladig fast bromsar minst som roterande. Och det här var ju en tvåbladig så…

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Nja… det finns mätningar gjorda på det där. En tvåbladig fast bromsar minst som låst, medan en trebladig fast bromsar minst som roterande. Och det här var ju en tvåbladig så…

Och en ihopfälld foldingpropeller borde inte bromsa speciellt mycket.

Sedan den tvåbladiga, det beror väl på i vilken position den är låst..? Om bladen står vertikalt borde ju bromsverkan vara försumbar, men om bladen hamnat horisontellt bålår det ju bromsa en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Och en ihopfälld foldingpropeller borde inte bromsa speciellt mycket.

Sedan den tvåbladiga, det beror väl på i vilken position den är låst..? Om bladen står vertikalt borde ju bromsverkan vara försumbar, men om bladen hamnat horisontellt bålår det ju bromsa en hel del.

Ja, men roterande bromsar mest. 
Man kan nästan se propellern som en ”skiva” när den autoroterar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte skruva bort propellern?

 

Hur mår inombordsdrevets infästning mot skrovet?

Redigerad av Paul_Schtek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inombordaren varit defekt redan vid sjösättning förstår jag inte varför man har propeller på den  överhuvudtaget, men jag kanske har missförstått något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande inombordararen så har den ett s-drev med 2 blandig standardpropeller. 

 

La ner rätt mycket tid att fixa med den under våren, bytt delar och rengjort kyl och bränslesystem mm.  Men den läcker soppa vilket betyder att luft tar sig in vilket förmodligen är anledningen att den dör under belastning. När semestern började hade jag inte mer tid att lägga på den så fick bli att använda utombordaren istället i år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...